Lucian Mîndruță, corespondență specială de la Regatta Giraglia St Tropez. Pe ce loc au terminat bărcile pe care au concurat românii

Publicat: 12 06. 2012, 16:16
Actualizat: 15 02. 2013, 22:46

A doua zi de concurs la Giraglia ne-a bucurat pe cei câțiva români care aleargă aici pe veliere: Natalia a reușit să se apropie de podium, terminând pe 4, în vreme ce noi, pe Fra Diavolo, cu un echipaj multinațional, am reușit o performanță un pic mai slabă decât în prima zi, locul 22.

Explicabil: după accidentul care s-a terminat cu o velă ruptă, am decis să navigam fără să solicitam barca atât de mult. Încă un accident ne-ar fi scos complet din cursă, pentru că vela mare care ne-a rămas era și ultima.

Ieri, aproape 200 sute de echipaje s-au luptat cu vântul și, de data asta și cu valurile de 2-3 metri, într-o cursă de uzură, în care au contat cel mai tare calitățile omului de la cârmă. Au fost lungi parcursuri de una-două ore fără schimbări de direcție (adică fara volte), în care diferența a făcut-o capacitatea de a ține nava pe cursul stabilit, în vreme ce valurile se luptau s-o ducă într-o parte sau alta.

De remarcat că, îintre țările din Europa de Est fără mare tradiție, România a reușit să trimită un velier sub pavilion național (Natalia) și să aibă o prezență (mica noastră echipă) într-unul mixt (BMW Sailing Academy). Ungaria are de asemenea un echipaj aici, Rusia trei veliere, Ucraina unul, Bulgaria nici unul.

Evident, italienii și francezii domină primele zece locuri din clasament. De altfel, italienii au dezvoltat o industrie a skipping-ului, adica a „închirierii” de echipaje bine pregătite către proprietarii de ambarcațiuni din țări cu mai puțină experiență în domeniu, dar cu dorință de performanță.

E firesc: yachtingul modern a ajuns atât de competitiv încât un reglaj de o zecime de centimetru în poziția unei vele, într-o cursă de lungă distanță poate o diferența de 2-3 poziții în clasament! Iar italienii învață de mici arta asta. Dar nu numai: pentru cine nu știe, Federația Română de Yachting pregătește în fiecare an zeci de copii, pe ambarcațiuni de tip Optimist sau Laser.

Luați corespondența mea și ca pe un apel la mai mult sprijin pentru acest sport nobil.