Geoană strigă ca Barack Obama: „Yes, We Can!”

Publicat: 29 10. 2014, 11:04

Într-un editorial recent, Mircea Geoană vorbește despre strategia de creștere economică a României. „Yes, We Can! Țara noastră trebuie să-și reclădească potențialul de creștere economică la nivel pre-criză, fără a-și recrea vulnerabilitățile de atunci. Dacă lecția austerității a fost aplicată/impusă, nu a fost încă înțeleasă lecția mai largă a vulnerabilității structurale a modelului de capitalism de dependență, inegalitar și incapabil să asigure dezvoltare echilibrată și progres social. Inegalitățile flagrante și nivelul de sărăcie reprezintă una din cauzele structurale ale dezechilibrelor marco și ale productivității și competitivității reduse. Rolul fondurilor europene este important, dar nu suficient. Poate însă oferi o matrice predictibilă a investițiilor publice și public-private până în 2020 și după”, scrie Mircea Geoană.

Mircea Geoană mai subliniază în editorialul scris pentru ZF că „România trebuie să-și definească un model economic care să reflecte modelul de societate și capitalism pe care ni-l propunem și să se (re)înarmeze cu pârghii de politică economică pe care astăzi fie le folosește sub valoarea optimă, fie le-a pierdut sau întrăinat. România 2030 ar putea fi un proiect în jurul căruia noul Președinte ar putea genera un consens național regăsit, similar celui din perioada aderării la UE și NATO„.

„Dacă decidem să investim strategic în câteva domenii, punând în valoare geografia, resursele și oamenii acestei țări, vom reuși să ajungem la acest deziderat de creștere economică de 5% pe an pentru cel puțin un deceniu”, a mai scris Geoană. Politicianul propune și „producerea unui șoc fiscal opus celui din 2010 prin revenirea TVA la 19%”. Geoană a precizat că România ar trebui să-și limiteze dependența excesivă de capitalul străin și să creeze condiții pentru o rețea naționala de producători și exportatori autohtoni.

Geoană ar vrea ca autoritățile să fie „necruțătoare împotriva corupției, necruțătoare împotriva cauzelor corupției”. Acesta spune că România nu are nevoie de „frunze” (aluzie la logo-ul brandului turistic național, adoptat de Elena Udrea, pe vremea când era ministru al Turismului), ci de road-shows și campanii profesionale de promovare comercială și economică, turism și cultură.

„Ținta de creștere cu 5%/an nu este un scop în sine și nici panaceul problemelor complexe pe care țara noastră le are și le va avea de înfruntat, într-o lume în plină transformare geopolitică, tehnologică și științifică. Este însă un efort necesar de autodisciplinare și de ieșire din modul mimetic, necritic și lipsit de îndrăzneală, ce a caracterizat primii 25 ani de democrație și libertate„, mai scrie Mircea Geoană.