Româncele s-au reapucat de cumpărături. Marile branduri – atrase de criza românească

Publicat: 23/04/2012, 19:25
Actualizat: 25/04/2012, 10:10

Marile branduri de modă invadează România, tocmai acum, când înportofelele noastre e criză. La prima vedere, un paradox: ce profitar putea face acum de pe urma noastră? De ce n-au venit în boomuleconomic de acum câțiva ani, când eram convinși că banii suntfăcuți ca să-i cheltuim. Simplu: proprietarii brandurilor suntversați: în plină criză economică la noi, ei au capital și pot punecondiții. Acum, mallurile sunt mai ieftine ca oricând – fiindcăriscă să rămână goale dacă nu scad chiriile – ieftină e și forța demuncă.

Concurență la nivel înalt

Suedezii de la H&M sunt între primii trei vânzători de textiledin lume. Și-au rezervat deja spațiu în mallurile bucureștene și,evident, au așteptat criza, ca să negocieze mai bine. Și peinternet, suedezii au deja site în limba română și scot la concurslocuri de muncă în viitoarele magazine.

Puțini români știu că, în ciuda mulțimii de branduri dinmalluri, concurența e de fapt doar între câțiva mari jucători: Zaraaparține de fapt celui mai mare vânzător de textile din lume,grupul spaniol Inditex, care mai deține Bershka, Massimo Dutty,Oysho, Stradivari, Zara Home și alte câteva branduri vechi înconștiința românilor, dar proaspete în mallurile românești. Inditexare 46 de magazine în România și se extinde.

Concurează cu Solmar, grup israelian, francizor care a adus înRomânia Mango, Promod, Max Mara Weekend, Marina Rinaldi, KarenMillen și altele. Are zeci de magazine și se extinde. Altfrancizor, de data aceasta grec, deține magazinele: Gap șiMarks&Spencer. Lor li se adaugă cei câțiva mari retaileri dehaine și pantofi.

Fie criza cât de rea, în România lookul esfânt

Mango a venit de la Barcelona la București încă din 1999. De atunciși până acum, funcționează pentru Solmar drept barometru: dacăMango vinde, cu siguranță vor vinde și celelalte.

În mallul nou din Piața Sudului, războiul vânzărilor se poartăla vedere! Irina Ivan, manager de vânzări pentru brandurile dinportofoliul Solmar, recunoaște: „Da, ne spionăm reciproc, ne șicunoaștem deja”. Irina se jură că a cumpărat de la concurență ca săle verifice marfa: „Încerc să fiu cât se poate de obiectivă, darcam asta-i problema celorlalți – că se strică foarte repede. Eposibil ca după 2-3 spălări să nu mai fie utilizabil. Prețuriverificăm tot timpul. Adică nu e o rușine”. Și, ca să sedeosebească de ceilalți competitori, Mango se îndepărtează deautoservire și se transformă în boutique. Lansează colecții edițielimitată cu nume de vedete.

Vorbim de diferențele de preț între România și străinătate.Francizorul spune că, înainte de intrarea noastră în UE, de vinăerau taxele românești prea mari, pe seama cărora străinii glumeau:”Ți-am cerut un bacșiș, nu să dublezi taxa românească”. Astăzi, maiexistă diferențe de preț, doar din cauza transportului. Iar acesteanu ar trebui să depășească 2%, ne asigură Irina.

Dar oricât de mici ar fi prețurile în țara noastră, nu vom găsiîn veci reduceri de genul: de la 100 la 20 de euro – din simplulmotiv că, la noi, marfa se vinde și fără discount. În România, fiecriza cât de rea, lookul e sfânt!

Noul val de cumpărătoare

Irina e convinsă că magazinele ei au rezistat în lunile criticefiindcă n-a tăiat marketingul, cum a făcut majoritatea concurenței.Acum, când verifică vânzările, îi crește inima: româncele și-aurevenit din letargie și cumpără din nou. „Explicația mea este căs-a învățat fiecare cam cu ce are. Adică, ok, ăsta-mi e bugetul,mi-au luat 20-30%, mi l-au dat afară pe bărbat, mi-a luat o lună,două, trei să mă obișnuiesc cu bănuții ăștia, de acum, gata!”

În plus, criza economică i-a adus la Mango clientelă nouă, lacare nici nu visa: „Ce observăm noi acum este că și doamna caremergea și-și cumpăra de la un concept store un produs care probabilfăcea cât 20 de la Mango, acum tinde să-și ia accesoriile de acolo- o geantă, un pantof, o curea, o eșarfă – și restul, ca să fie întrend, își cumpără de la Mango”.

Kiabi – Franța: „N-am fi venit sub nicio formă în 2006 ori2007”

„Ne apucăm de șantraj, plachetăm și apoi plantăm pe raion”. Suntemîntr-un supermarket de haine. După păsăreasca pe care o vorbeșteechipa de vânzări, ne dăm seama că a făcut training în Franța.Irina Farcaș, manager raion, explică: operațiunea de punere peumeraș se cheamă șantraj, după care se pune și un antifurt – ceeace se numește „plachetaj”. Irina a făcut studii europene și drept;n-o prea ajută în jobul ei, dar îi place ce face.

Cu o istorie de 30 de ani de vânzări în Franța, cu o cifră deafaceri anuală de peste un miliard de euro, francezii de la Kiabiși-au întins antenele către România încă de acum 4 ani. „N-aș fivenit sub nicio formă în 2006 ori 2007 ori chiar începutul lui2008”, spune Alain Simar, director Kiabi România. „Pur și simplupentru că n-am fi putut face față prețurilor practicate în ceea ceprivește chiria”. Abia în septembrie 2009 au deschis primulmagazin. La începutul lui 2010, au mai deschis încă patru. Dardomnul Simar s-a mutat în România mult mai devreme și s-a apucat săcolinde în lung și-n lat magazinele românești, ca mistery-shopper!A văzut ce vinde concurența și ce le lipsește românilor: „Amconstatat, de pildă, că nișa hainelor pentru bebeluși și copii eracumva slab exploatată. Am mizat pe asta, dar și pe cea destinatăadulților, pentru că până la urmă mama e cea care decide/facecumpărăturile pentru toată familia”.

Francezii încă nu se pot lăuda cu profit de pe urma noastră,însă au calculat că piața românească mai poate înghiți în următoriizece ani încă 45 de magazine de-ale lor. Își fac agresiv reclamă,cu cataloage în cutii poștale și promoții.

Pantofii lui Cindy Crawford vor fi pe toatedrumurile

Deichmann a deschis, în 2010, 240 de noi magazine de încălțăminte.Unul dintre ele la Iași: la inaugurare, lumea ieșea și cu câtecinci perechi.

Domnul Deichmann, urmaș al unui cizmar care și-a deschis primulmagazin în Germania în 1913, conduce o multinațională care încalțădouă treimi din Germania și vinde pantofi pe tot globul. Îi facreclamă Cindy Crawford, Pussycat Dolls și SugaBabes.

Acest vânzător de pantofi e de trei ani în România: avea doarpatru magazine care testau piața: a fost zgârcit la cheltuieli. Întimp ce competitorii deschideau magazin după magazin, neamțul astat de-o parte: avea informații despre crachul financiar ce aveasă vină și l-a așteptat.

Acum, sunt 28 de magazine în România, dar spre sfârșitul anului,vor să ajungă undeva la 36 – 37. „O să ne extindem până cândpermite piața, până când nu vom mai avea loc să ne ducem, o să necanibalizăm unii pe alții, adică filialele noastre o să secanibalizeze”, spune managerul de la Deichmann. Nemții recunosc căși-au gândit strategia pentru cucerirea pieței românești încă din2006 și că, de atunci încoace, nimic nu i-a luat prin surprindere.A, poate doar un lucru: că la noi nu se vând pantofi de damă nr.44, fiindcă româncele au picior fin de cenușăreasă și caută nr. 35,pe care ei nu-l aveau.

(Anca Nastasi, Carmen Avram, Andrei Captarenco, MihaiDina – reporteri ProTv)

Tentativă de suicid. Marea campioană a ţării a înghiţit un pumn de pastile. A fost...
Ce gafă! Carla’s Dreams a plâns şi s-a demascat din greşeală! BOMBĂ! Tot momentul a...
FOTO. Antonia, selfie-uri interzise cardiacilor, într-un costum de baie prea mic pentru formele ei generoase!...
Semnele care apar pe piele când ai o boală de inimă. Cum se modifică unghiile
De ce nu a fost prezent tatal lui Toni Iuruc la nunta fiului sau cu...
Ce gest a făcut Gică Hagi la nunta Simonei Halep cu Toni Iuruc! `Merită toată...
Horoscopul pe care e invidios și Voropchievici! Cine e cea mai norocoasă zodie a zilei
Cei doi jurnalişti şi activistul de mediu, care au fost agresaţi într-o pădure din Suceava,...
Ultima oră: ASF a retras autorizația City Insurance. Compania intră în faliment
BANCUL ZILEI – O blondă bine, acostată de câțiva șmecherași
Companie: Cifra reală a infectărilor în România, peste 25.000 cazuri noi pe zi. Unde se...
Ce gafă! Carla’s Dreams a plâns şi s-a demascat din greşeală! BOMBĂ! Tot momentul a...
Virilitatea lui a INTRAT în istorie. Ce a făcut cu cele 70 de soţii a...
Despărțirea anului în media din România? Un prezentator și-a anunțat plecarea după 12 ani și...
Horoscop 18 septembrie 2021. Zodia care are probleme grave cu banii
O femeie a văzut o „pasăre fericită” într-un copac. S-a apropiat și a încremenit FOTO
Anunţ ŞOC despre decesul lui Petrică Cercel: Este informaţia momentului! Ce s-a întâmplat, de fapt,...
S-a mobilizat armata! Cutremur total în Europa: "De aceea ne-am deplasat trupele"
ACEST MEDICAMENT ESTE CANCERIGEN. Mulți români îl folosesc. Pfizer l-a retras de urgență
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Povestea unei tinere din România care a construit o afacere de milioane şi îşi vinde...