Piața farmaceutică românească a crescut anul trecut. Ce profituri s-au înregistrat în acest domeniu

Publicat: 06 02. 2013, 22:39
Actualizat: 29 07. 2014, 20:21

Piața farmaceutică românească s-a situat anul trecut la 2,63 miliarde euro, în creștere cu 3,1% față de 2011, potrivit datelor companiei de analiză și studii de piață Cegedim Romania.

„Dificultățile din piață au început să afecteze și cele mai puternice companii, iar prognoza rămâne modestă la nivel de ansamblu pentru 2013, o creștere de 1,4% în lei însemnând probabil o scădere în euro sau dolari. Problema cea mai importantă nu este însă neapărat la nivelul companiilor, deși problemele companiilor s-au înmulțit, ci la calitatea și disponibilitatea medicamentelor pentru pacienți, ca și a serviciilor medicale în general. Finanțarea pieței prin claw-back nu este sustenabilă, iar noile autorități au dificila misiune de a găsi soluții atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu”, a declarat, într-un comunicat, Petru Crăciun, director general Cegedim România.

În lei, creșterea pentru anul trecut a fost de 8,3%, puțin sub prognoza Cegedim de 8,9%, valoarea pieței atingând 11,71 miliarde lei.

„Reducerea ratei trimestriale de creștere de la 5,2% în trimestrul trei la 3,9% în trimestrul patru, combinată cu rata anuală de creștere de 8,3% în lei pentru întreg anul 2012, puțin sub prognoza de 8,9%, arată clar tendința de temperare a pieței farmaceutice, însă din cauza evoluției constrângerilor și nu a nevoilor”, a arătat Crăciun.

Comparativ cu ritmurile de creștere din ultimele cinci trimestre, în ultimele trei luni din 2012 se remarcă o stagnare în unități (0,4%), o ușoară creștere în zile de tratament (2,4%) și în valoare în lei (3,9%).

Potrivit Cegedim, piața are de suferit ca urmare a măsurilor de scădere a susținerii publice și de prelungire a termenelor de plată, numai o parte din pacienți putându-se menține la nivelul anterior de tratament.

Pe canale de distribuție, ratele de creștere în euro au fost de 2,6% pentru farmacii (2,27 miliarde euro) și de 6,4% pentru spitale (356 milioane euro). Pe segmente, valoarea medicamentelor eliberate pe bază de rețetă a fost cu 1,8% mai mare decât în 2011, de 1,89 miliarde euro, iar cea a produselor fără prescripție a crescut cu 6,6%, la 375 milioane euro.

În ceea ce privește topul principalelor zece corporații, acesta este condus de compania Sanofi (inclusiv Zentiva și Sanofi-Pasteur) cu vânzări de 978,3 milioane lei și o cotă de 8,4%, urmată de Hoffmann La Roche, cu 884,9 milioane lei și 7,6% din piață, și Novartis, cu 747,5 milioane lei și o cotă de 6,4% din piață.

Clasamentul primilor zece jucători este completat de GlaxoSmithKline, Servier, Pfizer (inclusiv Wyeth), AstraZeneca, Merck & Co, Ranbaxy și Abbott, cu cote de piață cuprinse între 5,4 și 3,4%.

În eșalonul 11-20 se regăsesc, în ordine, Antibiotice Iași, KRKA, Johnson&Johnson, Teva, Bristol Myers Squibb, Menarini, Bayer, Labormed, Eli Lilly și Gedeon Richter, care au cote de piață cuprinse între 2,5 și 1,4%.