După șase zile, patru demiteri la presiune publică. Lista celor care ar mai trebui SĂ ZBOARE după accidentul aviatic din munții Apuseni

Publicat: 25 01. 2014, 11:14
Actualizat: 08 08. 2014, 17:04

La șase zile de la tragedia aviatică din munții Apuseni, în care pilotul Adrian Iovan și studenta Aura Ion și-au pierdut viața, doar patru dintre persoanele responsabile pentru eșecul operațiunii de salvare și-au pierdut funcțiile: Cătălin Chiper, secretar de stat în cadrul ministerului de Interne, directorul ROMATSA Aleodor Frâncu, șeful IGSU, Ion Burlui, și ministrul de Interne, Radu Stroe. Ceilalți responsabili, care potrivit legii trebuiau să se implice activ în localizarea și salvarea victimelor accidentului aviatic, au rămas în continuare în fruntea instituțiilor pe care le conduc: ministrul Transporturilor Ramona Mănescu, directorul STS, Marcel Opriș, secretarul de stat Florea Oprea, precum și seful Jandarmeriei, Mircea Olaru.   

Potrivit unei ordonanțe de urgență din 2004 (OG 21/2004), dată de guvernul Adrian Năstase, în cazul unei situații ca aceea din 20 ianuarie, când un avion care se deplasa de la București la Oradea transportând o echipă medicală pentru a preleva organe pentru un transplant, s-a prăbușit, trebuia înființat un Comitet care să controleze dintr-un singur punct de comandă funcționarea tuturor instituțiilor implicate în operațiunea de salvare. În cazul accidentului de luni, în care două persoane au murit, iar alte 5 au fost rănite, legea nu a fost însă respectată. 

Cine trebuia să facă parte din comitetul de urgență

Astfel, celula de criză trebuia înființată în cel mai scurt timp la Ministerul de Interne și condusă de ministrul Radu Stroe, sub coordonarea prim-ministrului Victor Ponta. Din acest comitet trebuiau să mai facă parte reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, condus de Ramona Mănescu, responsabil în acest caz, și reprezentanți ai instituțiilor subordonate, respectiv ROMATSA, condusă la acea dată de Aleodor Frâncu, reprezentanți ai STS, condus de Marcel Opriș, toate structurile din MAI responsabile pe intervenție – IGSU (Ion Burlui), Jandarmi, Pompieri, secretarul de stat pentru probleme de ordine publică, Florea Oprea, și secretarul de stat pentru relația cu prefecturile și ISU, Cătălin Chiper.

În locul acestui Comitet, raportul oficial prezentat în Guvern, menționează la comandă doar ISU Alba. „(Ora, n.red.) 16.29 – MApN a luat legătura cu ROMATSA și a transmis disponibilitatea ministerului de a participa cu forțe la acțiunile de căutare/salvare.  Șeful de tură ROMATSA a informat că acestea sunt coordonate de ISU Alba”, se arată în documentul oficial.

O demitere și trei demisii

Singura demitere oficială, anunțată de premierul Victor Ponta, la două zile de la producerea acccidentului, a fost cea a lui Cătălin Chiper, secretar în cadrul ministerului de Interne. În aceeași intervenție, prim-ministrul a cerut ministerului Transporturilor înlocuirea din funcție a directorului ROMATSA, Aleodor Frâncu, care la scurt timp și-a prezentat demisia.

În aceeași zi, singurul care și-a dat demisia de onoare a fost șeful Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, Ion Burlui. Inițial, demisia acestuia nu a fost acceptată de Radu Stroe, care a revenit însă la scurt timp asupra deciziei. Burlui a declarat că a făcut acest gest „din demnitate”. „Am luat această decizie pentru a nu exista suspiciuni asupra colegilor mei care au intervenit în teren”, a declarat Burlui.

Cea mai așteptată demisie, cea a lui Radu Stroe, a venit abia la trei zile de la accident. În condițiile în care ministrul de Interne trebuia să conducă întreaga operațiune de salvare a victimelor accidentului, singura sa „acțiune” s-a rezumat la a-și exprima regretul „că această tragedie s-a întâmplat în timpul mandatului” său. Stroe și-a anunțat demisia joi, după o întâlnire la Guvern cu Crin Antonescu și premierul Victor Ponta. Cu o zi în urmă, liderul liberarilor îl criticase pe Stroe, catalogând afirmațiile pe care le făcuse în legătură cu accidentul drept un exemplu de „comunicarea catastrofală”, și a anunțat că va propune măsuri radicale.     

Cine ar mai trebui să plece

Reprezentanți ai ministerului Transportului, condus de Ramona Mănescu, ar fi trebuit potrivit legii să facă parte din comitetul de urgență, în condițiile în care instituția care era direct responsabilă în această situație, ROMASTA, se află în subordinea ministerului. Mai mult decât atât, demiterea șefului acestei instituții nu a fost inițiativa ministrului. Aleodor Frâncu și-a dat demisia după intervenția de miercuri a șefului guvernului, când a anunțat că va cere ministerului înlocuirea acestuia din funcție. 

Mănescu este susținută însă de Victor Ponta. Întrebat despre vina ministrului Transporturilor în această situație, premierul a răspuns scurt: „Nu. Dumneavoastră aveți dreptul să cereți demisia cui doriți. Eu am luat măsurile la nivelul Guvernului”.

În intervenția pe care a avut-o miercuri, premierul a anunțat că va cere în CSAT și înlocuirea șefului STS, Marcel Opriș, instituție care potrivit raportului prezentat se face vinovată, alături de ministerul de Interne și ROMASTA, de eșecul operațiunii de salvare.  

De asemenea, potrivit legii, din celula de criză ar fi trebuit să facă parte și  secretarul de stat pentru probleme de ordine publică, Florea Oprea, și șeful Jandarmeriei, Mircea Olaru.

Victimele accidentului, găsite după șase ore

În accidentul aviatic petrecut luni după-amaiză, în Munții Apuseni, și-au pierdut viața pilotul Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion, după ce avionul de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forțat într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la granița județelor Cluj și Alba.

În urma accidentului, au fost răniți copilotul Răzvan Petrescu și patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” și Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuș, județul Bihor.

Echipa medicală din avion mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.

Epava avionului și victimele au fost găsite inițial de localnici. Localizarea lor de către autorități s-a făcut la aproximativ 6 ore de la impact. Potrivit medicului Radu Zamfir, imediat după prăbușire, toți cei 7 pasageri erau în viață. Studenta Aurelia Ion a murit în ambulanță. Pilotul Adrian Iovan, prins între fiarele avionului, a fost declarat mort de primii medici ajunși în zonă.