Un nou scandal zguduie Facebook: NYT a aflat că Facebook a oferit ilegal unor producători de smartphone-uri date personale. Prima reacție a companiei americane

Publicat: 05 06. 2018, 18:23
Actualizat: 25 03. 2019, 19:51

„Pentru atingerea obiectivului de a deveni rețeaua de socializare online dominantă la nivel mondial, Facebook a semnat acorduri prin care le-a permis producătorilor de telefoane mobile și de alte dispozitive acces la un volum mare de date personale ale utilizatorilor. Facebook a semnat, în ultimul deceniu, parteneriate pentru schimburi de date personale cu cel puțin 60 de producători de dispozitive smartphone – printre care se numără Apple, Amazon, BlackBerry, Microsoft și Samsung -, înainte ca aplicațiile Facebook să devină accesibile sistematic pe telefoane inteligente, au declarat oficiali din cadrul companiei. Acordurile au permis companiei Facebook să își extindă activitățile, iar producătorii de telefoane inteligente le-au putut oferi clienților funcții populare pe rețeaua de socializare online, precum mesageria, butonul de «aprecieri» (like) și acces la adrese de email”, informează cotidianul The New York Times.

„Însă aceste parteneriate (…) generează preocupări privind protecția datelor private și privind conformarea cu decretul din 2011 despre datele personale emis de Comisia Federală pentru Comerț din SUA. Facebook le-a permis companiilor acces și la datele «listelor de prieteni» fără a obține acordul explicit (…)”, precizează NYT.

Cele mai multe parteneriate rămân în vigoare, deși Facebook a început diminuarea angajamentelor în aprilie. Compania de socializare online a intrat în atenția autorităților de reglementare după scandalul accesării datelor private de către firma de consultanță electorală Cambridge Analytica.

„Lumea s-ar gândi că Facebook și producătorii de dispozitive inteligente sunt de încredere. Însă problema este că pe măsură ce sunt colectate din ce în ce mai multe date online care pot fi accesate de pe dispozitive apar riscuri grave privind securitatea datelor private”, afirmă Serge Egelman, analist la Universitatea Berkeley din California.

Facebook respinge acuzațiile

Aceste parteneriate sunt „foarte diferite” de relațiile cu părți terțe, a explicat Ime Archibong, unul dintre directorii adjuncți de la Facebook. „Acești parteneri au semnat acorduri care nu permiteau folosirea informațiilor din conturile Facebook pentru orice alt scop în afară de experiențe de genul Facebook. Partenerii nu puteau integra funcțiile Facebook pe dispozitivele produse fără acordul utilizatorilor”, explică Ime Archibong, citat de Financial Times.