• Publicat:
  • Actualizat:
Magazin

Mecanismul din spatele concertelor de Crăciun. Ce a făcut Ștefan Bănică Jr. pentru un show de câteva ore

An de an, în decembrie, Sala Palatului sau Cinema Patria răsună de colinde. Zeci de mii de spectatori fac primul pas în atmosfera Sărbătorilor de iarnă ascultând și cântând pe ritmurile propuse de unii dintre cei mai cunoscuți artiști sau formații din țară.

An de an, în decembrie, Sala Palatului sau Cinema Patria răsună de colinde. Zeci de mii de spectatori fac primul pas în atmosfera Sărbătorilor de iarnă ascultând și cântând pe ritmurile propuse de unii dintre cei mai cunoscuți artiști sau formații din țară. Pentru un astfel de show de câteva ore se muncește însă luni întregi. Se construiesc scenarii, decoruri, lumini, se croiesc costume speciale. Ștefan Bănică Jr, care anul acesta a susținut trei astfel de concerte, și formația Hara, care în 2013 a pregătit primul său concert de Crăciun, au descris pentru gândul mecanismul uriaș din spatele show-urilor.

Pregătirile pentru concertele de Crăciun pe care Ștefan Bănică Jr. le susține an de an, în decembrie, la Sala Palatului din Capitală încep cu aproape jumătate de an înainte de evenimentul propriu-zis. O adevărată desfășurare de forțe, o producție la care lucrează aproximativ 150 de persoane: de la departamentul artistic și până la cel tehnic, cu toții contribuie la realizarea show-ului cu o tradiție de peste un deceniu.

Toate aceste eforturi își văd rezultatul în cifre: până în prezent, cele 51 de concerte de Crăciun susținute în perioada 2002-2013 au adus în sala de spectacol 255.000 de fani, dintre care 15.000 doar anul acesta.

„Sunt oameni care vin în fiecarea an la aceste concerte, unii chiar de la primele spectacole, din 2002″, a declarat Ștefan Bănică Jr. pentru gândul. „Sunt copii pe care i-am văzut crescând an de an, când vin împreună cu părinții la concertele de Crăciun. Vin oameni din toate colțurile țării, nu doar din București, iar unii chiar din afara țării îmi trimit mesaje și mă întreabă când sunt concertele ca să știe cum să-și programeze concediile”, a adăugat artistul.

Foto: Mediafax (Silviu Matei)

Varietatea publicului, faptul că mai multe generații se reunesc în sala de concert, este una dintre satisfacțiile cele mai mari, spune Bănică Jr.

„Mă bucur că văd în sală un public foarte variat: de la copii, tineri, părinți, până la bunici. O spun de fiecare dată și repet: nu este o onoare mai mare pentru un artist decât să aibă în sală, la spectacol, toate generațiile adunate la un loc”.

Chiar dacă de conceptul show-urilor se ocupă o armată de oameni, piesele care compun playlist-ul acestor concerte sunt alese de cântăreț, mai ales că ele sunt „pilonul” în jurul căruia se construiește întreg show-ul.

„De la an la an, cu fiecare spectacol, am căutat să oferim oamenilor un show din ce în ce mai spectaculos, de calitate. Investițiile în producție au crescut, așa cum a crescut și responsabilitatea noastră față de public”, a explicat artistul.

Foto: Mediafax (Silviu Matei)

Și totuși, mărturisește cântărețul, lucrurile trebuie privite dincolo de concertele în sine și ceea ce se întâmplă pe scenă: „Tradiția pe care am creat-o cu spectacolele mele de Crăciun, din 2002 și până în prezent, este aproape mai importantă decât concertele în sine. Atmosfera creată de public la concerte este unică în peisajul showbiz-ului românesc”, a conchis Ștefan Bănică Jr.

Cu la fel de mult entuziasm, formația Hara a susținut și ea un concert de Crăciun anul acesta. Evenimentul găzduit de Cinema Patria a adus în sală peste 1.000 de spectatori, pe care grupul a încercat să-i conducă într-o călătorie printre tradiții și, totodată, modernitate.

„Acesta a fost primul concert de Crăciun de anvergură în București”, a povestit Flavius Buzilă, solistul trupei, pentru gândul. „Știm că toată lumea gustă poveștile de Sărbători, așa că am spus o pveste de iarnă altfel, care a provocat publicul la o călătorie emoțională de la soba bunicii la nebunia orașului. Am început cu colindele noastre de pe albumul – piese culese de la bunicii noștri și cântate în colaborare cu grupul All”s Choir, actorii Teatrului Lipscani și cvartetul Arpeggione – și am continuat cu piesele noastre consacrate, într-o formulă extinsă, cu lumini speciale, proiecții și invitați speciali”, a adăugat acesta.

Astfel, pe scenă au urcat și Ioan Gyuri Pascu, Alexandra Ungureanu, Gianina Corondan și Maria Buzilă, fiica lui Flavius.

Foto: Facebook//Hara

Pregătirile propriu-zise au durat aproximativ două luni, însă, spune artistul, ideile erau deja concepute: „De anul trecut ne gândeam serios să facem un show mare de Crăciun”. Și chiar dacă trupa acordă atenție specială fiecărui spectacol pe care îl susține, fie că este în Capitală sau în alte orașe, fie că este sărbătoare sau nu, Crăciunul este o provocare, admite Flavius Buzilă.

„Nu e ușor să reinventezi o sărbătoare tradițională în era comunismului, să aduci elemente noi și să rămâi autentic”, explică el.

Foto: Facebook//Hara

Dar cum feedback-ul primit din partea publicului a fost pozitiv, Hara promite să revină și anul viitor pe scenă cu un concert dedicat Sărbătorilor. Cu atât mai mult cu cât, evenimentul are o semnificație aparte și pentru solistul formației.

„Eu am amintiri tare frumoase legate de Crăciun”, a povestit Flavius. „La țară, în mijlocul nămeților, înconjurat de mulți prieteni și familie… Colindam neobosiți până la 5-6 dimineașa, era o stare de spirit specială. Mi-am dorit mult să aduc aceast stare și în buricul Capitalei, în mijlocul aglomerației și zgomotului, ca o la toată nebunia care ne înconjoară. Iar oamenii ne-au arătat că au mate nevoie de asta!”, a spus cântărețul în cele din urmă.

Inchide