File de hering vândut la Mega Image ca somon de Ocean Fish SRL

Publicat: 08 06. 2018, 23:33

În urma unei sesizări la Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor al Municipiului București, în care se reclama că „un produs vândut sub denumirea de somon este în realitate hering colorat„, instituția a demarat o acțiune de control.

„Produsul reclamat era comercializat sub denumirea MATIAS SALMON, ambalat în caserole din material plastic, având o cantitate netă declarată de 200 de grame. Eticheta identificatoare a produsului evidenția, la capitolul Ingrediente, 85% file hering marinat (file hering, sare, agent maturare somon, conservant: benzoat de sodiu) și 15% ulei vegetal de floarea-soarelui. Colorația naturală a musculaturii heringului este alb-gălbuie, iar în urma procesului de preparare, prin utilizarea ingredientului denumit generic agent maturare somon, culoarea produsului finit devine roz-portocalie„, menționează Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), într-un comunicat.

Confuzia cumpărătorului era sporită de eticheta cu denumirea Matias Salmon, de mențiunea în lista de ingresiente a agentului de maturare somon si de aplasarea caserolelor în rafturile cu conserve veritabile de somon. 

„Din verificări, a rezultat că la prepararea fileurilor de hering se utilizează Ripener For Pollok (Coal Fish), echivalentul agentului de maturare somon (declarat pe etichetă). Acest amestec este sub formă de pulbere, compus din agenți acidifianți (E331, E330), sare de gătit, dextroză, potentiator de aromă (E621), informații care nu apăreau detaliate pe eticheta produsului. Din documentația prezentată a rezultat că în momentul dozării se adaugă suplimentar și alte substanțe, printre care și colorant pentru Pollok (ceea ce conferă produsului nuanța roz-portocalie)”, se explică în comunicatul ANPC.

ANPC precizează că s-a dispus oprirea temporară a livrării în scop de comercializare a cantității de 160 kg Matias Salmon, în valoare de 4.800 de lei (cantitate aflată în stoc la momentul controlului) și oprirea definitivă de la utilizare a unui număr de 1.600 de bucăți etichete (aflate în stoc) și care se utilizau la etichetarea produsului menționat. A fost întocmit proces-verbal de constatare a contravenției pentru încălcarea prevederilor OG 21/92 (republicată) și s-a aplicat o amendă în valoare de 10.000 de lei.

Operatorul economic a comunicat la Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor al Municipiului București că va informa, în regim de urgență, Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente și Furaje privind retragerea voluntară a acestui tip de produs din rețeaua de comercializare. De asemenea, va transmite în regim de urgență cantitatea de produs finit retras de la comercializare din toate loturile din magazine.

„Somonul” contrafăcut a fost descoperit cu ocazia unui control al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului Constanța, în patru magazine ale retailerului Mega Image, care au fost sancționate amenzi totale de 90.000 de lei. Comisarii au descoperit abateri privind practici comerciale înșelătoare, dar și faptul că nu erau respectate condițiilor de depozitare și prețuri diferite la casă față de raft. În plus, au observat în rafturi un produs ambalat și prezentat ca fiind file de somon, dar care conținea în realitate 85% hering.

SOMON FĂRĂ SOMON! Somon care era 85 la sută hering, depistat în urma unei acțiuni de control la patru magazine Mega Image”, a declarat șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu. El i-a atenționat încă o dată pe cumpărători să citească atent etichetele produselor achiziționate.

„În urma controlului efectuat în patru magazine Mega Image cu privire la etichetarea unui produs marca Ocean Fish, Mega Image își cere scuze clienților pentru neplăcerea creată și declară că au fost luat toate măsurile necesare pentru a remedia situația. Mega Image a retras toate produsele de pe piață și va lua toate acțiunile necesare cu privire la situația creată de furnizorul Ocean Fish și de traducerea inadecvată a etichetei produsului la raft”, arată un comunicat al retailerului. 

Mega Image menționează că „niciunul dintre produsele respective nu este marca Mega Image”, iar acest incident a avut loc deoarece produsele respective au venit deja etichetate greșit de la furnizor, care și-a asumat în totalitatea eroarea. SC Ocean Fish SRL a invocat „o eroare de tipografie” la crearea unei noi etichete a produselor.

„În data de 1 mai 2018, a fost schimbată grafica pentru etichetele articolelor File hering Matias salmon și File hering Matias salmon afumat, însă dintr-o eroare a tipografiei, nu s-a păstrat denumirea produsului conform vechilor etichete, și anume File hering Matias salmon și File hering Matias salmon afumat, ci doar Matias salmon și Matias salmon afumat. Având în vedere că această eroare a început să producă confuzie în rândul consumatorilor finali, s-a luat decizia de a se retrage de la comercializare toate loturile de produs existente la raft pentru cele două articole precizate mai sus”, au declarat reprezentații companiei Ocean Fish.

„Din păcate eroarea de pe etichetă a fost preluată și în eticheta de la raft, lucru pentru care Mega Image a demarat deja procedurile necesare pentru a preîntâmpina astfel de probleme pe viitor. Pe această cale, Mega Image dorește să își informeze toți clienții că în magazine sunt implementate toate măsurile de food safety necesare și se respectă toate procedurile lanțului de aprovizionare. Ne cerem scuze clienților pentru neplăcerea creată și asigurăm consumatorii noștri că în continuare magazinele Mega Image sunt monitorizate cu strictețe”, a mai precizat retailerul.

Foto: Ocean Fish / Facebook