Povestea olandezului care a introdus codurile de bare în magazinele sale, invenție preluată apoi la nivel internațional

Publicat: 15 02. 2016, 14:03

Născut în 1927, la Zaandam, în Olanda, Albert Heijn a fost nepotul antreprenorului cu același nume (1865-1945) care a pus bazele afacerii de familie, pornind de la un magazin alimentar. Afacerea de familie a crescut pe parcursul mai multor generații, iar sub conducerea nepotului fondatorului s-a transformat într-o multinațională. De exemplu, antreprenorul olandez este cel care a introdus formatul de supermarket în Olanda și a jucat un rol important în domeniul retailului, prin dezvoltarea codului de bare, în 1974, preluat apoi la nivel internațional ca standard. La jumătatea anilor ”70, compania, listată la bursa de la Amsterdam din 1948, a început să se extindă în mai multe țări, prin achiziții în Spania și SUA (rețele ca Giant Carlisle, Stop & Shop, Giant Landrover și Peadpod).

Cu o echipă de management care pentru prima oară nu includea membri ai familiei fondatoare, Ahold și-a accelerat creșterea în a doua parte a anilor 1990 în America Latină, Europa Centrală și Asia. Mai mult, în acea perioadă grupul și-a diversificat activitățile, incluzând sub umbrela sa și restaurante, dar acest segment de business nu mai există acum în portofoliul grupului.

Pe parcursul anilor, Albert Heijn și familia sa s-au confruntat cu dificultăți, una dintre acestea fiind faptul că fratele și asociatul său, Gerrit Jan Heijn a fost răpit și ucis, în 1987. Doi ani mai târziu, Albert Heijn, s-a retras din funcția de CEO și președinte al grupului Ahold, fiind succedat de Pierre Everaert, care nu era membru al familiei Heijn, ceea ce a constituit o premieră pentru afacerea fondată în 1887.

După retragerea de la Ahold, antreprenorul olandez a înființat, la Herefordshire, în Marea Britanie, unde se stabilise, o nouă companie, Eign Enterprises, numită după pronunția în engleză a numelui său. Pentru dezvoltarea Eign Enterprises, antreprenorul olandez a investit milioane de lire sterline și a transformat o zonă rurală într-un complex de agrement. Antreprenorul olandez a murit la Hereford, în 2011, la 83 de ani.

În 2014, grupul Ahold a realizat o cifră de afaceri anuală de aproape 33 de miliarde de euro, cu peste 3.200 de magazine și având 227.000 de angajați. În portofoliul grupului, cu activități în SUA, Olanda, Begia și Cehia, se găsesc mai multe formate și mărci de magazine, între care se numără Albert Heijn, Etos, Albert sau Giant.

Citește în continuare pe businessmagazin.ro.