UE cere OMC să arbitreze un diferend cu Rusia privind o taxă pe reciclarea vehiculelor

Publicat: 10 10. 2013, 20:09
Actualizat: 21 02. 2016, 18:46

Uniunea Europeană a cerut joi Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) să înființeze o comisie care să arbitreze un diferend cu Rusia referitor la o taxă impusă de autoritățile de la Moscova pe reciclarea automobilelor, care penalizează drastic importul de vehicule, informează Mediafax, citând AFP.

Taxa, în forma actuală, este aplică doar vehiculelor importate și are rolul să acopere eventualele costuri de reciclare a acestora.

„Am epuizat toate mijloacele pentru a găsi o soluție amiabilă cu Rusia. Această taxă continuă să apese exporturile de mașini, un sector major pentru economia europeană. Nu avem altă soluție decât să cerem arbitrajul OMC”, a arătat într-un comunicat comisarul UE pentru Comerț, Karel de Gucht.

La începutul lunii iulie, UE a anunțat că va reclama conflictul la OMC și a cerut, într-o primă etapă, începerea de consultări cu partea rusă.

Această primă etapă a vizat încercarea de a găsi o soluție amiabilă într-o perioadă de 60 de zile premergătoare desemnării unei comisii de arbitraj. Consultările nu au avut niciun rezultat.

„Taxa, pe care UE o consideră discriminatorie pentru importurile de automobile, are efecte grave asupra exporturilor în Rusia”, a indicat Comisia Europeană.

Pentru vehiculele noi taxa este de 420-2.700 de euro, iar în cazul automobilelor de peste trei ani de 2.600-17.200 de euro, conform datelor CE.

Potrivit estimărilor Rusiei, această taxă aduce venituri anuale de 1,3 miliarde de euro.

Autoritățile ruse au declarat că anunțul este neașteptat și inexplicabil.

„Comisia Europeană refuză să caute o soluție acceptabilă pentru toate părțile”, a spus Maxime Medvedkov, responsabil cu negocierile comerciale în Ministerul rus al Economiei.

El a arătat că parlamentul rus a adoptat într-o primă lectură amendamente aduse legii referitoare la această taxă, după ce guvernul a făcut modificări în luna mai astfel încât să fie aplicată și constructorilor auto locali.

În forma aflată în vigoare, taxa se aplică numai vehicuelor importate. Taxa a fost introdusă în septembrie 2012, imediat după intrarea Rusiei în OMC, și are rolul să compenseze reducerea taxelor vamale acceptate de autoritățile de la Moscova.

Rusia este al treilea mare partener comercial al Uniunii Europene, care este la rândul ei cel mai mare partener al statului rus. În 2012, UE a exportat în Rusia bunuri de 123 de miliarde de euro, în timp ce importurile au fost în valoare de 213 de miliarde de euro.