Un avion al companiei AirAsia, cu 162 de persoane la bord, A DISPĂRUT între Indonezia și Singapore. LIVE TEXT

Publicat: 28 12. 2014, 11:19

Un avion de tip Airbus A320-200 aparținând companiei malaysiene low-cost AirAsia cu 162 de persoane la bord, inclusiv străini, a dispărut duminică între Indonezia și Singapore, au anunțat autoritățile locale și compania, cea de a treia dramă de acest tip care afectează Malaysia anul acesta, relatează AFP.

Controlul aerian a pierdut contactul cu avionul după aproximativ o oră de la decolarea de pe Aeroportul Internațional Juanda de la Surabaya, în estul Insulei Java, la ora locală 5.20 (0.20, ora României). Avionul urma să aterizeze la Singapore la ora locală 8.30 (2.30, ora României).

Cu puțin înainte de dispariția avionului, pilotul a cerut controlului aerian de la Jakarta să autorizeze o deviere de la planul de zbor, luând altitudine, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile.

Piloții au cerut să „devieze din cauza (condițiilor) meteo” nefavorabile, a anunțat compania într-un mesaj postat pe contul de Facebook.

Captură de ecran de pe site-ul AirAsia

„Comunicarea cu avionul a fost pierdută în timp ce acesta se afla sub controlul Autorităților indoneziene pentru Trafic Aerian (ATC)”, a adăugat AirAsia.

La bordul avionului se aflau 156 de indonezieni, trei sud-coreeni, un francez, un malaysian și un cetățean al Singapore, potrivit aceleiași surse. Este vorba despre 138 de pasageri adulți, 16 copii și un sugar.

Forțele aeriene indoneziene au anunțat că au trimis două avioane să efectueze căutări într-o regiune la est de Java, la sud-est de Pangkalan Bun, în provincia Kalimantan.

„Sunt nori, iar regiunea este înconjurată de mare. Încă ne aflăm pe drum, deci nu vom avansa vreo ipoteză despre ceea ce s-a întâmplat cu avionul”, a declarat Hadi Cahyanto, un purtător de cuvânt al forțelor aeriene indoneziene.

Avionul era exploatat de către AirAsia Indonezia, o sucursală a companiei AirAsia cu sediul la Kuala Lumpur, în Malaysia, care domină piața companiilor de low-cost în Asia de Sud-Est.

„Avionul era în stare bună, dar condițiile meteorologice nu erau foarte bune”, a declarat directorul general al Aviației Civile indoneziene Djoko Murjatmodjo într-o conferință de presă, pe Aeroportul din jakarta.

Eforturile de căutare se concentrează asupra unei regiuni situate între Insula Belitung și Kalimantan, pe coasta de vest a Insulei Borneo, la jumătatea traseului prevăzut al avionului, a adăugat el.

Singapore a propus un ajutor din partea forțelor aeriene și Marinei naționale în cadrul operațiunilor de căutare a avionului.

Casa Albă a anunțat că președintele american a fost informat despre dispariția avionului și că Barack Obama urmărește situația.

Celule de criză au fost activate pe aeroporturile Changi de la Singapore și de la Surabaya pentru primirea rudelor pasagerilor.

AN NEGRU PENTRU MALAYSIA

2014 este deja un an negru pentru aviația malaysană, după pierderea a două avioane aparținând companiei naționale Malaysia Airlines.

La 8 martie, zborul MH370 dispărea la puțin timp după decolarea de la Kuala Lumpur cu destinația Beijing, cu 239 de persoane la bord. Dispariția avionului nu a fost explicată nici până în prezent. Avionul s-ar fi prăbușit în sudul Oceanului Indian, după ce a terminat carburantul.

La 17 iulie, alt avion de tip Boeing aparținând companiei Malaysia Airlines, care asigura o legătură între Amsterdam și Kuala Lumpur, exploda în zbor, aparent doborât de o rachetă, în timp ce survola estul Ucrainei. Avionul transporta 298 de persoane, dintre care 193 erau cetățeni olandezi.

La rândul ei, Indonezia, un arhipelag care depinde în mare măsură de transportul aerian pentru legăturile între cele aproximativ 17.000 de insule care-l alcătuiesc, prezintă unul dintre cele mai dure bilanțuri din Asia în materie de securitate aeriană.

AirAsia, un client important al companiei Airbus, este cea mai mare companie low-cost din Asia de Sud-Est. Creată în urmă cu aproximativ 20 de ani, preluată și relansată de către un fost membru al conducerii de la Time Warner, Tony Fernandes, AirAsiA s-a dezvoltat agresiv, achiziționând frecvent avioane.

AirAsia X, filiala pentru lung curier a companiei, a confirmat la jumătatea lui decembrie o comandă de 55 de avioane de tip A330Neo, versiunea remotorizată a celebrului avion de lung curier, un contract în valoare de 15 miliarde de dolari.