Ministrul Digitalizării a mers la ghișeu la Taxe și impozite pentru a-și scoate un atestat fiscal. Sebastian Burduja: „La Sectorul 1 cererea mea online zace de o săptămână”

Publicat: 02 09. 2022, 12:26
Actualizat: 02 09. 2022, 12:35
Sebastian Burduja / Sursa: Facebook

Sebastian Burduja, ministrul liberal al Cercetării, Inovării și Digitalizării, fost secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice, povestește, într-o postare pe contul de Facebook, „aventurile” din Primăria Sectorului 1, respectiv la Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale a Sectorului 1, primărie condusă de Clotilde Armand.

Ministrul Sebastian Burduja, președinte al organizației PNL din Sectorul 1, detaliază traseul aplicației sale pentru obținerea atestatului fiscal, un demers care, în mod normal, ar putea să se finalizeze online.

Impresiile ministrului Digitalizării

„Ieri mi-am scos atestatul fiscal de la DGITL Sector 1, din Piața Amzei. Am fost în persoană pentru că, din păcate, doamna primar (Clotilde Armand – n.r.) a fost prea ocupată pentru a mai asigura serviciul online prin platforma cetatean.gov.ro, dezvoltată de ADR, unde un program pilot permitea eliberarea acestui act online, fără bătăi de cap, pentru sectoarele 1 și 6. La sectorul 1 cererea mea online zace de o săptămână.

Așa că m-am dus personal, cum se duce orice cetățean al sectorului 1. Câteva impresii:

  1. Personal super profesionist și foarte amabil. Interacțiunea cu doamnele de la ghișeu a fost foarte bună, au rezolvat rapid hârtiile, am glumit și am schimbat impresii. Ba chiar m-au ajutat să mă înrolez într-o nouă platformă online. Jos pălăria și un sincer mulțumesc!
  2. Digitalizarea serviciilor pentru cetățeni pare să fie în toi. Deși doamna primar anunță obsesiv de câteva săptămâni ca i-aș bloca eu / PNL Sector 1 digitalizarea primăriei, din 5 septembrie cetățenii sectorului 1 vor putea elibera mare parte din documentele care țin de primărie online, prin platforma proprie (link în comentarii).
  3. Platforma mai are nevoie de îmbunătățiri, de exemplu varianta de mobil nu e prietenoasă, dar demersul este clar pe drumul cel bun. Probabil ca doamna primar nu are timp, între circul zilnic și postările mincinoase, să afle că oamenii aceștia chiar lucrează la acest proiect, altfel nu îmi explic acuzațiile că o blochez eu sau PNL. Și nici că nu a anunțat dânsa public acest demers, care chiar e de interes pentru cetățenii sectorului 1.

Au fost și câteva aspecte mai puțin plăcute, care ar fi putut fi rezolvate rapid, dacă i-ar fi păsat primarului de cetățenii sectorului 1:

  1. În sediul DGITL S1 există un xerox privat, care taxează cetățenii. 1 leu copia (bonul în imagini). Încă se cer copii xerox, inclusiv după actul de identitate (!). Asta deși de la 1 ianuarie 2022 este in vigoare legea 267/2021 inițiată de colegul meu liberal, George Tuță, pe care am semnat-o și eu, care interzice solicitarea de copii după hârtii emise de instituții publice. Am adus ulterior o completare acestei legi, ca interdicția să se aplice explicit și instituțiilor locale și xerox-urile din holurile instituțiilor să dispară. Sper să o adoptăm în această sesiune parlamentară și să scăpăm rapid de copiile după documente emise tot de statul român, pentru a respecta pe deplin principiul european „once only” — statul are voie să ceară o singură dată unui cetățean informațiile de care are nevoie.
  2. Pe mesele cu formularele tipizate nu sunt pixuri. Domnul de la pază m-a rezolvat, arătându-mi colțul holului. Acolo, la xerox, oricine poate cumpăra un pix cu 2 lei. Interesantă abordare, așa ceva eu nu am mai întâlnit. La ce buget are Primăria Sectorului 1, oamenii chiar nu ar trebui să plătească nici pentru copii, nici pentru pixuri. E o chestiune de respect și de bun simț.

În concluzie, deși mai sunt aspecte care trebuie sa dispară din cutumele administrației, iată că se poate. Există și în România funcționari publici care se străduiesc să ofere servicii de calitate și rapide pentru noi, cetățenii de rând, fără circ și scandal permanent. Doar cu oameni profesioniști și care aleg să respecte oamenii în slujba cărora sunt. Le mulțumesc oamenilor din Primăria Sectorului 1 care își fac treaba, fără să țină cont de circul cotidian. Și îi asigur că acest zgomot va dispărea rapid. Faptele sunt cele care rămân. Respect!”

Instrucțiuni pentru platforma online

Într-un anunț care apare pe prima pagină a site-ului oficial, Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale a Sectorului 1 anunță că, începând din 5 septembrie, nu va mai fi necesară prezența la ghișee pentru depunerea cererilor de eliberare a certificatelor de atestare fiscală.

Reguli de utilizare a modulului de pe platformă, potrivit DGITL Sector I:

Pentru utilizarea modulului este necesară crearea unui cont valid;

În cazul persoanelor fizice, pentru validarea contului:

  • trebuie să vă prezentați la sediul Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale a Sectorului 1 din strada Piața Amzei nr. 13, împreună cu cererea de înrolare și actul de identitate (original);
  • dacă sunteți titular al unui Certificat de semnătură electronică calificată, trebuie să semnați electronic cererea de înrolare și actul de identitate, situație în care nu mai este necesar să vă prezentați la sediul instituției;

În cazul în care reprezentați o persoană juridică, pentru validarea contului, documentele justificative și cererea de înrolare trebuie semnate electronic cu semnătură electronică calificată.

După validarea contului, cetățeanul va dispune de serviciile platformei online, respectiv poate: solicita certificatul de atestare fiscală; declara mijloace de transport (auto); declara imobile (clădiri-terenuri); declara folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate.

Titularul unui cont poate reprezenta atât propria persoană, cât și una sau mai multe persoane fizice sau juridice.

Modalitatea de autentificare pe platformă precum și alte informații despre acest modul modern de comunicare cu cetățenii pot fi consultate accesând următorul link și apăsând apoi pe semnul întrebării aflat în partea dreaptă sus a paginii, potrivit instituției.