Ce semnificație are culoarea pașaportului

Publicat: 20 03. 2016, 10:55

Știrile despre pașapoarte se referă, de obicei, la schimbarea regulilor, la înregistrările și reglementările privind documentul oficial. Dar concentrându-ne pe utilitatea pașaportului, mai degrabă decât pe estetica acestuia, ne scapă un element-cheie al poveștii despre originea actului: De ce pașapoartele noastre arată așa cum arată? Culoarea pașaportului se pare că este cel mai adesea legată de geografie și politică. Cu toate că Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO) emite orientări cu privire la dimensiunea și formatul dorite, guvernele pot alege forma și culoarea documentului lor național, cu una dintre cele patru culori admise: roșu, verde, albastru sau negru.

Verde: Pentru unele țări, alegerea culorii se referă la o religie predominantă. Țările musulmane, incluzând Marocul, Pakistanul și Arabia Saudită, au pașapoarte verzi, culoare având legătură cu Islamul: verdele este considerată culoarea preferată a Profetului Mohamed, care se spune că purta mantie și turban în nuanțe de verde. Verdele apare, de asemenea, pe drapelele naționale ale Republicii Islamice Iran, Mauritaniei, Pakistanului și Afganistanului. Multe națiuni africane (Burkina Faso, Coasta de Fildeș, Niger, Nigeria, Senegal, etc.) au, de asemenea, pașapoarte în nuanțe de verde, în mare parte datorită distincției lor în calitate de membri ai Comunității Economice a Statelor Vest-Africane (ECOWAS).

Roșu: Hrant Boghossian, vice-președintele Arton Group, care conduce baza de date interactivă Passport Index, a declarat pentru The Telegraph că pașapoartele roșii ar putea face aluzie la un trecut comunist: Slovenia, China, Serbia, Letonia, România, Polonia, Georgia, toate au pașapoarte roșii. Și multe dintre țările nordice au pașapoarte roșii, dat fiind faptul că roșul era o culoare populară în epoca vikingilor și poate fi regăsită pe multe dintre steagurile naționale. Pașapoartele din unele țările din Uniunea Europeană au, de asemenea, o nuanță de vișiniu. În ceea ce The Economist a numit un „exercițiu de branding”, Turcia, Macedonia și Albania și-au schimbat pașapoartele în nuanțe de vișiniu, pentru a se potrivi aspirațiilor lor legate de UE.

Citește în continuare pe Descopera.ro.