Guvernul scoate din nou la privatizare CFR Marfă. Cât costă și cine este interesat

Guvernul scoate din nou la privatizare CFR Marfă. Cât costă și cine este interesat
Publicat: 23/04/2012, 19:21
Actualizat: 23/04/2012, 22:19

În încercarea de a obține mai mult de un miliard de euro, banicare să fie utilizați pentru investiții în domeniul feroviar,Ministerul Transporturilor scoate din nou la privatizare CFR Marfă.”Strategia de privatizare a fost reînnoită și aprobată în ComitetulTehnico-Economic al ministerului. Proiectul de hotărâre de Guverneste în pregătire și va fi gata cât mai repede posibil”, audeclarat pentru Gândul surse dincadrul ministerului. Sursele au precizat că a fost trimisă și oinformare în acest sens la Comisia Europeană.

Săptămâna trecută, cu prilejul vizitei la MinisterulTransporturilor a experților Fondului Monetar Internațional (FMI),aceștia le-au subliniat autorităților române obligativitatea de anu se recurge la ajutor de stat. În primăvară, Guvernul a decisconcedierea a 6.380 dintre cei 17.000 de angajați ai CFR Marfă,aceștia primind între 12 și 15 salarii compensatorii, plus un venitde completare. Concedierile nu se vor opri însă aici, fiindposibilă o nouă reducere a schemei de personal, au mai spussursele, arătând că vor avea loc negocieri în acest sens cusindicatele.

Banii rămân în sistemul feroviar

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, declara anul trecut căsperă să obțină prin vânzarea CFR Marfă peste un miliard de euro șiva face în așa fel ca banii să rămână în sistemul feroviar, pentruinvestiții în infrastructură.

Ideea privatizării operatorului național de transport feroviarde mărfuri a fost vehiculată încă din 2005, însă prima strategieconcretă a fost adoptată de Guvernul Călin Popescu Tăriceanu laînceputul lui 2008, când Ministerul Transporturilor era condus deLudovic Orban. Anul trecut, Radu Berceanu a stopat procesul deprivatizare, motivând că, mai întâi, societatea trebuieînsănătoșită din punct de vedere financiar.

În 2009, CFR Marfă a avut pierderi de 321,52 milioane de lei(peste 75 milioane de euro), pe fondul scăderii cu 40% a volumuluide mărfuri transportat, iar pentru acest an conducerea societățiiîși propune un buget pe zero. Ultimul an în care societatea aînregistrat profit a fost 2007, când câștigul s-a ridicat la 13milioane de lei. Un an mai târziu, exercițiul financiar a fostîncheiat cu o pierdere de 14 milioane de lei. În primele șase luniale acestui an, cifra de afaceri a scăzut cu 14% față de perioadasimilară a lui 2009, însă pierderile s-au diminuat cu 29,5%.

Austriecii, nemții și românii abia așteaptă

Chiar dacă nimeni nu poate să evalueze cu exactitate cât vaobține statul român din privatizarea CFR Marfă, licitația nu vaduce lipsă de oferte. În urmă cu un an de zile, directorul de laacea vreme al CFR Marfă, Grațian Călin, părăsea compania, fiindracolat de Rail Cargo Austria (RCA), divizie a grupului OBB(Österreichische Bundesbahnen – Căile Ferate Federale Austriece),al treilea operator feroviar de transport marfă la niveleuropean.

RCA a devenit primul concurent străin al CFR Marfă, după ce, ladata de 24 iunie 2009, a anunțat lansarea unui serviciu detransport pe relația Curtici-Brașov-Constanța (861 km). Adică exactcea mai profitabilă rută pentru marfă, situată pe Coridorulpaneuropean de transport IV și care face legătura dintre PortulConstanța și vestul continentului.

După demisia lui Călin, conducerea societății a fost preluată deMihai Frăsinoi, care însă a demisionat și el în primăvara acestuian, invocând motive familiale. În prezent, el conduce RegionalaCraiova a CFR Marfă.

În afară de RCA, și nemții e la Deutsche Bahn ar putea fiinteresați să participe la privatizarea CFR Marfă, mai ales că șiei au stabilit un cap de pod în România la finele lui 2008. La aceadată, DB Schenker, o divizie a Deutsche Bahn, a cumpărat operatorulromân de transport auto de marfă Romtrans.

CFR Marfă ar putea fi vizată și de companii autohtone detransport feroviar. În urmă cu trei ani de zile, doi operatoriromâni, Grup Feroviar Român (GFR) și Servtrans Invest, auparticipat la licitația organizată de statul maghiar pentruprivatizarea MAV Cargo. La privatizarea operatorului maghiar aparticipat și CFR Marfă, însă fără succes.

Tentativă de suicid. Marea campioană a ţării a înghiţit un pumn de pastile. A fost...
Ce a strigat Ionuţ Cercel în cimitir. Au izbucnit în plâns cu toţii...
FOTO. Antonia, selfie-uri interzise cardiacilor, într-un costum de baie prea mic pentru formele ei generoase!...
Semnele care apar pe piele când ai o boală de inimă. Cum se modifică unghiile
Ce avere a avut Petrică Cercel, de fapt, și cui rămâne moștenire
Ce gest a făcut Gică Hagi la nunta Simonei Halep cu Toni Iuruc! `Merită toată...
Floarea CADAVRU, una dintre cele mai rare din lume. De unde îi vine numele și...
A căzut mitul celor 10.000 de paşi pe care trebuie să-i facem pe zi, pentru...
O nouă metodă de înșelăciune face ravagii printre șoferi. Pagube de zeci de mii de...
BANCUL ZILEI – O blondă bine, acostată de câțiva șmecherași
Primul județ în care certificatul de vaccinare devine obligatoriu. Alte două județe au intrat în...
Ce a strigat Ionuţ Cercel în cimitir. Au izbucnit în plâns cu toţii...
Virilitatea lui a INTRAT în istorie. Ce a făcut cu cele 70 de soţii a...
Adio, centrale de apartament! Cu ce vor fi înlocuite, facturile vin mult reduse
Vedeta de la Pro TV care trăiește o DRAMĂ! Ce se întâmplă de 5 luni...
O femeie a văzut o „pasăre fericită” într-un copac. S-a apropiat și a încremenit FOTO
Vestea ȘOC a momentului despre Florin Salam, la câteva zile după moartea lui Petrică Cercel
Doliu uriaș. A murit un fost președinte. Televiziunea națională a făcut anunțul
E DEZVĂLUIREA MOMENTULUI. Un politician important din PNL s-a înrudit cu un interlop feroce. Petrecere...
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Povestea unei tinere din România care a construit o afacere de milioane şi îşi vinde...