Twitter, evaluată la aproximativ 10 mld. dolari înainte de listarea la bursă

Publicat: 13 09. 2013, 13:41
Actualizat: 29 03. 2019, 17:40

Twitter, compania care a început una dintre cele mai anticipate listări la bursă din industria IT, a fost evaluată la aproximativ 10 miliarde de dolari în cele mai recente operațiuni de finanțare derulate pe piața privată.

Twitter a anunțat joi că a depus în secret, la comisia pentru valori mobiliare din Statele Unite (SEC), documentația pentru listarea la bursă, una dintre cele mai anticipate din ultimii ani.

Listarea Twitter la bursă a fost una dintre temele preferate de speculație în Silicon Valley și pe Wall Street în ultimii ani, iar directorii companiei au ocolit de fiecare dată subiectul, evitând să divulge strategia tinerei companii în această privință.

Directorul general al Twitter, Dick Costolo, a declarat în luna iulie, la o conferință organizată de AllThingsD, că atunci când este întrebat despre listarea la bursă se simte precum un jucător de fotbal care încearcă să prindă o pasă în timp ce publicul îl întreabă de pe margine ce vrea să facă după meci, potrivit The Guardian.

Twitter este ultima dintre marile rețele de socializare care încă nu s-a listat la bursă. Facebook și LinkedIn „învârt” deja miliarde la New York, având capitalizări de piață de 108 miliarde de dolari, respectiv 32 miliarde de dolari.

Legislația americană obligă la listarea la bursă companiile care ajung să atragă mai mult de 2.000 de acționari privați. Totodată, companiile cu venituri mai mici de 1 miliard de dolari pe an nu trebuie să facă publice documentele aferente ofertei pe bursă, de unde și procedura secretă anunțată de Twitter.

Așa cum era de așteptat, listarea a fost anunțată de companie pe propriul cont de Twitter.

Costolo a afirmat recent că nu este de acord cu „perspectiva pe termen scurt” în ceea ce privește veniturile.

La fel ca în cazul Facebook, Twitter trebuie să le demonstreze investitorilor că poate genera creșterea sustenabilă a afacerilor pe termen lung, în special având în vedere că rețeaua de microblogging nu este o forță în advertising, iar un număr mare de utilizatori accesează serviciul de pe dispozitive mobile, în principal smartphone-uri.

Twitter se laudă cu 200 milioane de utilizatori activi, care publică 400 milioane de mesaje scurte, sau „tweet-uri”, în fiecare zi. Aproape 60% din aceste mesaje provin de pe dispozitive mobile.

În cele mai recente operațiuni de finanțare pe piața privată, Twitter a fost evaluată la aproximativ 10 miliarde de dolari. În ianuarie, când fondul gigant BlackRock a intrat în acționariat, valoarea e piață a rețelei era estimată la 9 miliarde de dolari. În luna mai, compania era evaluată la 10,5 miliarde de dolari, potrivit datelor GSV Capital Corp., citate de The Guardian.

De obicei, companiile vând mai puțin de 20% din acțiuni atunci când se listează la bursă.

Mulți observatori anticipau o ofertă publică inițială din partea Twitter încă de anul trecut, după o serie de achiziții menite să consolideze controlul companiei asupra modului de distribuire a mesajelor postate de utilizatori.

După listare, Twitter va trebui să dezvolte metode de a monetiza rețeaua. Unii analiști consideră că ar putea urma calea Facebook, care a introdus mesaje publicitare printre postările „prietenilor” și a lansat produse de advertising dezvoltate pentru dispozitive mobile.

Alți experți avertizează însă că o astfel de strategie ar putea aliena utilizatorii.

„Când vor stabili prețul propus pentru listare, acesta trebuie să fie bazat pe ceva concret. Dacă vor începe să introducă reclame, vor schimba experiența utilizatorului. Nu și-au educat utilizatorii să accepte prezența reclamelor”,comentează pentru The Guardian Roger Kay, fondatorul Endpoint Technologies Associates.