STUDIU: Cât vor cheltui românii pentru cumpărăturile de Sărbători

Publicat: 15 12. 2016, 14:30
Actualizat: 19 08. 2017, 22:37

Bugetul total alocat pentru sărbătorile din acest an, de Crăciun și Revelion, este estimat la 1.660,87 lei, potrivit datelor studiului „Cumpărăturile de Sărbători”, realizat în mediul urban.

O parte semnificativă a bugetului pentru sărbătorile de iarnă va fi destinată cumpărării produselor alimentare și nealimentare. Astfel, locuitorii din urban vor cheltui, în medie, pentru produsele alimentare (carne, cozonac etc.) 649,25 lei, iar pentru cele nealimentare (haine, încălțăminte, cosmetice, ornamente etc.) 430,43 lei. Mai mult, 564,69 lei este bugetul mediu alocat de aceștia pentru cadourile oferite celor dragi cu ocazia sărbătorilor.

De altfel, respondenții care au ales să petreacă această perioadă călătorind vor plăti pentru aceste excursii 784,22 lei, iar pentru ieșirile la restaurant sau în oraș, suma medie alocată va fi de 287,89 lei.

În orașele cu mai mult de 100.000 de locuitori, suma medie alocată pentru sărbătorile de iarnă înregistrează un trend ascendent comparativ cu anii precedenți, bugetul mediu calculat pentru această categorie de orașe atingând o valoare de 1.698,81 lei.

Dacă în anul 2015 locuitorii orașelor mari intenționau să cheltuiască în medie 638,24 lei pe alimente, în 2016, bugetul mediu a înregistrat o ușoară creștere până la valoarea de 656,09 lei. Pe de altă parte, în aceste orașe, față de alți ani când bugetul alocat produselor alimentare (reprezentând îmbrăcăminte, încălțăminte, ornamente, cosmetice etc.) era în scădere, în 2016 se înregistrează o creștere până la valoarea de 440,22 lei, potrivit studiului MEDNET Marketing Research Center.

Există și persoane care nu-și pot permite să cumpere de Crăciun sau Revelion tot ce și-ar dori, din cauza limitărilor financiare. Cele mai menționate produse au fost cele nealimentare, cele mai multe din categoria IT&Gadget-uri (computer, telefon, tabletă etc.), electronice și electrocasnice, îmbrăcăminte și încălțăminte.

În orașele mari, cei care se vor bucura de sărbătorile de iarnă mergând în excursii sau în călătorii, sunt dispuși să aloce 839,21 lei, comparativ cu 1.008,46 lei, în 2015.

În ceea ce privește ieșirile la restaurant sau în oraș, locuitorii orașelor cu mai mult de 100.000 de locuitori vor avea un buget mediu de 299,21 lei în 2016, față de 337,92 lei în 2015.

În ceea ce privește bugetul alocat cadourilor, suma alocată de la an la an de cei din orașele mari, cu peste 100.000 de locuitori, este în creștere, de la 512,75 lei în 2015, la 577,22 lei în 2016.

Procentul celor care intenționează să ofere cadouri de sărbătorile de iarnă, Crăciun și Revelion, se menține la peste 90%. Cele mai căutate produse, pentru a fi oferite sunt articolele de îmbrăcăminte sau încălțăminte. Alte cadouri populare vor fi cosmeticele, parfumurile, dulciurile și jucăriile. Cei care se vor bucura de aceste cadouri vor fi, în special, membri ai familiei: soț, soție, partener, parteneră, copii etc.

În 2016, puțin peste o treime dintre respondenții din mediul urban (orașe mici, mijlocii și mari) și-au exprimat intenția de a cumpăra brad natural de Crăciun. Cei mai mulți dintre respondenți (50.7%) dețin deja un brad artificial, în timp ce aproape 5% nu vor împodobi un brad anul acesta.

În ceea ce privește Revelionul, 80,9% din respondenți intenționează să-l petreacă în țară, în timp ce numai 2% vor pleca în străinătate, iar 4% din locuitorii din urban urmând să lucreze de Revelion.

Dintre cei care vor rămâne în țară de Revelion, 78,3% vor petrece alături de familie sau prieteni, în propriile locuințe sau ale prietenilor, 11,4% vor merge la un restaurant sau în club, în timp ce 8% vor petrece într-o stațiune montană sau balneară din România.

Procentul celor care vor ieși în aer liber, în Piața Centrală sau Piața Universității, spre exemplu, la trecerea dintre ani este de 2,3%.

Studiul „Cumpărăturile de Sărbători” a fost realizat pe un eșantion considerat reprezentativ de cercetători la nivel național urban, care a inclus orașe mari cu mai mult de 100.000 de locuitori, orașe mijlocii, care au între 30.000 și 100.000 de locuitori și orașe mici, care au sub 30.000 de locuitori.

Au fost intervievate prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) 800 de persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani, în perioada 23 – 28 noiembrie 2016. Marja de eroare a studiului este de ±3,46%.