Comisia Europeană cere ACCES la datele platformelor online, în efortul de a depista practicile ilegale

Publicat: 18 01. 2024, 17:47
Actualizat: 19 01. 2024, 13:17

Comisia Europeană le-a cerut, joi, marilor platforme online, printre care se numără Google, Facebook, Amazon și TikTok, să permită accesul experților independenți la bazele de date, în virtutea Actului privind Serviciile Digitale (DSA).

Comisia Europeană le-a adresat solicitări formale pentru oferirea de informații la 17 Platforme online Foarte Mari (VLOP) și unor Motoare de Căutare online (VLOSE), desemnate ca fiind în aceste categorii în aprilie 2023 – AliExpress, Amazon Store, AppStore, Bing, Booking.com, Facebook, Google Search, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, YouTube și Zalando.

”Aceste platforme trebuie să ofere mai multe informații asupra măsurilor aplicate pentru a se conforma obligațiilor de a le oferi acces neîntârziat cercetătorilor eligibili la datele accesibile public ale sistemelor online”, anunță Comisia Europeană, subliniind că accesul la date este ”esențial” pentru asigurarea monitorizării publice.

”Accesul cercetătorilor la datele disponibile public contribuie foarte mult la obiectivele Actului Serviciilor Digitale, ceea ce are o importanță specială în contextul evenimentelor care urmează, alegerile naționale și la nivelul Uniunii Europene, precum și în sensul acțiunilor de monitorizare a prezenței conținutului ilegal și produselor de pe platformele online”, subliniază Comisia Europeană.

Cele 17 platforme online au termenul de 8 februarie pentru a furniza Comisiei Europene informațiile solicitate. În funcție de reacțiile companiilor, Comisia Europeană va stabili următorii pași procedurali.

În virtutea Actului legislativ privind Serviciile Digitale (DSA), marile platforme online trebuie să se supună reglementărilor UE, să raporteze infracțiunile, să fie transparente în privința reclamelor difuzate, să blocheze conținutul ilegal, să respecte drepturile fundamentale, siguranța publică și procedurile electorale.

În martie, va intra în vigoare în totalitate și Actul legislativ privind piețele digitale (DMA), care prevede un regim strict pentru firmele online. Platformele online nu vor mai avea dreptul să privilegieze propriile servicii în detrimentul grupurilor rivale, iar rețelele de socializare online nu vor mai putea combina utilizarea datelor personale în diversele servicii furnizate și nu vor mai putea folosi în activități competitive date colectate de la colaboratori intermediari. În plus, companiile online vor trebui să le furnizeze utilizatorilor posibilitatea de a accesa aplicații ale companiilor rivale.

Foto: Profimedia

Citește și:

BCE le cere anumitor bănci din UE să dezvăluie expunerile în relația cu o firmă spaniolă, pe fondul suspiciunilor privind rentabilitatea