Guvernul scoate din nou la privatizare CFR Marfă. Cât costă și cine este interesat

Guvernul scoate din nou la privatizare CFR Marfă. Cât costă și cine este interesat
Publicat: 23/04/2012, 19:21
Actualizat: 23/04/2012, 22:19

În încercarea de a obține mai mult de un miliard de euro, banicare să fie utilizați pentru investiții în domeniul feroviar,Ministerul Transporturilor scoate din nou la privatizare CFR Marfă.”Strategia de privatizare a fost reînnoită și aprobată în ComitetulTehnico-Economic al ministerului. Proiectul de hotărâre de Guverneste în pregătire și va fi gata cât mai repede posibil”, audeclarat pentru Gândul surse dincadrul ministerului. Sursele au precizat că a fost trimisă și oinformare în acest sens la Comisia Europeană.

Săptămâna trecută, cu prilejul vizitei la MinisterulTransporturilor a experților Fondului Monetar Internațional (FMI),aceștia le-au subliniat autorităților române obligativitatea de anu se recurge la ajutor de stat. În primăvară, Guvernul a decisconcedierea a 6.380 dintre cei 17.000 de angajați ai CFR Marfă,aceștia primind între 12 și 15 salarii compensatorii, plus un venitde completare. Concedierile nu se vor opri însă aici, fiindposibilă o nouă reducere a schemei de personal, au mai spussursele, arătând că vor avea loc negocieri în acest sens cusindicatele.

Banii rămân în sistemul feroviar

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, declara anul trecut căsperă să obțină prin vânzarea CFR Marfă peste un miliard de euro șiva face în așa fel ca banii să rămână în sistemul feroviar, pentruinvestiții în infrastructură.

Ideea privatizării operatorului național de transport feroviarde mărfuri a fost vehiculată încă din 2005, însă prima strategieconcretă a fost adoptată de Guvernul Călin Popescu Tăriceanu laînceputul lui 2008, când Ministerul Transporturilor era condus deLudovic Orban. Anul trecut, Radu Berceanu a stopat procesul deprivatizare, motivând că, mai întâi, societatea trebuieînsănătoșită din punct de vedere financiar.

În 2009, CFR Marfă a avut pierderi de 321,52 milioane de lei(peste 75 milioane de euro), pe fondul scăderii cu 40% a volumuluide mărfuri transportat, iar pentru acest an conducerea societățiiîși propune un buget pe zero. Ultimul an în care societatea aînregistrat profit a fost 2007, când câștigul s-a ridicat la 13milioane de lei. Un an mai târziu, exercițiul financiar a fostîncheiat cu o pierdere de 14 milioane de lei. În primele șase luniale acestui an, cifra de afaceri a scăzut cu 14% față de perioadasimilară a lui 2009, însă pierderile s-au diminuat cu 29,5%.

Austriecii, nemții și românii abia așteaptă

Chiar dacă nimeni nu poate să evalueze cu exactitate cât vaobține statul român din privatizarea CFR Marfă, licitația nu vaduce lipsă de oferte. În urmă cu un an de zile, directorul de laacea vreme al CFR Marfă, Grațian Călin, părăsea compania, fiindracolat de Rail Cargo Austria (RCA), divizie a grupului OBB(Österreichische Bundesbahnen – Căile Ferate Federale Austriece),al treilea operator feroviar de transport marfă la niveleuropean.

RCA a devenit primul concurent străin al CFR Marfă, după ce, ladata de 24 iunie 2009, a anunțat lansarea unui serviciu detransport pe relația Curtici-Brașov-Constanța (861 km). Adică exactcea mai profitabilă rută pentru marfă, situată pe Coridorulpaneuropean de transport IV și care face legătura dintre PortulConstanța și vestul continentului.

După demisia lui Călin, conducerea societății a fost preluată deMihai Frăsinoi, care însă a demisionat și el în primăvara acestuian, invocând motive familiale. În prezent, el conduce RegionalaCraiova a CFR Marfă.

În afară de RCA, și nemții e la Deutsche Bahn ar putea fiinteresați să participe la privatizarea CFR Marfă, mai ales că șiei au stabilit un cap de pod în România la finele lui 2008. La aceadată, DB Schenker, o divizie a Deutsche Bahn, a cumpărat operatorulromân de transport auto de marfă Romtrans.

CFR Marfă ar putea fi vizată și de companii autohtone detransport feroviar. În urmă cu trei ani de zile, doi operatoriromâni, Grup Feroviar Român (GFR) și Servtrans Invest, auparticipat la licitația organizată de statul maghiar pentruprivatizarea MAV Cargo. La privatizarea operatorului maghiar aparticipat și CFR Marfă, însă fără succes.

Calvar pentru o tânără. Ce a putut să păţească după 10 partide de sex într-un...
Și ei îi e rușine! Câte clase are Gina Pistol, de fapt. De ce s-a...
FOTO. Alina Pușcaș, în costum de baie! Cum arată trupul vedetei
Demența la bătrânețe poate fi prevenită, dacă urmezi 5 sfaturi simple
Anunț cutremurător! Medicul Valeriu Gheorghiță, adevărul despre efectele adverse ale dozei a treia de vaccin:
Cine sunt viitorii socri ai lui Laurențiu Reghecampf! Toate detaliile despre familie și cum au...
Averea halucinantă a noului premier al României! 40.000 de euro pensie și venituri grotesc de...
Criza guvernamentală ucide oameni zilnic. Apelul medicilor: Depolitizaţi deciziile medicale şi haideţi să colaborăm
5 mașini de care să FUGI
BANCUL ZILEI – Două blonde fac nudism. La un moment dat apare un taur…
Raed Arafat a răspuns de ce nu este impusă starea de urgență, deși sunt înregistrate...
Și ei îi e rușine! Câte clase are Gina Pistol, de fapt. De ce s-a...
Un medic AVERTIZEAZĂ: acestea sunt cele mai PERICULOASE poziții AMOROASE. „Oamenii nu sunt făcuți să...
Când se întoarce frigul în România. Trebuie să ne pregătim deja hainele groase
O televiziune din România DISPARE, dar alta se lansează astăzi în locul ei: „Noul post...
CONSTĂNȚENII dau BULUC să se VACCINEZE la centrul din CITY PARK MALL Video
Filmul din cariera lui pe care Brad Pitt ar vrea ca lumea să îl uite!
Restricția ȘOC despre care nu vorbește NIMENI. Intră în vigoare de luni. Ce va fi...
Minunea înfricoșătoare care a avut loc de curând! Toată lumea a început să plângă. Totul...
Iohannis a fost informat oficial! După atâția ani, a intervenit divorțul. Adio, cuplu perfect
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Pâinea noastră (scumpă) cea de toate zilele? România, producţie record de grâu în 2021