Țara microbuzelor. Puse unul după altul, coloana ajunge de la București la Poiana Brașov și înapoi

Redactor:
Adrian Bărbulescu
Țara microbuzelor. Puse unul după altul, coloana ajunge de la București la Poiana Brașov și înapoi
Din cauza stării proaste a infrastructurii feroviare, România a devenit o țară împânzită de autocare și microbuze, îndreptându-se spre modelul de transport din Turcia, țară care are însă o rețea de căi ferate mult mai redusă.

Din cauza stării proaste a infrastructurii feroviare, România adevenit o țară împânzită de autocare și microbuze, îndreptându-sespre modelul de transport din Turcia, țară care are însă o rețea decăi ferate mult mai redusă. Studiile europene arată că, la nivelulUE, doar 25% din transportul public de persoane este făcut cumijloace rutiere, în timp ce în România procentul este de peste70%.

În momentul de față, în România sunt autorizate pentru transportpublic intra și interjudețean nu mai puțin de 10.148 de autobuze și11.217 microbuze, potrivit datelor Autorității Rutiere Române(ARR). Un studiu recent al Directoratului General pentru Energie șiTransport din cadrul Comisiei Europene relevă că la nivelul tuturorcelor 27 de state membre ale UE sunt înregistrate în total 248.879de vehicule denumite generic autocare (categorie în care suntincluse și microbuzele). Rezultă astfel că parcul auto din Româniaautorizat să desfășoare transport interurban reprezintă 8,6% dincel al țărilor comunitare.

Sunt și multe, și vechi. Din numărul total de autobuze, 61,6% auo vechime mai mare de cinci ani, procent care în cazul microbuzeloreste de 54,6%. Vechimea mijloacelor de transport reduce simțitoratât confortul călătoriei cât și siguranța acestora. Chiar dacă,legal, nu are cum să-i silească să înnoiască parcul deautovehicule, atâta vreme cât se încadrează în normative,conducerea ARR nu este mulțumită de acest lucru. „Chiar dacă seaflă în plină criză, piața de transport de persoane trebuie săajungă la nivelul statelor europene și la nivelul anului 2010,pentru ca cetățeanului să i se ofere condiții decente detransport”, a declarat pentru Gândul directorulgeneral al ARR, Iancu Crăciunoiu.

Pirateria, greu de ucis

Celor 21.365 de microbuze și autocare autorizate de ARR li se maiadaugă alte 20.000 de mijloace de transport cu greutatea sub 3,5tone (microbuze de 8+1 locuri), după estimările ConfederațieiOperatorilor și Transportatorilor Autorizați din Romania (COTAR),care sunt arondate la consiliile locale. Chiar dacă efectueazătransport public de persoane, acestea nu necesită, potrivit legii,autorizarea ARR, ci a autorităților locale. Chiar dacă acest lucrua fost legiferat în 2008, procesul de autorizare a început abia înacest an. În plus, la nivelul întregii țări mai sunt aproape 4.000de microbuze „pirat” care efectuează transport de persoane fără aavea autorizație, după cum spune președintele COTAR, VasileȘtefănescu.

„De la acești așa-ziși transportatori apare toată evaziuneafiscală. Fac japcă pe față. Știu orarele curselor regulate și vincu două minute înainte și ne preiau clienții”, a declaratȘtefănescu pentru Gândul.

Săptămâna trecută, Guvernul a amânat adoptarea ordonanței deurgență privind combaterea pirateriei în sectorul transportuluirutier de persoane, solicitată chiar de COTAR. „Miniștrii auconvenit că este necesar să fie format un comitet interministerialcare să lucreze la noile reguli în domeniu, având în vedere căpentru combaterea pirateriei trebuie modificate minimum patrulegi”, au declarat surse oficiale, citate de Mediafax.

Adunând toate tipurile de autocare și microbuze care operează,legal sau nu, curse regulate pe teritoriul României, se ajunge lapeste 45.000 de autovehicule. Dacă ar fi înșirate unul după altulși luând în calcul o lungime medie de șapte metri pentru fiecarevehicul, coloana s-ar întinde pe o distanță de 315 km, adică de laBucurești până în apropiere de Drobeta-Turnu Severin sau de laBucurești până la Poiana Brașov, dus-întors.

Transportul public de călători cu mijloace auto este și foartefărâmițat. În Europa, România este depășită doar de Regatul Unit șiGermania (țări cu populație mult mai mare) ca număr de firme detrasport. În evidențele ARR figurează în momentul de față 4.015firme autorizate să desfășoare transport rutier public de persoaneintra și interjudețean.

INFOO ordonanță pierdută

În urmă cu patru ani, un proiect de ordonanță de urgență elaboratde autorități își propunea să reglementeze unele aspecte legate detransportul rutier. Printre altele, în document se specifica faptulcă pe distanțe mai mari de 200 km urma să devină obligatorieutilizarea autobuzelor, și nu a microbuzelor. Până să ajungă laMonitorul Oficial, reglementarea respectivă a dispărut din textulordonanței. În prezent, în România se efectuează transporturi autochiar și pe distanțe mai mari de 700 km, între Timișoara și orașeledin Moldova.

INFOParcul auto pentru transport de persoane

Tip vehicul Număr
Autocare 10.148
Microbuze 11.217
8+1 20.000
„Pirați” 4.000
TOTAL 45.365

Inchide