„Micul” cadou pe care Mazăre i l-a cerut lui Victor Ponta. Unde s-a blocat negocierea

Publicat: 15 12. 2013, 10:32
Actualizat: 20 03. 2019, 20:50

Ramona Mănescu s-a opus inițiativei de a trece Portul Constanța din administrarea Ministerului Transporturilor în administrarea autorităților locale din Constanța. Ministrul a motivat decizia prin faptul că proiectele aflate în derulare ar fi fost puse în pericol de o schimbare a administratorului, potrivit declarațiilor la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată duminică de ProTV și pe voyo.ro.

„Porturile au proiecte în derulare, pe fonduri europene. Odată ce schimbi administratorul, se încheie contractul, pierzi fondurile europene. Sunt proiecte care au fost finalizate dar nu a trecut perioada de grație de 5 ani, deci orice modificare presupune returnarea fondurilor care au fost investite. Apoi, avem un proiect integrat, acesta de care vă spuneam (coridorul Dunăre-Main-Rin n.r.), pe care vrem să-l începem în 2014. Ar fi fost pus în pericol, pentru că un proiect integrat trebuie gestionat într-un mod integrat și nu fărâmițat în mii de bucățele, care mai apoi nu știm cine și cum le administrează și le gestionează”, a declarat Mănescu.

Ministerul Transporturilor și-a propus să implementeze un proiect în valoare de 750 de milioane de euro pentru a mări navigabilitatea pe Dunăre și a reface porturile, precum și infrastructura rutieră și ferată care leagă porturile de restul României.

„Proiectul acesta urmează să fie realizat din Connecting Europe Facility, avem alocat 750 milioane euro pentru acest proiect, este un proiect integrat, pentru că nu vorbim doar de căi navigabile, vorbim și de refacerea porturilor și centrele logistice care vor fi în porturi”, a arătat Mănescu.

Premierul Victor Ponta a declarat la începutul acestui an că ar fi de acord, în principiu, ca Portul Constanța să treacă din administrarea Guvernului în cea a primăriei condusă de Radu Mazăre.

Ulterior, Ponta s-a răzgândit. Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltării Regionale, a precizat recent, tot la emisiunea „După 20 de ani”, că susține noua părere a premierului.

„Acolo ar trebui să fie o treime Consiliul Local care acum deja are 20%, o treime statul și o treime acțiuni la bursă”, a declarat Dragnea.

Ministerul Transporturilor are bani de investiții doar din fonduri europene

Bugetul Ministerului Transporturilor prevede bani de investiții doar la capitolul cofinanțări, a declarat ministrul Ramona Mănescu.

„Din păcate, pentru feroviar și pentru celelalte moduri de transport, avem la dispoziție doar fondurile europene. Noi putem însă, în limita în care reușim acest lucru, să apelăm la alte instrumente financiare”, a eplicat ea.

Mai exact, la capitolul investiții, bugetul Transporturilor prevede doar partea de cofinanțare pe care partea română trebuie să o asigure pentru proiectele derulate cu ajutorul fondurilor europene.

„Bugetul României în momentul de față, ținând cont și de limitările impuse, și de acordul cu FMI, și de toate limitările economice care sunt impuse, nu ne putem duce peste cofinanțări în momentul de față. Cofinanțările acestea sunt și ele tot investiții”, a arătat ea.