Cum devii dependent de internet: PATRU ETAPE

Publicat: 30 12. 2014, 15:59

Specialiștii spun că utilizatorii acestor produse tehnologice nu devin dependenți din întâmplare. Nir Eyal, un antrepenor din Silicon Valley, a explicat de curând, într-o carte apărut în acest an, cum are loc această dependență.

Potrivit volumului How to Build Habit-Forming Products, sunt patru etape prin care utilizatorul devine dependent.

Nir Eyal spune că a stabilit cele patru etape din observațiile pe care le-a făcut urmărind evoluția serviciilor și produselor online, dar și din cercetările neurologice și psihologice, scrie wired.com.

Prima etapă este declanșarea unui stimul, despre care Nir Eyal spune că este cel mai eficient în cazul în care utilizatorul de internet nu se simte confortabil. „Cu cât utilizatorul devine mai dependent, cu atât e mai ușor de agățat, mai ales atunci când acesta se simte singur, plictisit sau speriat. Când ne simțim singuri, intrăm pe Facebook, când se simțim izolați, intrăm pe Twitter”, explică Nir Eyal.

Cea de-a doua etapă care duce la dependență este acțiunea. Specialiștii spun că facem involuntar unele dintre acțiunile noastre de pe internet. De exemplu, dacă primim un newsletter pe mail și acesta conține un îndemn de redistribuire a unei povești frumoase, facem acest fără să gândim prea mult.

Recompensele sunt a treia etapă din procesul de dependență. Și aici nu e vorba de recompensele materiale, ci de cele virtuale, precum atenția din partea prietenilor, acceptarea prieteniei sau o apreciere la un mesaj. Însă, ca recompensa să fie cu adevărat utilă în procesul de dependență, trebuie să fie imprevizibilă, în sensul că uneori utilizatorii de internet trebuie să fie luați prin surprindere cu câte un concurs cu premii.

Cea de-a patra etapă a procesului de dependență este investiția, ceea ce reprezintă etapa-cheie în procesul de dependență. Investiția înseamnă acest caz postările pe care le fac utilizatorii de internet. De exemplu, o fotografie postată pe Instagram înseamnă o investiție, care poate fi măsurată în numărul de comentarii și like-uri alem prietenilor. Dacă poza are multe distribuiri, atunci serviciul îți trimite o notificare prin care te indeamnă să mai postezi pentru prietenii tăi.