Infrastructură. Exproprieri pentru un nou tronson de 30,3 km de autostradă

Publicat: 04 01. 2021, 15:19
Actualizat: 04 01. 2021, 15:44

La mai bine de cinci ani de când a fost revizuit studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu – Pitești, Guvernul a decis să emită proceduri de expropriere în valoare totală de 4,3 milioane lei. Este vizat un sector de 30 de km, pe raza localităților Budeasa, Curtea de Argeș, Mălureni și municipiul Pitești, din județul Argeș.

Hotărârea referitoare la despăgubiri a fost deja publicată în Monitorul Oficial și este aplicabilă de la începutul acestui an.

„Se aprobă declanșarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național Autostrada Sibiu – Pitești – Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești, aflate pe raza localităților Budeasa, Curtea de Argeș, Mălureni și municipiul Pitești din județul Argeș”, se arată în Hotărârea adoptată de Guvern la sfârșitul anului trecut.

Expropriator este statul român, reprezentat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) S.A.

În total sunt vizați 370 de proprietari, cei mai mulți (aproximativ 300) din Curtea de Argeș.

Loturile în lucru

Primele documente referitoare la autostrada Pitești – Sibiu au fost inițiate de Guvernul Boc, care viza un contract public – privat ce nu s-a materializat. Studiul de fezabilitate a fost actualizat la mijlocul anului 2015 și prevede cinci secțiuni în lungime totală de 123 km.

Conform datelor oferite de CNAIR, în prezent este în lucru doar Secțiunea 1 Sibiu – Boița. În lungime de 13 km și cu o valoare de 613 milioane lei (fără TVA), segmentul este contractat de PORR Construct SRL, care a executat până la această dată 28% din construcție. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 30 martie 2020, iar termenul de finalizare ar fi 2023.

Cât privește Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești, pentru care au început exproprierile, ea a fost câștigată de Astaldi SPA pentru 1,7 miliarde lei fără TVA, iar din iunie 2020 a fost emis ordinul pentru etapa de proiectare. În lungime de 30,3 km, tronsonul ar urma să fie compus din 12 poduri, un viaduct, șase pasaje, trei noduri rutiere și un spațiu de servicii. Întreaga lucrare ar trebui să fie finalizată în opt luni de la începerea execuției.

Lucrări neîncepute la cele mai grele loturi

Sectoarele montane ale autostrăzii nu au intrat încă în lucru. Este vorba de Secțiunea 2 Boița – Cornetu de 30,4 km și Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni, de 37,4 km, considerate cele mai grele din cauza numărului mare de tuneluri și viaducte ce ar trebui realizate.

Segmentul Boița – Cornetu este estimat la 4,2 miliarde lei și include 48 poduri/ pasaje/ viaducte, un ecoduct, șapte tuneluri, o parcare de scurtă durată (stânga/dreapta), un punct de sprijin pentru întreținere, un centru de întreținere și coordonare și un spațiu de servicii.

Segmentul Cornetu – Tigveni, în valoare estimată de 4,7 miliarde lei, include 47 poduri/ pasaje/ viaducte, cinci poduri/ pasaje la noduri, un ecoduct, două noduri rutiere și un tunel.