Campania electorală, ridiculizată de sociologi și analiști: „Bizară, plicticoasă”

Publicat: 30 11. 2016, 17:07
Actualizat: 28 03. 2019, 15:08

”Stranie, alt termen nu găsesc pentru acestă campanie electorală”, a declarat pentru MEDIAFAX sociologul Alin Teodorescu, adăugând că ”cele două mari partide au același slogan, cuvânt cu cuvânt. Nu înțelegi!”.

Campania PNL este ”în linie cu ceea ce au făcut pentru Primăria Capitalei, adică din lac în puț”, a mai spus Alin Teodorescu.

Sociologul a criticat și strategia PNL de a se asocia cu un premier în funcție, afirmând că ”de la Petre Roman până la Victor Ponta”, toți știu că eroziunea funcție este atât de mare încât șansele de reușită sunt puțin probabile.

”Liberalii s-au asociat cu numele lui Dacian Cioloș uitând că niciodată nu te asociezi cu numele unui prim-ministru în funcție pentru că eroziunea funcției este atât de mare încât pierzi și asta știu mulți, de la Petre Roman până la Victor Ponta. Atunci când faci o campanie fie pentru prezidențiale, fie pentru parlamentare nu te asociezi cu numele prim-ministrului în funcție care este deja erodat”, a explicat Alin Teodorescu.

Sociologul a mai remarcat că USR și PNL sunt foarte apropiate în sondaje și a pus sub semnul întrebării intrarea ALDE în Parlament, dar și a PMP, spunând că Traian Băsescu este o ”figură foarte bună, dar nu intră în Parlament”.

Sociologul Barbu Mateescu a afirmat că vizibilitatea organizațiilor de partid în stradă este mai redusă decât în ultimii 10 ani din cauza legislației în vigoare.

Absența liderilor carismatici din această campanie electorală a fost evidențiată și de Barbu Mateescu, care a declarat că liderii din lumina reflectoarelor nu sunt tocmai ”vârful de lance” al partidelor, cei care ar putea aduce cel mai ușor voturi.

”Lipsesc liderii carismatici din această campanie. Cine este în lumina reflectoare nu este neapărat și vârful de credibilitate al partidului, vârful de lance, jucătorul numărul 1, persoana care ar putea sa aducă cel mai ușor voturi. Cei mai credibili oameni din România, în ordine alfabetică, pentru că cifrele fluctuează, sunt toți trei în plutonul din față la distanțe foarte mici, în marja de eroare, sunt Cioloș, Iohannis și Ponta. Niciunul nu este chiar în prim planul campaniei, din motive diferite”, a argumentat Barbu Mateescu.

Sociologul a afirmat că din acest motiv există ”o tentație mai vizibilă la Liviu Dragnea decât la Alina Gorghiu de a se promova, de a emite mesaje care să mobilizeze”.

Cât privește ”fructificarea” imaginii premierului Dacian Cioloș, Mateescu a menționat că PNL a fost mult mai direct în a se asocia cu Cioloș, în afișe, în materiale care circula pe internet și sunt promovate de partid, spre deosebire de USR.

”Cioloș nu prea face pași în a se asocia cu PNL sau cu USR”, a mai remarcat el.

Deși există o similitudine între PSD și PRU, care au identificat un dușman exterior cu aliați în interior și de care România trebuie protejată, PSD are un discurs mai moderat decât PRU și asta de obicei ajută, a spus sociologul.

Cât privește rezultatul alegerilor din 11 decembrie, el a afirmat că ”trăim într-o epocă a surprizelor”.

”De câțiva ani și la nivel global s-a văzut că trăim într-o epocă a surprizelor și este posibil să existe o mutație semnificativă în favoarea unui partid sau al altuia, însă este foarte greu de estimat care dintre ele va beneficia de o asemenea scânteie, mobilizare la vot care să nu fie cuprinsă de sondaje, de mecanismele clasice de cercetare a opiniei publice”, a spus Mateescu.

Acesta a mai subliniat că actual climat este volatil și sensibil și că anunțul ALDE că Tăriceanu va fi premierul susținut de partid sau declarațiile lui Cioloș, mai îndepărtate de PNL și USR, sunt evenimente care pot să ducă la o reacție de câteva procente.

”Contează evenimentele care vor avea loc în săptămânile următoare și mai ales exact înainte de vot cu câteva zile. Tocmai pentru că este o campanie aparent ternă și fără mari evoluții când are loc un eveniment acesta poate să schimbe situația, nu radical, dar suficient încât să schimbe rezultatul”, a concluzionat Mateescu.

La rândul său, Marius Pieleanu a declarat că actuala campanie electorală este ”o completare și o prelungire a campaniei de la alegerile locale care nici aceea nu a fost spectaculoasă, cu unele mici excepții, la fel de plicticoasă”.

De vină ar putea fi lipsa de bani, ca urmare a restricțiilor impuse de lege, precum și ”penuria semnificativă de personalități publice care să atragă și să coaguleze în jurul lor dezbatere în campania electorală”.

”Consultanții partidelor cred că nu au avut suficient timp sau finanțare care să le permită să analizele în profunzime, să facă analize calitative tip focus grup, astfel încât să scoată un slogan care să fie acceptat de bazinul electoral respectiv și au mers mai departe ușor manifacturier, pe repede înainte pentru că așa spune regula să ai un mesaj de campanie, dar nu a fost analizat în profunzime. Am remarcat și eu lipsa de imaginație a partidelor politice și a consultanților acestora în ceea ce privește propunerea de un mesaj central, slogan, care să fie unul extrem de consistent și să producă dezbatere”, a spus sociologul.

Pieleau a adăugat că un slogan ”foarte mult centrat pe persoana care candidează este cel al Elenei Udrea, > măcar din perspectiva faptului că produce dezbatre, sigur, cu ironiile de rigoare, dar a produs o dezbatere”.

El a accentuat că, spre deosebire de campaniile electorale anterioare, de pe scena politică lipsesc oratorii și politicienii carismatici.

”Noi nu avem lideri politici care să aibă calități carismatice astfel încât să producă ei înșiși prin prezența lor o dezbatere la nivelul public. (…) Practic, Parlamentul Românie este lipsit cu desăvârșire de oameni care să aibă calități oratorice. Nu discutăm de ideologie, ci de calitățile oratorice. Dacă era Vadim Tudor la televizor, în campania electorală, nu conta neapărat că îți plăcea sau nu, dar te uitai că erai curios să vezi ce spune și mai ales modalitatea în care o spune”, a susținut Pieleanu.

În opinia sa, Liviu Dragnea (PSD), Alina Gorghiu (PNL) nu au atribute carismatice, iar Traian Băsescu se înfățișează electoratului într-o variantă ”mult atenuată față de anii percedenți”.

”Noi nu mai avem astăzi (lideri carsimatici-n.r.). Nici Alina Gorghiu, nici Liviu Dragnea, nu sunt lideri carismatici, poate într-o oarecare măsură Traian Băsescu, dar mult atenuată față de anii percedenți. Sunt lideri birocratici care știu să conducă un partid, care în organizează relativ bine, dar nu au explozia oratorică a lui Crin Antonescu sau Vadim Tudor. Chiar și Victor Ponta, în calitate de președinte PSD avea momente când era foarte bun. Este adevărat că erau și momente când era foarte slab”, a spus sociologul.

Nici președintele USR, Nicușor Dan, nu are carismă, dar vine cu anumite elemente de noutate, în timp ce toți ceilalți candidați ai USR sunt în termeni sociologici birocrați, a mai susținut Pieleanu, nu dau naștere la emoție socială sau individuală.

El a mai spus că în aceste ultime două săptămâni de populația are deja cristalizată o opțiune de vot, votează în funcție de interesele imediate și mai ales de capacitatea unora sau altora dintre partide de a le satisface aceste interese sau nevoi, nu votează ideologii sau mari proiecte.

Date sociologice amintite de acesta arată că prezența la urne în 11 decembre va fi până în 45%.

”Este posibil să crească puțin, dar nu semnificativ pentru că această campanie nu creează emoție colectivă, nu dezbate teme care să fie pe agenda populației în mod real și care să provoace o ieșire la vot. În 2014 era vorba de două personalități, era o identificare mai ușoară, ieșeai pentru un nume, în general, oamenii nu ies pentru idei, ies pentru oameni”, a conchis Pieleanu.

Foto: eladobre.wordpress.com