UNSAR intervine după retragerea autorizației companiei Euroins: „Problemele din zona RCA nu se regăsesc și în cazul altor tipuri de asigurări”

Publicat: 17 03. 2023, 14:46
A patra companie de asigurări de pe piața din România rămâne fără autorizație în ultimii ani / Sursa foto: UNSAR

Reprezentanții celor mai mari companii de pe piața asigurărilor din țară au transmis, vineri, după anunțul Autorității de Supraveghere Financiară privind retragerea auttorizației de funcționare a unuia dintre membri, un mesaj pentru liniștirea celor aproape trei milioane de cumpărători de polițe RCA de la Euroins România.

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a anunațat, vineri, că a luat notă de decizia Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) privind retragerea autorizației de funcționare a societății Euroins România, promovarea de către autoritate a unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților ca administrator interimar al societății.

Euroins – a patra companie care este pe cale să iasă de pe piață, după falimentele Astra, din 2015, Carpatica (2016) și City Insurance (2021) – este unul dintre cei 20 de membri ai UNSAR, respectiv societăți de reasigurare sau asigurare-reasigurare înregistrate în România și care reprezintă peste 90% din piața asigurărilor (după volumul de prime brute subscrise).

Asigurările UNSAR

UNSAR dă asigurări cliențior Euroins că nu există motive de panică. Peste 2,8 milioane de clienți care au cumpărat polițe de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) de la Euroins, liderul pieței pe acest segment, cu 39,5% din totalul contractelor în vigoare la data de 31 decembrie 2022, conform datelor preliminare consultate de Gândul. Luând în calcul cuantumul Primelor Brute Subscrise (PBS), Euroins e pe primul loc cu aproape 2,6 miliarde de lei, respectiv 32,22% din totalul celor 7,94 de miliarde de lei.

  • În primul rând: polițele de asigurare încheiate de clienți la Euroins România rămân valabile, conform prevederilor legale, încă 90 de zile după data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment. Astfel, șoferii care aveau polițe RCA la această societate vor putea circula în continuare pe drumurile publice, rămânând asigurați până la data respectivă. De asemenea, aceștia au posibilitatea de a denunța în orice moment polița, pentru a încheia una nouă, la un alt asigurător autorizat.
  • În al doilea rând: în ceea ce îi privește pe păgubiții unui accident cauzat prin intermediul unui vehicul acoperit printr-o poliță RCA emisă de societatea Euroins România, ei vor fi despăgubiți în baza acesteia, în limitele și termenele stabilite de legislația în vigoare privind Fondul de Garantare a Asiguraților, respectiv de până la 500.000 lei pentru fiecare creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare.

„Având în vedere falimentele care au marcat în ultimii ani anumite societăți axate pe zona asigurărilor obligatorii RCA, ne exprimăm încrederea că autoritățile statului vor găsi nu numai cauzele care au condus la aceste evoluții, ci și căile de a preîntâmpina astfel de situații pe viitor, inclusiv o analiză detaliată și imparțială a întregului context legislativ specific RCA”, au transmis reprezentanții UNSAR.

„Este însă important de punctat că problemele din zona RCA nu se regăsesc și în cazul altor tipuri de asigurări. Astfel, industria de asigurări înglobează mult mai multe segmente, precum asigurările de viață, sănătate, de bunuri și proprietăți, locuințe și nu numai, reprezentând un pilon important al economiei românești. Per ansamblu, în ciuda acestor situații cu care s-a confruntat, industria de asigurări a rămas alături de clienți de-a lungul timpului, plătind în fiecare zi calendaristică despăgubiri de circa 3,7 milioane EUR și gestionând aproape 16 milioane de polițe”, au subliniat oficialii UNSAR.