Filmele sentimentale influențează opiniile politice ale oamenilor – STUDIU

Publicat: 29 12. 2013, 20:27
Actualizat: 23 03. 2014, 18:47

Vizionarea filmelor sentimentale are o influență mai mare asupra opiniilor politice ale unei persoane decât știrile și campaniile electorale, au constatat cercetătorii americani, conform independent.co.uk.

O echipă de cercetători în științe politice de la Universitatea din Notre Dame, Indiana, a efectuat un experiment asupra unui grup de persoane. Acestea au vizionat o serie de filme hollywoodiene cu un mesaj liberal subiacent.

S-a constatat faptul că spectatorii care „nu erau pregătiți” să aibă o atitudine critică față de filmele vizionate au fost mai predispuși la „o schimbare de stânga” în atitudini decât ceilalți.

Cercetătorii, care și-au propus să exploreze puterea mesajelor politice din filmele cu succes la public, au descoperit că „acestea au capacitatea de a schimba atitudini, mai ales în chestiuni care nu au fost acoperite de presă”.

În jur de 300 de studenți ai Universității din Notre Dame – jumătate dintre aceștia considerându-se conservatori – au fost chestionați în legătură cu preferințele lor politice, au vizionat un film, apoi au fost întrebați din nou care sunt simpatiile lor politice.

Unii au fost rugați să vizioneze un film de „control”, considerat fără niciun fel de tendințe politice, în timp ce alții au vizionat „Mai bine nu se poate/ As Good as It Gets”, cu Jack Nicholson în distribuție, și „Omul care aduce ploaia/ The Rainmaker”, cu Matt Damon în rolul principal.

Todd Adkins, coordonatorul studiului, a afirmat că în cazul celor care au vizionat filme cu mesaje liberale – fie subtile, fie mai directe – a fost remarcată o probabilitate mai mare de a adopta simpatii de stânga, indiferent de convingerile lor politice de până atunci.

„Spectatorii au așteptarea de a se simți bine și nu sunt pregătiți să întâlnească și să evalueze mesajele politice, așa cum se întâmplă în timpul campaniilor electorale și a știrilor”, a declarat Todd Adkins, în studiul publicat în ediția din decembrie a revistei Social Science Quarterly.

Pe lângă punerea în lumină a influenței politice potențiale a filmelor cu succes la public, studiul arată că „o asemenea influență persistă în timp și nu este moderată de partizanat, ideologie sau cunoștințe politice”, a precizat Todd Adkins.