STUDIU. De ce le este cel mai frică românilor

Publicat: 05 08. 2015, 12:15

Astfel, nevoia de autoîmplinire a tinerilor până în 35 de ani este susținută de frica acestora de a nu-și atinge potențialul propriu din cauza lipsei de oportunități din România. Tinerii au o atitudine pesimistă, sceptică atunci când vine vorba de atingerea unui scop în viață, acest comportament datorându-se inegalității și presiunii sociale, elemente ce-i afectează la nivel emoțional, arată studiul.

Fricile persoanelor mature (36-45 de ani) au legătură, È‹n mare parte, cu responsabilitățile acestora de tineri părinți și se nasc din cauză că aceștia se simt copleșiți de activitățile multiple de pe lista lor de obligații. Această categorie de persoane este preocupată de hrană și de odihnă, iar temerile lor referitoare la nesiguranța zilei de mâine se È‹mpletesc cu grija pentru o alimentație sănătoasă, un program cât mai bine structurat și cu o atentă supraveghere a veniturilor lunare care asigură acoperirea acestor nevoi. Cauzele acestor probleme sunt programul încărcat de la locul de muncă și veniturile scăzute din țara noastră.

Persoanele între 46 și 65 de ani au o teamă cauzată de aspecte financiare (ratele și datoriile acestora și ale copiilor lor la bancă, de exemplu) dar și de o frică provocată de grija pentru viitorul familiei lor. La această vârstă, nesiguranța apare și când vorbim de păstrarea locului de muncă, siguranța proprietății sau sănătate, acestea avându-și originea în intrarea într-o nouă etapă a vieții, spre finalul carierei. Totodată, este vorba mai degrabă de o conștientizare a rolului lor de părinți și o dorință de a nu da greș pe plan profesional sau familial. Aceste frici se formează din cauza situației economice dificile dar și a unei piețe a locurilor de muncă instabile.

De asemenea, seniorii de peste 60 de ani au, pe lângă grijile financiare, o altă teamă majoră: teama de singurătate.

„Am ales să studiem fricile actuale ale românilor (…) cu scopul (…) de a înțelege în ce măsură acestea sunt influențate de situația economico-socială din țara noastră. Fie că vorbim de nevoi emoționale sau raționale, sărăcia ne-a făcut să fim mai pesimiști, să vedem partea goală a paharului iar acest lucru afectează fiecare categorie de vârstă. De exemplu, tinerii nu se mai bucură de activități și idei interactive, preocupările lor fiind statice și nematerializate. Frica puternică de a nu reuși în viață îi impiedică să-și facă planuri de viitor sau să se gândească la o carieră de succes sau la intemeierea unei familii. Aceștia încearcă să-și amâne cât de mult posibil ieșirea din această perioadă deoarece presupune, în mare parte, asumarea responsabilităților.” a spus Marius Luican, General Manager Reveal Marketing Research.

”Trăim într-o țară cu probleme sociale grave – corupția, nivel scăzut de trai, instabilitate economică – probleme care ne influențează atât viața de zi cu zi dar și felul în care ne percepem rolurile în societate și în viața personală. Nu e de mirare că bătrânii au nevoie de apartenență și dragoste când mulți dintre ei se gândesc la copiii lor care locuiesc de ani de zile în diaspora (…) Nu ne surprinde nici faptul că persoanele de 40 de ani nu au reușit să depășească nevoia de bază – grija față de hrană – din cauza fricii că nu au ce pune pe masă copiilor”, a declarat Magda Vișoiu, Qualitative Researcher, Reveal Marketing Research