Șapte răniți, unul grav, după ce salariați furioși de la Air France au atacat conducerea

Publicat: 05 10. 2015, 21:47

This browser does not support the video element.

 

Între persoanele rănite se află doi paznici – dintre care unul s-a aflat în comă, dar a ieșit -, a anunțat un purtător de cuvânt al companiei.

Ceilalți cinci răniți sunt toți salariați Air France, inclusiv directorul pentru resurse umane (DRH) Xavier Broseta, Pierre Plissonnier – însărcinat cu activitatea de lung curier în cadrul companiei, și alți trei membri ai conducerii, a declarat purtătorul de cuvânt, fără să facă alte precizări.

Reuniunea Comitetului Central de Întreprindere al Air France, la sediul comapniei, a fost întreruptă luni dimineața după ce în birouri au pătruns aproximativ 100 de salariați, care și-au manifestat opoziția față de planul de „concedieri” al conducerii prin atacarea unor cadre, relatează Reuters.

Salariați l-au atacat pe directorul pentru resurse umane Xavier Broseta, care a prezentat planul de măsuri drastice, decis de filiala Air France-KLM în urma unui eșec al unor negocieri cu sindicatele.

Broseta a reușit să fugă din sala de ședințe din sediul Air France, situat pe aeroportul Roissy-Charles de Gaulle, la bustul gol, după ce cămașa i-a fost smulsă de pe el, a constat Reuters la fața locului. Lui Pierre Plissonnier – DRH la Roissy și numărul doi în activitatea de lung curier Air France – i-a fost de asemenea ruptă cămașa de pe el.

Frédéric Gagey, președintele-director general al Air France, a părăsit sala cu o oră înainte să fie luată cu asalt, ceea ce a condus la întreruperea ședinței CCI, au declarat reprezentanți sindicali pentru Reuters.

În urma acestor incidente, reuniunea CCI a fost suspendată și reprogramată la o dată ulterioară, nedeterminată.

Air France și-a anunțat intenția de a depune plângere pentru „violențe agravate” – cărora le-au căzut victime membri ai conducerii companiei.

„Aceste violențe sunt rezultatul (acțiunilor) unor indivizi izolați deosebit de violenți, în contextul în care manifestația personalului în grevă s-a desfășurat mai înainte fără incidente”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei.

Secretarul de stat însărcinat cu Transporturile a apreciat că se impun sancțiuni față de autorii violențelor.

„Condamn în mod ferm incidentele care au avut loc în cursul CCI Air France. Aceste violențe sunt inacceptabile și vor trebui sancționate”, a declarat el, într-un mesaj postat pe Twitter.

– „Să-i dăm afară pe patronii noștri”

La rândul său, secretarul general al CFDT Laurent Berger a denunțat violențele ca „nedemne și inadmisibile”.

Air France i-a anunțat luni pe reprezentanții personalului că intenționează să suprime 2.900 de posturi și să retragă 14 avioane din flota de lung curier – până în 2017 – în cadrul unui „plan B”, pus în aplicare după eșecul negocierilor cu piloții, au declarat pentru Reuters două surse sindicale.

„Prezentarea planului de către conducere a fost foarte seacă și dacă a durat cinci minute, înainte ca sala să fie invadată”, a declarat Didier Fauverte (CGT), secretarul general al CCI.

Grosul manifestanților a rămas în fața sediului, timp de mai multe ore, după care s-a dispersat.

Au fost lansate numeroase îndemnuri la unitate între diverse categorii de peronal.

„Să ne păstrăm avioanele, să-i dăm afară pe patroni”, se putea citi pe o pancartă care rezuma sentimentul dominant – conducerea și „concurența neloială” a companiilor străine, în principal din regiunea Golfului, sunt, în opinia salariaților, vinovate de dificultățile cu care se confruntă compania națională aeriană franceză.

În pofida faptului că personalul de la sol nu este deloc zgârcit cu criticile la adresa piloților „privilegiați”, manifestanți prezenți la proteste apreciau că societatea și Guvernul se îndreaptă într-o direcție greșită încercând să divizeze aceste două categorii de personal.

– Conducerea, vizată

„Nu, n-am nimic cu piloții”, a declarat Didier Fauverte. „Ei nu fac altceva decât să-și apere felia lor, mai ales că li s-au creat niște obiceiuri foarte proaste. Ei au avut obiceiul să co-gireze, iar acum nu mai co-girează”, a adăugat el.

„Conducerea este iresponsabilă, joacă un joc periculos – este o nebunie să vrei să azmuți salariații unii împotriva celorlalți”, a subliniat el.

„Baptiste”, un pilot cu o vechime de cinci ani și membru al puternicului Sindicat Național al Piloților de Linie (SNPL), reclamă plecarea actualei conduceri.

„În prezent, încrederea în conducere este total ruptă și nu știu cum ar putea fi refăcută”, a declarat el, sub protecția anonimatului.

Didier, care este pilot din 1990, care nu face parte din sindicat și care urma să piloteze luni după-amiaza un avion către Atlanta, a apreciat că strategia conducerii nu va funcționa.

„Conducerea încearcă să ne dezbine, dar, pentru moment, în van, pentru că suntem cu toții aici. Este periculos să creezi disensiuni în rândul personalului. Acest lucru poate dăuna securității zborurilor, dacă toată lumea încetează să-și mai vorbească”, a spus el.

Mathieu, care lucrează la sol de patru ani și care nu face parte din sindicat, este de aceeași părere.

„Evident că este nedrept (în ceea ce privește diferența de tratament față de piloți), dar ne aflăm aici împotriva conducerii. Suntem cu toții în aceeași barcă”, a rezumat el.