Comisia Europeană face investigații antisubvenție privind EV-urile din China, dar păstrează liniile de comunicare deschise cu Beijingul

Publicat: 13 09. 2023, 14:02
Actualizat: 13 09. 2023, 14:03

Comisia Europeană a lansat, miercuri, o investigație a subvențiilor chineze acordate producătorilor de vehicule electrice, pe fondul îngrijorării că acest ajutor dăunează afacerilor din sector în Europa. Anunțul a fost făcut pe președinta Comisiei, Ursula Von der Leyen, în discursul său privind Starea Uniunii Europene, din Parlamentul European. 

Lansăm o investigație antisubvenție asupra vehiculelor electrice care vin din China, a spus Von der Leyen în fața parlamentarilor, adăugând că UE trebuie să se apere împotriva „practicilor neloiale”.

Piețele globale sunt acum inundate de mașini electrice chinezești mai ieftine. Și prețul lor este ținut artificial la un nivel scăzut de subvenții uriașe ale statului. Lansăm o investigație anti-subvenție asupra vehiculelor electrice care vin din China.

Șefa Comisiei a adăugat că „această distorsiune” nu este acceptată pe nicio piață, atât internă, cât și internațională.

Europa este deschisă concurenței, însă nu și aplatizării prețurilor către cel mai mic numitor comun, a mai spus Von der Leyen, fără a oferi detalii despre investigație.


După acest anunț, Von der Leyen a amintit conceptul său în abordarea relațiilor cu Beijingul – reducerea riscurilor, nu decuplare. Prin urmare, Uniunea trebuie să păstreze liniile de comunicare și dialogul cu China, pentru că pentru că „există și teme în privința cărora putem și trebuie să cooperăm”, conform președintei Comisiei Europene.

Reducerea riscurilor, nu decuplare, aceasta va fi abordarea mea față de conducerea chineză în cadrul summitului UE-China care va avea loc în cursul acestui an.

China vinde mașini electrice cât SUA și UE la un loc

Uniunea Europeană este pe deplin îndreptățită să aibă temeri. Din cele 5,4 milioane de vehicule electrice vândute la nivel global în ultimul an, China a vândut două treimi.

Cifrele prezentate de Forbes, China a vândut 27 de milioane de mașini în 2022, SUA 13,75 milioane, iar Uniunea Europeană 9,25 milioane.

Astfel, China a vândut cu 15% mai multe mașini decât SUA și UE la un loc.

Unul dintre motivele pentru care China a ajuns să domine această piață vine de la Forbes, care scrie că producătorii de mașini chinezi s-au transformat din „producători de replici lipsite de strălucire în rivali formidabili împotriva concurenților occidentali de top”.

 

 

 

Sursa: Forbes

 

Însă, factorul cel mai important în explozia industriei de mașini electrice din China a fost intervenția guvernamentală, afirmă experți citați de MIT Technology Review.  Astfel, ca rezultat al subvențiilor guvernamentale generoase, de miliarde dolari, a scutirilor de taxe și altor stimulente de politică, au apărut o mulțime de mărci de vehicule electrice autohtone și au continuat să optimizeze noile tehnologii, astfel încât să poată satisface nevoile reale ale consumatorilor chinezi.

Liderii Chinei au făcut din țara cea mai mare piață pentru vehicule electrice, investind miliarde de dolari în subvenții pentru a obține un avans timpuriu în ceea ce este văzut ca o industrie promițătoare.