Orașul din România care a investit 50 de milioane de euro în turism. Efectele se văd cu ochiul liber

Publicat: 27 07. 2016, 08:20
Actualizat: 27 07. 2016, 08:30

Investițiile în turism au ieșit în evidență în ultimii ani, iar transformarea orașului de pe Criș este vizibilă deopotrivă în Piața Unirii, centrul orașului, care și-a schimbat înfățișarea, dar și în zona Băilor Felix, unde s-au investit milioanele de euro.

Oradea a atras, anul trecut, peste 160.000 de turiști, iar Băile Felix au fost destinația aleasă de peste 130.000 de oameni. În 2016, numărul lor ar urma să fie și mai mare: peste 180.000 de turiști în Oradea, dintre care 70% români, urmați de maghiari și austrieci. Doar investițiile în turism se ridică, pentru Oradea, la 50 de milioane de euro, din care 2 milioane de euro au fost investite doar pentru reabilitarea Pieței Centrale. Cu titlul de exemplu, în alte orașe, din Moldova, de pildă, investițiile pe un interval de zece ani, în toate domeniile, nu se ridică la acest nivel.

La Oradea, bugetele de investițiile au vizat și trasee pietonale, restaurarea în întregime a Palatului Vulturul Negru sau amenajarea punctului de belvedere Ciuperca, după cum explică Traian Bădulescu, consultant în turism și partener în cadrul Innovation Travel. „Oradea este oricum un oraș cu un mare potențial turistic, iar în apropierea sa se află stațiunile balneare Băile Felix (numărul unu în România ca dimensiune) și Băile 1 Mai. Față de alte regiuni, în Oradea a fost o colaborare excelentă între autoritățile locale și mediul privat.” În urmă cu doi ani, pe baza unui parteneriat public-privat, a luat ființă Asociația pentru promovarea turismului în Oradea.

Autoritățile locale au comunicat și au reușit să acceseze fondurile europene, iar companiile private au investit bani. Recent, cu bani europeni (77,6 milioane de lei) a fost modernizată și lungită pista aeroportului din Oradea. „Succesul Oradei a constat, în mare parte, în coerența investițiilor și gradul mare de absorbție al fondurilor europene. După constatarea potențialului turistic propriu, recomand oricărei alte regiuni să înființeze o asociație de promovare turistică, pe baza unui parteneriat public-privat, și să încerce să absoarbă fonduri europene și să atragă investiții în infrastructură; fără a neglija promovarea turistică, evident”, adaugă Bădulescu.

Printre cele mai importante proiecte finalizate se numără restaurarea Cetății Oradea, cel mai important obiectiv turistic din oraș, un proiect în valoare de peste 19 milioane de euro. În cifre, poate fi sumarizat astfel: o suprafață de peste 25.000 mp de clădiri reabilitate, 306 încăperi amenajate și peste 9.000 de vizitatori în 2015.

Cea mai nouă vedetă a orașului este Aquaparc Nymphea, cel mai complex și modern proiect de acest fel, amenajat pe o suprafață de 6,7 ha. Este cea mai mare investiție publică de acest fel din România, cu o valoare de peste 20 de milioane de euro, jumătate din fonduri europene.

Parteneriatul public-privat este rețeta care a funcționat și în cazul restaurării, în cele mai mici detalii și cu un buget de 1,5 milioane de euro, a Sinagogii Zion. Aflată pe malul Crișului, aceasta a fost construită în secolul XIX, când Oradea avea peste 25% din populație în rit mozaic. Pe lista de obiective turistice figurează și Grădina Zoologică Oradea, care a fost și ea subiectului unui proces de renovare, cu un buget de peste 4,5 milioane de euro.

Citește în continuare pe bm.