MApN: Pilotul mort în accidentul aviatic avea 900 de ore de zbor pe avionul IAR 99 Șoim

Publicat: 23 08. 2012, 13:05
Actualizat: 23 08. 2012, 13:48
Pilotul mort în accidentul aviatic de la Craiova este comandorul Aurelian Cojocaru, iar rănitul este comandorul Mihail-Relu Ioana, anunță MApN, care precizează că primul avea 900 de ore de zbor pe tipul de aeronavă IAR 99 Șoim, iar cel de-al doilea are la activ peste 700 de ore de zbor.

Pilotul mort în accidentul aviatic de la Craiova este comandorul Aurelian Cojocaru, iar rănitul este comandorul Mihail-Relu Ioana, anunță MApN, care precizează că primul avea 900 de ore de zbor pe tipul de aeronavă IAR 99 Șoim, iar cel de-al doilea are la activ peste 700 de ore de zbor.

Potrivit unui comunicat transmis de Ministerul Apărării Naționale, pilotul aeronavei IAR 99 Șoim prăbușită joi dimineață lângă Craiova, comandorul Aurelian Cojocaru, a decedat, iar instructorul, locotenent-comandorul Mihail-Relu Ioana, a fost rănit.

Comandorul Cojocaru era șeful Secției piloți încercare, navigație și meteorologie și avea 900 de ore de zbor pe acest tip de aeronavă. El avea 48 de ani, era căsătorit și avea un copil.

Locotenent-comandorul Mihail-Relu Ioana are 35 de ani, este instructor și pilot de încercare și are peste 700 de ore de zbor pe acest tip de aeronavă. El este căsătorit și are un copil.

Acest tip de aeronavă a fost oprit de la zbor, conform procedurilor, până la obținerea unor date preliminare care să elucideze cauzele producerii accidentului, mai precizează MApN.

Cei doi militari implicați în accidentul aviatic lucrau la Centrul de Cercetări și Încercări în Zbor Craiova.

Potrivit comandantului Centrului de Cercetări și Încercări în Zbor Craiova, comandor Florea Drăghici, Aurelian Cojocaru avea o experiență de peste 25 de ani, iar Relu Ioana activează de peste 15 ani în domeniu.

„Nu știu ce s-a putut întâmpla, de ce nu s-au catapultat amândoi. Probabil că cel care a rămas a vrut să redreseze avionul. Doar ancheta va putea stabili care sunt cauzele acestui accident aviatic”, a declarat pentru corespondentul MEDIAFAX comandorul Florea Drăghici.

Ancheta în acest caz va fi făcută de Parchetul Militar Timișoara, un procuror fiind așteptat să sosească la Craiova, a declarat prefectul județului Dolj, Elena Costea.

De asemenea, o comisie a Ministerului Apărării Naționale cercetează împrejurările producerii accidentului aviatic.

Un avion IAR 99 Șoim, cu dublă comandă, s-a prăbușit, joi, în jurul orei 10.30, în zona Aeroportului Craiova.

Aeronava aparține Centrului de Cercetări și Încercări în Zbor Craiova, iar accidentul s-a produs la scurt timp de la decolare, la 500 de metri nord de pistă.

În urma impactului, pilotul și-a pierdut viața, în timp ce instructorul aflat la bord a fost rănit și preluat de un echipaj SMURD, fiind transportat la Spitalul Județean de Urgență in Craiova.

Potrivit medicilor, instructorul, Relu Ioana, a suferit arsuri de gradele doi și trei pe 50-60 la sută din suprafața corpului.

MApN preciza că aeronava executa un zbor de antrenament.

În momentul impactului, avionul a luat foc, fiind distrus complet.

Aparatul IAR 99 Șoim este produs de Avioane Craiova SA, fiind folosit în principal pentru antrenamente, putând asigura și misiuni de atac la sol, precum și misiuni de recunoaștere.

Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat și atac ușor a fost demarată în anii ’70, fiind primul avion reactiv proiectat și realizat integral în România.

Versiunea modernizată IAR-99 Șoim este echipată cu un sistem de avionică foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer.

Dotările includ computer de bord, Head-up și Head-down Display, sistem de navigație inerțial/GPS, HOTAS, stație radio VHF/UHF. Sistemul de transfer de date procesează datele de navigație primite via datalink de la un alt avion sau stație de sol echipată cu același sistem. Această informație este prezentată pe un ecran „radar virtual” simulat în cabină, astfel încât pilotul se poate antrena în folosirea radarului fără ca avionul să fie echipat cu un radar.

Avionul are lungimea de 11 metri, anvergura de 10,16 metri, înălțimea de 3,898 de metri și masa 3.320 de kilograme.

Aeronava atinge o viteză maximă de 850 de kilometri pe oră la 9.000 de metri.

De asemenea, puterea motorului este de 17,79 kN, plafonul practic este de 12.000 metri, iar raza de acțiune este de 1.100 de kilometri.

La capitolul „armament” legat de acest avion figurează un tun de 2×23 milimetri și bombe de 50 kilograme, 100 de kilograme și 250 de kilograme, cu muniție autodirijată LGB și OPHER și cu rachete Python III, R3S/R13M, R60.