EXCLUSIV. România, teren minat pentru firmele franceze. Metrorex ar putea renunța la un contract de 239 milioane de euro cu francezii de la Alstom

EXCLUSIV. România, teren minat pentru firmele franceze. Metrorex ar putea renunța la un contract de 239 milioane de euro cu francezii de la Alstom
Publicat: 23/04/2012, 19:28
Actualizat: 25/04/2012, 02:19

Companiilor din Hexagon nu le mai merge deloc bine în România.Răceala relațiilor dintre președinții Traian Băsescu și NicolasSarkozy, precum și poziția oficială a Franței cu privire laintrarea României în spațiul Schengen par să aibă efecte și înmediul de afaceri. După Colas, Vinci, GDF Suez sau EADS, șifrancezii de la Alstom sunt pe cale să piardă o afacere deproporții.
Contractul dintre Metrorex și Alstom, în valoare de 239 demilioane de euro, a fost semnat în 2004 și are o perioadăde 15 ani. În schimbul acestor bani, francezii se obligau săasigure mentenanța garniturilor de la Metrorex. În numai șapte anide contract, firma a încasat deja circa 207 milioane de euro, „încondițiile unei marje de profit de circa 30%”, au declarat pentrugândul sursedin Ministerul Transporturilor.

Împinsă de la spate de Fondul Monetar Internațional (FMI), carea pus Metrorexul pe lista neagră a firmelor monitorizate, companiade stat încearcă acum să renegocieze termenii înțelegerii și sădiminueze cheltuielile, Guvernul aprobând recent un memorandum înacest sens. „Există posibilitatea anulării contractului celor deAlstom”, spune pentru gândul GheorgheUdriște, directorul general Metrorex. „Ținta negocierilor actualeeste să îi determinăm să accepte un profit rezonabil, de 5-10%.Deocamdată, nu vor să spună nici măcar cum se compune prețul „,precizează acesta.

Că intențiile statului sunt serioase o demonstrează și anunțulpublic al Metrorex care își manifestă intenția de a achiziționaservicii de reparare și întreținere pentru transportul feroviar șipentru alte echipamente, în valoarea de 693,31 milioane de lei(circa 169 de milioane de euro), fără TVA, în condițiile în careare deja un astfel de contract semnat cu Alstom.

Constructorii de laColas, pe făraș

În 2008, francezii de la Colas câștigau o licitație de224 de milioane de euro și urmau să construiască oporțiune din Autostrada Soarelui între Cernavodă și Medgidia. Lunaaceasta însă, ministrul Transporturilor a anunțat că statul românrenunță la serviciile companiei. „Măsura a fost luată de cătreCNADNR ca urmare a refuzurilor repetate ale Colas de a continuaexecuția lucrărilor invocând diverse motive pentru a justificaîntârzierile și având în vedere lipsa unei planificări șimobilizări corespunzătoare, precum și lipsa aprovizionării cumateriale”, se arata într-un comunicat al CNADNR. Un alt motivinvocat de Anca Boagiu a fost reprezentat de pretențiile financiaresuplimentare ale Colas. „Au solicitat costuri suplimentareimportante, adică 16 milioane euro, în condițiile în care evaluareaconsultantului arată că noul traseu costă cu cinci milioane euromai puțin”, spunea ministrul.

Vinci și GDF Suez auspus „pa” proiectelor românești

De altfel și companiile franceze au făcut pași înapoi pe piațaautohtonă. În ultimul an, firme importante din Hexagon au părăsitafaceri mănoase din România. Consorțiul format din Vinci(Franța) șiAktor(Grecia) a renunțat la un contract de 1,5 miliarde deeuro după ce câștigase licitația de construcție atronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, invocând dificultăți îna găsi finanțare pentru proiect.
Nici GDF Suez nu s-a mai arătat interesată de proiectul, înparteneriat cu statul român și alți investitori, de construcție areactoarelor nucleare 3 și 4 de la Cernavodă. „GDF Suez, RWE șiIberdrola au decis să nu continue participarea la proiectul nuclearCernavodă. Incertitudinile economice și referitoare la piață careînconjoară acest proiect, având legătură mai ales cu actuala crizăfinanciară, nu sunt compatibile cu cerințele de capital ale unuinou proiect de energie nucleară”, se arăta într-un comunicat alcelor trei grupuri energetice.

O tânără speranţă a ţării în sport întreţine relaţii intime pentru bani: "Când i-am spus...
Câți lei a plătit un turist pentru o friptură în Mamaia. Când a venit nota,...
FOTO. Roxana Nemeș și Andreea Antonescu și-au etalat busturile generoase la plajă! Cum arată cele...
Zodiile care oferă cea mai toxică iubire: 1. Rac
Mirela Vaida, dărâmată după ce a pierdut sarcina! A ajuns la spital, iar medicii i-au...
Parma i-a stabilit prețul lui Dennis Man! Ce sumă i-a cerut patronul american de la...
Un oraș cu 15 milioane de locuitori riscă să ajungă de nelocuit din cauza apei....
WhatsApp anunţă implementarea "View Once". Iată tot ce trebuie să ştii despre noua funcţie
Statul român vinde un BMW mai ieftin decât Dacia Logan. Ce secret ascunde
BANCUL ZILEI – Bătrânel răsfățat de nevasta de 19 ani
Imagini apocaliptice în Siberia. Ard patru milioane de hectare în cea mai rece regiune din...
Câți lei a plătit un turist pentru o friptură în Mamaia. Când a venit nota,...
O TÂNĂRĂ care a mers la bazin cu un costum prea DEOCHEAT a avut parte...
Chinezii au construit un câmp cu rachete nucleare! Cum arată, imaginile sunt ULUITOARE
WhatsApp ”fură” de la concurență, pentru binele tău: schimbarea disponibilă acum pe care o știi...
O chelneriţă a servit mulți ani un bătrân ţâfnos. După ce bărbatul a murit a...
Calendar ortodox 4 august 2021: Ce sărbătoare e azi?
ȘOCUL ANULUI pentru cei vaccinați cu PFIZER! Este răsturnare totală de situație. Anunțul cumplit a...
Află care este cel mai eficient vaccin anti-Covid. Studiu pe milioane de oameni
Un dar otrăvit: Sute de mii de români vor avea pensii mai mici
De pe scenă, în afaceri. Ce business a lansat artistul Vlad Miriţă alături de antreprenorul...