Hollande vrea „o etichetare obligatorie” a tipurilor de carne din semipreparate

Publicat: 23 02. 2013, 17:19
Actualizat: 04 07. 2013, 01:42

Președintele francez François Hollande a anunțat sâmbătă că reclamă „o etichetare obligatorie” a tipurilor de carne conținute de semipreparate, o reacție față de scandalul european al cărnii de cal, la inaugurarea, la Paris, a celei de a 50-a ediții a Salonului Agriculturii, relatează AFP.

„Vreau ca, într-un termen, să existe o etichetare obligatorie a cărnurilor conținute de semipreparate”, a declarat el, evocând „fraude” constatate în ultimele zile.

„Până atunci, voi susține, împreună cu ministrul Agriculturii și miniștii vizați, toate inițaitivele ce vor apărea în vederea unor demersuri voluntare de etichetare”, a continuat șeful statului francez.

Este vorba, a subliniat el, despre a proceda astfel încât „consumatorul să poată să fie informat despre proveniența produselor pe care le consumă, în special carnea”.

Pentru moment, industriașii sunt constrânși de către reglementările europene să menționeze tipul de carne utilizat în preparatele lor, dar nu și originea. Carnea, vândută tranșată, sau fructele și legumele sunt singurele produse a căror origine este obligatoriu să fie specificată.

Franța nu poate, totuși, să oblige industriașii să moficie etichetele. Doar o evoluție a legislației europene va putea să îi oblige.

Crescători francezi și asociații ale consumatorilor exercită presiuni pentru ca reglementare să evolueze rapid în acest sens.

Ministrul Agriculturii Stéphane Le Foll a promis recent că va pleda această cauză la Bruxelles, unde se va duce luni pentru a exercita presiuni asupra Comisiei Europene (CE) să acționeze în acest sens. În opinia sa, CE „nu este deloc (implicată) în această direcție”.

Actualmente Franța a obținut un consens asupra acestui subiect cu Germania și Marea Britanie, dar continuă să existe unele rezistențe din partea țărilor nordice.

François Hollande a inaugurat a 50-a ediție a Salonului Agriculturii, care marchează o jumătate de secol într-o atmosferă tensionată de scandalul cărnii de cal ce amenință să agraveze criza de încredere a consumatorilor.

Scandalul a condus la retrageri de produse peste tot în Europa. El i-a afectat mai ales pe industriași și marii distribuitori. Însă îi afectează, prin ricoșeu, și pe crescători, care se tem că publicul se poate depărta și mai mult de produsele din carne, în contextul în care, în Franța, consumul de carne a scăzut, deja, cu aproximativ 10% în zece ani.