Cultura generează în Franța o cifră de afaceri mai mare decât industria automobilului și cea a luxului

Publicat: 07 11. 2013, 14:27
Actualizat: 01 02. 2019, 08:56

Cifra de afaceri directă generată de industriile culturale și creative (ICC) din Franța este de 61,4 miliarde de euro, depășind astfel industria automobilului, care generează 60,4 miliarde de euro și de industria luxului, care generează 52,5 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de cabinetul Ernst & Young, pe baza datelor din anul 2011.

Sectorul ICC are 1,2 milioane de angajați, care reprezintă 5% din forța de muncă internă, și include „muncitori calificați și necalificați, atrăgând în special tineri”.

ICC a generat o cifră de afaceri totală de 74,6 miliarde de euro, dacă se adaugă și aceea generată de activitățile indirecte (care atrag 20% din forța de muncă internă).

Programul „Panorama economică a industriilor culturale și creative” (ICC), primul de acest gen, a fost realizat la inițiativa „France créative”, o nouă platformă ce grupează actorii din acest sector, care doresc să promoveze un discurs pozitiv despre cultură destinat publicului larg și factorilor de decizie, dar și să se afirme cu tărie în fața uriașilor din domeniul digital (Google, Apple, Facebook, Amazon).

Obiectivul acestui program este acela de a anihila din fașă anumite idei auzite la Paris și la Bruxelles, potrivit cărora cultura ar fi doar „un sac fără fund pentru finanțare și subvenții publice”.

Rata de angajare în domeniul industriilor culturale și creative la nivelul Europei a crescut cu 3,5% în medie pe an, între 2000 și 2007.

Cabinetul Ernst & Young a subliniat faptul că ICC-urile franceze s-au aliat cu companii lider pe plan mondial, precum Universal Music Group (filială a grupului Vivendi), Deezer, Hachette, iar cinematografia franceză este al doilea exportator mondial după Statele Unite și că jocurile video franceze realizează 80% din cifra de afaceri din vânzări la export.

„Când ni se vorbește despre excelență, se evidențiază în general farmacologia, aeronautica, produsele de lux, turismul, dar rareori este citată cultura, cu toate că acesta este unul dintre puținele sectoare care au o balanță comercială pozitivă”, a subliniat Marc Lhermitte, asociat al cabinetului Ernst & Young.