Valoarea pieței europene de publicitate online a depășit 24,3 miliarde de euro

Publicat: 30 05. 2013, 18:18
Actualizat: 02 04. 2019, 05:19
Valoarea pieței europene de publicitate online a depășit 24,3 miliarde de euro, potrivit studiului anual AdEx Benchmark IAB Europa, care a fost lansat la conferința IAB Europe Interact, în Barcelona, se spune într-un comunicat remis MEDIAFAX.

Valoarea pieței europene de publicitate online a depășit 24,3 miliarde de euro, potrivit studiului anual AdEx Benchmark IAB Europa, care a fost lansat la conferința IAB Europe Interact, în Barcelona, se spune într-un comunicat remis MEDIAFAX.

Studiul AdEx Benchmark a arătat că mediul online a performat cel mai bine în piața de publicitate, cu o creștere totală de 11,5% în 2012. Europa își continuă creșterea atât în piețele dezvoltate, cât și în cele emergente, iar diversitatea publicității online a fost un factor puternic în ceea ce privește dezvoltarea economică la nivel european, în ciuda volatilității macroeconomice, se spune în comunicat.

„Cu o creștere de 15,3% în 2011 și o creștere puternică de 11,5% în 2012, sectorul nostru rezistă trendului european. Display advertising-ul a continuat să se reinventeze, încurajat atât de recunoașterea display-ului online ca un mijloc de branding, cât și de explozia economiei big data care se bazează pe parametrii consistenți oferiți de mediul online”, spune Kimon Zorbas, CEO-ul IAB Europa.

Conform comunicatului, migrarea puternică și constantă a cheltuielilor de publicitate în mediul online, care a urmat tiparele de folosire a media, a sprijinit în ansamblu această creștere puternică. Cererea de publicitate video online a fost o importantă atracție pentru publicitatea de brand, cu o creștere de 50,6% în 2012, atingând aproape 661,9 milioane de euro. Pentru Europa, aceasta este prima dată când reclamele video online au ajuns la o cotă de piață de două cifre, crescând la 12,9%.

Publicitatea în mediul mobil și-a continuat ascensiunea, prezentând o creștere de 78,3% și atingând o valoare totală de 392 milioane de euro. Publicitatea de acest tip reprezintă în acest moment 5% din toate cheltuielile de display online din Europa. Potrivit comunicatului, display include bannerele pe computer și pe mobil, rich media și formatele video.

Studiul AdEx Benchmark desfășurat de IAB Europa a împărțit piața de publicitate online în 3 segmente principale: Display, Classifieds & Directories, Paid-for-Search. Creșterea în aceste formate de publicitate online a fost sprijinită de schimbarea modului de folosire a gadget-urilor și de schimbări în obiceiurile de consum.

Conform sursei citate, în 2012, piața de Display Ad a cunoscut o creștere like-for-like de 9,1%, cu o valoare totală de 7,8 miliarde de euro. Această creștere a fost determinată, în principal, de conținutul video online și pe mobil. Parametrii de măsurare mai relevanți, măsurătorile mai bune pentru campanii, automatizarea îmbunătățită și simplificarea procedurii de achiziționare de spațiu de publicitate online dezvoltate de industrie au crescut încrederea marketerilor în publicitatea online.

În 2012, valoarea de piață a Classifieds and Directories a fost de 4,5 miliarde de euro și a fost susținută de o redistribuire pronunțată a cheltuielilor pentru classified, de la print la online. Continuarea consolidării acestui sector a crescut scala site-urilor classified, făcându-le pe acestea mai atrăgătoare pentru publicitari. Amprenta pronunțată a poziției Classifieds and Directories din regiunea Scandinavă a continuat să crească piața europeană. Performanțe notabile au fost înregistrate în Danemarca (cu o creștere de 20%) și în Suedia (cu o creștere de 23,9%).

Paid-for-Search a experimentat cea mai puternică creștere de like-for-like, de 15,5% – și a avut o valoare de piață de 11,9 miliarde de euro. Rezultatele dinamice ale Rusiei, care a crescut cu 44,9%, au fost un puternic influențator. Cu toate acestea, chiar și câteva dintre cele mai mari și mai mature piețe de Search din Europa, ca Regatul Unit și Germania au continuat să se dezvolte, ajutate de volumul mărit de Search Ads. Cheltuielile crescute din partea publicitarilor de dimensiuni mici și a căutărilor făcute de pe smartphone-uri și tablete au contribuit în mod semnificant la această schimbare.

„În timp ce situația macroeconomică din Europa a indicat un an plin de provocări pentru industria media în 2012, publicitatea online cunoaște o altă situație. Studiul nostru arată că motoarele acestei creșteri nu sunt simple piețe, care se dezvoltă de la o bază precară. Creșterea de ordinul zecilor din economiile online mature, ca regiunea Scandinavă sau Regatul Unit, demonstrează că investiția în tehnologie, măsurătorile îmbunătățite și strategiile de monetizare a creșterii numărului de consumatori mobile facilitează dezvoltarea sustenabilă a publicitatii online”, a declarat Daniel Knapp, Directorul Departamentului de Cercetare Publicitară de la IHS Electronics and Media și autorul studiului.

Topul celor 10 țări care conduc în ceea ce privește publicitatea online a rămas la fel, cu excepția Rusiei, care a urcat de pe locul 5 pe locul 4, înlocuind Italia. Aceasta a coborât o poziție și a ajuns pe locul 5. Cea mai mare creștere din piață aparține Rusiei, cu 34%, urmată de Turcia, cu 30,4%.

Pe primul loc în acest clasament se situează Regatul Unit, cu 6,6 miliarde de euro, fiind urmată de Germania – 4,6 miliarde de euro, Franța – 2,8 miliarde de euro, Rusia – 1,5 miliarde de euro, Italia – 1,4 miliarde de euro, Olanda – 1 miliard de euro, Spania – 0,9 miliarde de euro, Suedia – 0,8 miliarde de euro, Norvegia – 0,6 miliarde de euro și Danemarca – 0,6 miliarde de euro.

Realizat de IHS Screen Digest, studiul acoperă întreaga Europă, de la piețele mature din vestul și nordul Europei, la piețele emergente din estul și sudul continentului, pe parcursul anului 2012.

Informațiile au fost adunate de IAB Europa pe baza datelor furnizate de birourile naționale IAB din Europa. Datele au fost apoi procesate și analizate de IHS Screen Digest. Raportul include dimensiunile piețelor și informații privind valorile pentru statutul de membru al IAB Europa în 2011, incluzând Austria, Belgia, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia, Slovenia, România, Rusia, Spania, Slovacia, Serbia, Turcia, Suedia, Elveția și Regatul Unit. Datele reprezintă situația din ianuarie-decembrie 2011. Aceasta este cea de-a șasea ediție a AdEx, prima ediție a evenimentului având loc în 2006.

Conform comunicatului, IAB Europe este „vocea” mediului de afaceri digital. Misiunea sa este aceea de a proteja, promova și sprijini profesionalizarea industriilor de publicitate online, media, cercetare de piață și analiză din Europa. Împreună cu membrii săi, companii și asociații naționale de comerț, IAB Europa reprezintă peste 5500 de organizații.