China va construi o „cale ferată-rival” pentru Canalul Panama. Un proiect de 7,6 de miliarde de dolari

Redactor:
Bogdan Munteanu
China va construi o „cale ferată-rival” pentru Canalul Panama. Un proiect de 7,6 de miliarde de dolari
Un „rival" pentru Canalul Panama va fi construit de China, în Columbia, și va lua forma unei căi ferate de 220 km, prin intermediul căreia mărfurile chinezești vor pătrunde în cele două Americii, iar Beijingul va putea importa materii prime.

Un „rival” pentru Canalul Panama va fi construit de China, înColumbia, și va lua forma unei căi ferate de 220 km, prinintermediul căreia mărfurile chinezești vor pătrunde în cele douăAmericii, iar Beijingul va putea importa materii prime.
Proiectul ambițios a fost anunțat, luni, de președintele columbianJuan Manuel Santos, relatează agenția chineză Xinhua. „Este opopunere reală și chiar aflată într-un stadiu avansat. Nu vreau săcreeze așteptări exagerate, dar este fezabil”, a spus Santos, citatde The Financial Times (FT).
Studiile realizate de chinezi au vizat costul transportului pe tonăși costul investiției, iar „toate se potrivesc”, a precizatpreședintele columbian. Proiectul se anunță profitabil pentruambele părți. Mai mult, Columbia ar obține un important avantaj înnegocierile comerciale cu SUA, estimează FT.

Un „Canal uscat” de 7,6 miliarde USD

Realizarea proiectului intitulat deja „Canalul uscat” va costa7,6 miliarde USD. Investiția va face toți banii pentru China, careva obține un „cap de pod” între cele două Americi, unde vor fidescărcate mărfuri chinezești, respectiv încărcate minereuri șialte materii prime. Columbia este al cincilea producător mondial decărbune, o resursă energetică pe care economia chineză încă sebazează în foarte mare măsură.
Linia ferată va porni de la Pacific (unde vor fi descărcatevapoarele din China) și va ajunge pe coasta atlantică a Columbiei,lângă localitatea Cartagena, situată aproape de granița cuVenezuela. Grație căii ferate, relațiile economice dintre Beijingși Bogota vor fi impulsionate, după ce au crescut constant înultimele trei decenii. În 1980, schimburile comerciale între celedouă țări se situau la doar 10 milioane USD pe an.
În 2010, cele două țări au făcut afaceri totale de cinci miliardeUSD, iar „Canalul uscat” se anunță a fi numai o parte dinproiectele care vor fi dezvoltate în viitor și ar urma să creascăvaloarea tranzacțiilor dintre ele.
Astfel, în afara celor 220 km de „cale ferată-rival” pentru CanalulPanama, China vrea să construiască alți circa 800 km de liniiferate în Columbia. Tot printr-o investiție chineză (de optmiliarde USD) va fi modernizat portul Buenaventura, cel maiimportat port al Columbiei de la Oceanul Pacific. Modernizareavizează crearea de facilități pentru a primi 40 milioane tone demărfuri pe an.

CLICK PE POZA PENTRU A MARI

Canalul Panama înseamnă 5% din comerțulmondial

Prin Canalul Panama – construit pe teritoriul statului omonim,între 1904 și 1914 – trec anual 300 milioane tone de mărfuri, circa5% din comerțul mondial Cei 77 km ai canalului sunt străbătuți, înfiecare an, de circa 13.000-14.000 de vapoare.
Construcția sa a fost o investiția a SUA, după ce, în anii 1880,Franța a eșuat într-o încercare similară. În privința „Canaluluiuscat”, investiția se anunță a fi 100% chineză. Banii vor fioferiți de Banca Chineză pentru Dezvoltare, iar linia ferată va ficonstruită de China Railway Group – companie de construcțiispecializată în mari proiecte de infrastructură.

Inchide