Vânzările de combustibil maritim au CRESCUT în 2024 din cauza atacurilor Houthi. Rebelii au deviat tranzitul navelor comerciale prin Marea Roșie
Vânzările mondiale de combustibil maritim au crescut în 2024, după ce atacurile lansate de rebelii Houthi asupra navelor din Marea Roșie au obligat companiile navale să își redirecționeze flotele pe ruta mai lungă și mai scumpă, care presupune ocolirea continentului african pe la Capul Bunei Speranțe.
Potrivit Reuters, volumul operațiunilor privind furnizarea și transportul de combustibil pentru alimentarea navelor, în portul Singapore au atins un nou maxim istoric de 54,92 milioane de tone în 2024, sau aproximativ 955.000 de barili pe zi.
La fel s-a întâmplat în portul Fujairah din Emiratele Arabe Unite, unde vânzările de combustibil maritim au înregistrat prima creștere, după mai mulți ani de scădere.
În portul Rotterdam, vânzările de combustibil maritim au crescut cu 12% în primul trimestru din 2024, până la 2,16 milioane de tone, sau aproximativ 38.000 de barili pe zi, și s-au menținut peste acest nivel pentru restul anului trecut.
„Redirecționarea tranzitului a dus la creșterea consumului de combustibil din cauza rutei mai lungi”, susține Aldo Spanjer, analist la BNP Paribas.
Odată cu intrarea în vigoare a înțelegerii privind încetarea focului dintre Israel și Hamas, rebelii Houthi au promis că vor ataca doar navele israeliene. Unele companii au perceput anunțul ca fiind un semn că traficul maritim se va relua prin Marea Roșie și Canalul Suez.
Revenirea navelor pe ruta tradițională va duce implicit la reducerea consumului de combustibil maritim, însă specialiștii avertizează că în acest moment, tranzitul prin Marea Roșie spre canalul egiptean rămâne improbabilă, din cauza riscurilor de securitate încă prezente.