Boeingul Malaysia Airlines ar fi zburat timp de patru ore după ultimul contact – presă

Publicat: 13 03. 2014, 11:13
Actualizat: 09 05. 2019, 23:31

Potrivit publicației, care citează „două persoane familiare cu detaliile”, investigatori în domeniul aviației și oficiali din domeniul Securității Naționale americane cred că avionul a zburat în total cinci ore, în baza datelor descărcate în mod automat și trimise la sol de motoarele Boeingului 777, în cadrul unui program de mentenanță și monitorizare de rutină.

Această ipoteză ridică o serie de noi întrebări și posibilități cu privire la ceea ce s-a petrecut la bordul aeronavei în care se aflau 239 de persoane, care a dispărut de pe radare civile după aproximativ o oră de zbor pe ruta Kuala Lumpur-Beijing.
După șase zile de la misterioasa dispariție, care a declanșat o căutare de amploare în spațiul aerian și apele internaționale, fără rezultat până în prezent, investigațiile par să se extindă.

Sistemul de monitorizare de la bord a motoarelor este furnizat de către Rolls-Royce și trimite în mod periodic date despre situația motorului, operațiuni și mișcările avionului către facilități aflate la sol. „Continuăm să monitorizăm situația și să oferim (companiei) Malaysia Airlines susținere”, a declarat un reprezentant Rolls-Royce miercuri, refuzând să facă alte comentarii.
„Dispariția nu este (considerată) în mod oficial un accident, iar toate informațiile sunt strict manipulate de către investigatori”, a declarat un director Rolls-Royce, care a solicitat protecția anonimatului, citând Organizația Internațională a Aviației Civile, o Agenție ONU.

În cadrul unor acorduri de mentenanță, Malaysia Airlines transmite în timp real date provenind de la motoare către Rolls-Royce pentru a fi analizate. Sistemul compilează datele furnizate de cele două motoare Trent cu care sunt echipate Boeingurile 777 și transmite instantanee cu privire la performanța, altitudinea și viteza avionului.
Aceste date sunt complilate și transmise la intervale de 30 de minute, a declarat o sursă care cunoaște sistemul. Potrivit site-ului Rolls-Royce, datele sunt procesate automat „astfel încât se pot detecta schimbări subtile de la un zbor la altul”.

Datele provenind de la motor sunt analizate pentru a stabili tiparul de zbor al avionului, după ce aparatele radio de emisie-recepție se opresc din funcționare. Avionul se îndrepta către China, iar ultima poziție verificată este undeva la mijlocul Golfului Thailandei.
Un zbor total de cinci ore după plecarea de la Kuala Lumpur ar însemna că Boeingul 777 ar fi continuat să parcurgă o distanță de aproximativ 2.200 de mile marine (peste 4.000 de kilometri), putând atinge puncte ca Oceanul Indian, frontiera pakistanului sau Marea Arabiei, având în vedere viteza avionului.

„Oficiali americani în domeniul luptei împotriva terorismului explorează pista potrivit căreia un pilot sau o persoană de la bord ar fi deturnat avionul către altă destinație secretă, după ce a întrerupt transponderii” (aparate radio de emisie-recepție), scrie WSJ citând un anchetator american însărcinat cu dosarul.
Astfel, potrivit anchetatorilor, avionul ar fi fost deturnat „cu intenția de a fi utilizat mai târziu, în alte scopuri”, adaugă ziarul american.

Căutarea avionului acoperă în prezent aproape 27.000 de mile marine (aproape 90.000 de kilometri pătrați, o suprafață similară teritoriului Portugaliei). Douăsprezece țări, inclusiv Statele Unite, China și Japonia participă la operațiuni de căutare care mobilizează 42 de nave și 39 de avioane.

Valentin Vidu, valentin.vidu@mediafax.ro