Căutările se intensifică în sudul Oceanului Indian pentru găsirea avionului Boeing 777 dispărut

Publicat: 24 03. 2014, 13:03

Australia, care coordonează operațiunile în regiune, a anunțat luni că urmărește toate pistele pentru localizarea avionului înainte de o înrăutățire anunțată a condițiilor meteorologice.

La rândul său, agenția China Nouă a anunțat luni că „obiecte” suspecte, cel mai probabil având legătură cu avionul Boieng 777, au fost observate în regiune.

Obiectele, de culoare albă și având formă pătrată, au fost detectate de un avion militar de tipul Iliușin-76, trimis de autoritățile chineze în cadrul operațiunilor de căutare la care participă numeroase țări. De asemenea, aceste obiecte sunt compuse din două elemente relativ mari și din alte numeroase bucăți răspândite pe o rază de mai mulți kilometri.

 

 

Spărgătorul de gheață chinez Xuelong a fost trimis în zonă pentru a participa la operațiunile de căutare a avionului dispărut.

Aeronava Boeing 777, care asigura zborul MH370 pe ruta Kuala Lumpur-Beijing, a dispărut la puțin timp după decolare în ziua de 8 martie, în jurul orei locale 00.41 (16.41 GMT vineri), cu 239 de persoane la bord, dintre care două treimi erau cetățeni chinez și patru francezi.

La jumătatea distanței între Malaysia și Vietnam, aeronava și-a schimbat cursul, spre vest, în sens opus planului de zbor, în timp ce sistemele sale de comunicare au fost dezactivate „în mod deliberat”, potrivit autorităților malaysiene.

Avionul a zburat timp de mai multe ore înainte de a-și epuiza rezervele de combustibil.

Pe baza acestor informații, au fost delimitate două culoare de căutare – unul la nord, spre Asia Centrală, iar celălalt se întinde din Indonezia în sudul Oceanului Indian.

Majoritatea experților susțin intensificarea căutărilor în cel de-al doilea culoar, apreciind că avionul nu ar fi putut zbura deasupra Chinei sau a uneia dintre fostele republici sovietice fără să fie detectat de radare.

La rândul său, vicepremierul australian Warren Truss a anunțat că fragmentele detectate de un satelit francez se află, de fapt, la 850 de kilometri în nord de principala zonă de căutări, situată între Oceanul Indian și Australia, la aproximativ 2.500 de kilometri în largul Australiei. Aceste observații nu reprezintă „noi elemente”, a subliniat oficialul, care a asigurat că „vor fi verificate”.

Datele, furnizate de un satelit, potrivit Ministerului francez de Externe, se adaugă fotografiilor obținute tot prin satelit la 16 și 18 martie ale unor fragmente plutind între partea de sud-vest a Australiei și Antarctica. Mai multe elemente au fost, de asemenea, observate sâmbătă de un avion civil, și păreau că seamănă cu obiecte din lemn.

– Eforturi pentru recuperarea cutiilor negre

În acest context, premierul auustralian Tony Abbot a evocat „semne foarte credibile” și o „speranță crescândă privind informațiile referitoare la soarta avionului”.

Avioane australiene, americane și neozeelandeze survolează încă de joi regiunea, iar nave comerciale și militare se află în regiune, în speranța că vor recupera obiectele detectate prin satelit.

Zece avioane participă luni la operațiunile de căutare, odată cu sosirea a două aparate P3 Orion japoneze și a două Iliușin IL-76 trimise de China, implicată activ în căutări, în condițiile în care 153 dintre pasagerii aflați la bordul Boeingului erau cetățeni chinezi.

„Căutările au fost împărțite în două zone apropiate care acoperă o zonă totală de 68.500 de kilometri pătrați”, a precizat Autoritatea australiană pentru Securitate maritimă (AMSA).

În plus, Pentagonul a decis trimiterea unui sonar (Towed Pinger Locator), care poate detecta semnale la o adâncime de până la 6.000 de metri, prevăzut cu un sistem de localizare a cutiilor negre ale avionului.

Este vorba despre o „măsură de precauție”, a menționat comandantul William Marks, purtător de cuvânt al Flotei a VII-a americane. „Dacă este confirmat un câmp cu fragmente ale avionului, sistemul tractat TPL-25 (Towed Pinger Locator System) va reprezenta un atu suplimentar pentru a încerca localizarea cutiilor negre”, a adăugat el.

Un avion de pasageri are în mod obișnuit două „cutii negre” – una care înregistrează secundă cu secundă toți parametrii de zbor, iar cealaltă păstrează toate conversațiile, dar și sunetele și anunțurile care se aud în cabina piloților.

Autoritatea australiană pentru Securitate Maritimă a atras atenția că operațiunile de căutare în zonă ar putea fi îngreunate, odată cu trecerea, la o distanță de aproximativ 1.000 de kilometri în partea de nord, a furtunii tropicale Gillian.

Operațiunile pentru localizarea și recuperarea avionului vor fi însă mult mai complicate decât în cazul acțiunilor desfășurate în urma prăbușirii zborului AF447 al companiei Air France, care asigura legătura între Rio de Janeiro și Paris, deasupra Atlanticului, în iunie 2009.

„A fost nevoie de doi ani pentru localizarea zborului AF447. În acest caz, ne confruntăm cu un mediu mult mai ostil, marea este mult mai adâncă, iar vântul mai puternic”, a explicat oceanograful Charitha Pattiaratchi, de la Universitatea din Australia.