De sâmbătă cresc tarifele la metrou. „Rus: Unele măsuri, deși nu sunt populare, sunt necesare”

Publicat: 25 03. 2015, 16:44

„Pentru oamenii cu venituri mai mici (nemulțumirile, n.r.) sunt justificate și îi înțelegem. Pe de altă parte, există și categorii sociale care beneficiază de o serie de facilități. Unele măsuri, chiar dacă nu sunt populare, sunt necesare”, a declarat, într-un comunicat, ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Noile tarife de călătorie cu metroul vor intra în vigoare din 28 martie, „cu riscul unor nemulțumiri din partea călătorilor”, dar cu obligația pentru Metrorex să se dezvolte și să se modernizeze, astfel încât bucureștenii să circule cât mai curand și pe noile magistrale, a spus el.

Tarifele pentru călătoria cu metroul vor fi majorate cu 16%-33%, prețul cartelei pentru două călătorii urmând să crească de la 4 la 5 lei, pentru cea cu 10 călătorii de la 15 lei la 20 lei, iar pentru un abonament lunar nelimitat pasagerii vor plăti 70 lei, față de 60 lei în prezent, potrivit proiectului de ordin al ministrului Transporturilor.

Totodată, prețul unui abonament săptămânal cu număr nelimitat de călătorii va crește de la 20 lei la 25 lei, cel al unui abonament de o zi va fi majorat de la 6 lei la 8 lei, iar abonamentul de 62 călătorii va fi eliminat.

Mai multe zeci de persoane au protestat, sâmbătă, cerând explicații pentru elimina cartelei cu 62 de călătorii și creșterea tarifelor, în condițiile în care abonamentul cu 62 călători costă în prezent 50 lei, iar singurul abonament lunar care va mai fi disponibil este cel lunar, al cărui preț va crește la 70 lei.

„În perioada 10-23 martie, propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de călătorie cu metroul a fost în consultare publică pe site-ul MT. În acest interval au fost primite peste 200 de petiții, în condițiile în care, zilnic, metroul transportă peste 600.000 de călători. Luni, 23 martie, în cadrul ședintei plenului Comisiei de Dialog Social (CDS) organizată la nivelul MT, a fost prezentată și susținută fundamentarea proiectului de act normativ. În cadrul dezbaterii, reprezentanții confederațiilor sindicale și patronale membre CDS au fost de acord în unanimitate cu promovarea proiectului de act normativ în forma prezentată”, se arată în comunicatul ministerului.

Instituția precizează că ajustarea tarifelor de călătorie va conduce la o creștere a veniturilor proprii Metrorex cu aproximativ 4,4 milioane de lei lunar, sumă necesară acoperirii deficitului de finanțare a companiei pe anul 2015.

„Precizăm că, în acest an, subvenția alocată Metrorex pentru călătoria cu metroul a scăzut de la 369 milioane de lei în 2014, la 328 milioane de lei în 2015. Costul real al unei călătorii cu metroul este de 4 lei, iar tariful mediu încasat pe o călătorie de la pasageri este de 1 leu, diferența fiind acoperită din subvenții și alte venituri ale societății. Subvenția și veniturile actuale ale Metrorex nu pot acoperi costul real al unei călătorii”, potrivit sursei citate.

Din suma de 4,4 milioane lei pe care Metrorex o va încasa lunar ca urmare a majorării tarifelor de călătorie, 30% va fi utilizată pentru asigurarea de materiale privind siguranța circulației (șina de cale ferată, elemente de prindere, macaze, piese de schimb și asigurarea alimentării cu energie electrică, termică și apă), 32% pentru servicii de pază și curățenie, reparații și întreținere, 4% vor fi cheltuieli cu personalul, „pentru menținerea salariilor actuale”, iar 34% sunt cheltuieli de exploatare (amortizarea mijloacelor fixe puse în funcțiune, taxe), mai arată proprietarul Metrorex.

Conform bugetului de venituri și cheltuieli pe acest an al companiei, aprobat de Guvern și publicat luni în Monitorul Oficial, numărul de angajați prognozat pentru finele anului va scădea ușor, la 4.218 persoane de la 4.224 la finele anului trecut, dar vor crește cheltuielile cu salariile (de la 207,1 milioane lei la 211,6 milioane lei) și bonusurile acestora (de la 12,3 milioane lei la 14,6 milioane lei).

Și câștigul mediu lunar pe salariat a fost estimat în creștere, de la 4.439 lei la 4.537 lei.

Cheltuieli mai mari au fost calculate și pentru contractul de mandat al conducerii, de la 513.000 lei la 713.000 lei.

Veniturile și cheltuielile totale au fost estimate la 683,4 milioane lei, cu profit zero, subvenția primită de la stat fiind menținută aproape la același nivel ca anul trecut, de 328 milioane lei.

Ultima scumpire a călătoriilor cu metroul datează din august 2012, cea mai mare creștere fiind operată la cartelele de 10 călătorii, care s-au scumpit cu 50%, de la 10 lei la 15 lei.

În vara anului trecut, sindicaliștii de la metrou au pichetat sediul Guvernului, cerând, printre altele, acordarea unei creșteri salariale direct proporționale cu rata inflației și acuzând că fondul de salarii Metrorex nu a mai crescut de peste cinci ani. La acel moment, premierul Victor Ponta a reacționat spunând că angajatul nu trebuie să fie „sclav pe plantație”, dar nici sindicatul nu trebuie să ajungă patronul Metrorex, unde liderul sindical Ion Rădoi este șef de 20 de ani și face grevă în fața Guvernului sau oprește metroul în caz de reformă.

Ministerul Transporturilor a anunțat marți că directorul general al Metrorex, Aurel Radu, și-a dat demisia, după discuții cu ministrul de resort, conducerea companiei find preluată, temporar, de directorul de Investiții și Achiziții Publice al administratorului rețelei de metrou, Cătălin Homor. Ministerul nu a comunicat motivele demisiei.