Informații americane cu privire la zborul MH370 orientează căutările către Oceanul Indian

Publicat: 14 03. 2014, 18:20
Actualizat: 29 07. 2014, 18:23

„Din câte înțeleg, pe baza unor informații noi, nu neapărat concludente, dar noi, zona de căutare va fi extinsă la Oceanul Indian”, a declarat Jay Carney, un purtător de cuvânt al Casei Albe.

REZULTATE BAC 2014. 52% dintre elevii de clasa a XII-a au trecut SIMULAREA la ROMÂNĂ, numai 42% au luat note de trecere la MATEMATICĂ sau ISTORIE

INDIAN WELLS SIMONA HALEP LIVE. SIMONA HALEP – Agnieszka Radwanska LIVE în semifinale

Mai multe publicații americane, care citează oficiali de rang înalt, afirmă că avionul de tip Boeing 777 a continuat să transmită un semnal automat, timp de mai multe ore, după ce a dispărut de pe radare. Sistemele de transmisie au încercat cu regularitate să se conecteze la unul sau mai mulți sateliți, potrivit acestor surse.

Marina americană a trimis o navă și un avion în această regiune, a declarat pentru AFP un oficial din cadrul US Navy sub protecția anonimatului.

„USS Kidd tranzitează Strâmtoarea Malacca în drum spre Oceanul Indian”, a declarat joi oficialul, referindu-se la unul dintre cele două distrugătoare americane care participă la căutări, alături de USS Pinckney. Cele două nave erau mobilizate, până în prezent, în Golful Thailandei.

După aproape o săptămână de la dispariție, misterul continuă să învăluie zborul MH370 care asigura o legătură Kuala Lumpur-Beijing, cu 239 de persoane la bord.

„Nu-mi amintesc de vreun alt caz de acest tip, în care să fi dispus de atât de puține indicii cu privire la ceea ce s-a întâmplat”, a declarat Ravikumar Madavaram, un expert în domeniul aerospațial din cadrul firmei de consultanță Frost & Sullivan Asia Pacific.

Căutările s-au concentrat inițial asupra Mării de Sud a Chinei, la est de Malaysia, pe ruta avionului. Ultima poziție cunoscută este undeva la jumătatea drumului, între coastele Malaysiei și Vietnamului.

De la o tablă de șah la un teren de fotbal

Odată cu extinderea către Oceanul Indian, al treilea ca mărime în lume și cu o adâncime medie de 3.900 de metri, zona căutărilor este imensă.

Este ca și cum ai trece de la „o tablă de șah la un teren de fotbal”, a declarat pentru CNN comandantul Flotei a VII-a americane William Marks. Marina americană continuă să operze sub coordonarea Malaysiei, a adăugat militarul.

Guvernul malaysian este la curent cu informații provenind de la Casa Albă și din presa americană și le examinează, a declarat pentru AFP un conducător al operațiunilor, care nu a vrut să comenteze inainte.

Lipsa indiciilor despre situația avionului și modul de gestionare, considerat confuz, al crizei au provocat furie și tristețe în Malaysia și China, 153 de chinezi aflându-se la bord.

Guvernul malaysian a subliniat asupra naturii „excepționale” a acestei dispariții, pistele – care s-au dovedit toate false până joi – concentrându-se rând pe rând către estul sau către vestul Malaysiei.

Avionul s-a „evaporat” după o oră de la decolare, la ora 0.40, de la Kuala Lumpur, sâmbătă. Condițiile meteorologice erau bune și nu a fost primit niciun mesaj de ajutor.

„Ultimele date au fost transmise de către avion la ora 1.07 și arătau că totul era normal”, a declarat joi ministrul malaysian al Transporturilor Hishammuddin Hussein.

Piste false, informații contradictorii și zvonuri dintre cele mai nebunești au marcat căutările avionului de tip Boieng 777, a cărui dispariție misterioasă derutează atât experți, cât și autorități.

O dezactivare manuală?

Încercările de explicare merg de la o explozie la bord și până la o deturnare, trecând prin probleme tehnice grave, o lovitură de rachetă sau faptul că pilotul s-a sinucis. Pe de altă parte, avionul de tip Boeing 777 este considerat unul dintre cele mai sigure avioane din lume.

„Circulă atât de multe povești. În această (vineri) dimineața, un bărbat mi-a spus că avionul a aterizat în Africa”, declară un malaysian, Subramaniam Gurusamy, în vârstă de 60 de ani, al cărui fiu se afla la bord. „Cum să le explic nepoților că nimeni nu știe unde este tatăl lor?”, continuă el.

Dacă avionul a continuat efectiv să zboare timp de patru ore, el a parcurs aproximativ 2.200 de mile suplimentare și a atins Oceanul Indian, Pakistanul sau Marea Arabiei, ținând cont de viteza de croazieră.

Gerry Soejatman, un analist în sectorul aviației, se îndoiește că Boeingul a putut să zboare în spațiul aerian al Oceanului Indian atât de mult timp fără să apară pe ecrane radar, dat fiind numărul radarelor militare mobilizate în această regiune de către Malaysia, India, Thailanda și Indonezia.

Potrivit postului american ABC, sistemul de înregistrare a datelor și transponderul – aparatul care permite semnalarea poziției în zbor către radare de la sol și către alte avioane aflate în apropiere – au încetat să funcționeze la un interval de 14 minute.

ABC avansează ideea că acest interval indică o dezactivare manuală a celor două sisteme.

Însă Gerry Soejatman este circumspect și în această privință. „Am avut cazuri în care a izbucnit un incendiu în carlingă, iar sistemele s-au oprit unul după altul”, notează el. Un interval de timp scurs între cele două opriri nu arată că oprirea a fost efectuată în mod intenționat, adaugă el.

Dacă avionul s-a prăbușit în mare, este vorba despre cea mai gravă catastrofă în care este implicat un avion de linie din 2001, când un accident în care a fost implicat un avion de tip A300 aparținând companiei American Airlines s-a soldat cu 265 de morți, în Statele Unite.