Pe ce dă vina Boc pentru aglomararea traficului din Cluj: „E posibilă o anchetă penală”

Publicat: 03 03. 2017, 19:48
Actualizat: 03 10. 2018, 03:02

Primarul Emil Boc a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX că o cauză a aglomerării traficului din centrul municipiului Cluj-Napoca este faptul că legea permite în baza unei vize de flotant oricărui cetățean să își înscrie copilul la o școală din această zonă, fără alte precizări.

„Primăria, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean și cu Poliția municipiului caută soluții pentru decongestionarea traficului în zona centrală. Una dintre problemele pe care le avem este legată de faptul că școlile din centru sunt supraaglomerate și avem un caz în care s-a cerut suplimentarea cu 12 clase față de numărul existent. O cauză a aglomerării este faptul că legea este permisivă și, în baza unei vize de flotant, permite oricărui cetățean să își înscrie copilul la o școală din centrul orașului, fără alte precizări, iar părinții, deși nu locuiesc în zonă, își aduc copiii la școală cu mașinile în fiecare dimineață. Am cerut Poliției verificarea în teren a cazurilor unde sunt suspiciuni că se înregistrează un număr mare de cereri pentru stabilirea reședinței la aceeași adresă și să se vadă dacă solicitanții locuiesc efectiv la adresa declarată”, a spus Boc.

Acesta a subliniat că a consultat legislația MAI din care a reieșit că, în baza unui ordin semnat în 2012, în situația în care la nivelul Serviciului public comunitar local de evidență a persoanei se înregistrează un număr mare de cereri pentru stabilirea reședinței la aceeași adresă, „atunci se informează Poliția municipiului în vederea efectuării unor verificări în teren”.

„Verificările urmăresc dacă solicitanții locuiesc efectiv la adresa declarată. În situația în care se constată că nu locuiesc efectiv acolo, cererile privind stabilirea reședinței vor fi respinse, întrucât nu sunt îndeplinite condițiile legale. Pentru viitor, pentru a preveni utilizarea vizelor de flotant în alt scop decât cel legal, am cerut ca în momentul în care se solicită viză de flotant să se facă verificări în teren de către Poliția municipiului Cluj-Napoca dacă persoana respectivă locuiește efectiv acolo sau nu, iar în cazul în care nu locuiește acolo, se poate respinge stabilirea reședinței. Din informațiile primite am constatat că sunt locuințe, garsoniere unde au 15 – 40 de persoane viză de flotant”, a explicat Emil Boc.

Potrivit acestuia, scopul acestui demers este unul preventiv, pentru viitor, astfel încât toate cererile pentru obținerea flotantului care vor fi depuse începând de acum vor fi verificate.

„Teoretic este posibilă și o anchetă penală, dar consider că nu va fi cazul să urmeze dosare penale”, a subliniat primarul Clujului.

De asemenea, Boc solicită MAI, Ministerului Dezvoltării și Guvernului, în ansamblu, să emită o reglementare normativă, cu caracter general, care să se aplice în toate situațiile în care se solicită viză de flotant, astfel încât să se raporteze la o anumită suprafață locativă.

„În Legea Locuinței avem stabilit spațiul minim necesar pentru o persoană, dar nu se poate extinde această prevedere la flotant deoarece legea nu permite acest lucru. Dacă o lege națională ar spune că, într-un spațiu de 100 mp ai voie să iei ca flotant 3-4 persoane, ne-ar ajuta foarte mult în a evita controale și verificări în teren. Astfel, noi vom putea evalua dacă într-un apartament pot fi primite un număr fix de persoane cu viză de flotant pe lângă cele existente. Fenomentul de flotant fictiv este făcut pentru locurile din școala primară, dar și pentru obținerea unui loc de parcare sau pentru înscrieri la creșe sau grădinițe, fiind pervertită funcționarea unui sistem normal”, a mai spus Boc.

Măsura de verificare a vizelor de flotant face parte dintr-un ansamblu de măsuri pe care Primăria Cluj-Napoca le analizează pentru diminuarea aglomerației din zona centrală, cum ar fi introducerea unor autobuze sau microbuze școlare pentru transportul elevilor din cartiere spre școlile din centru pentru elevii din ciclul primar, instituirea unor benzi dedicate de transport în comun pentru a încuraja clujenii să folosească transportul în comun spre școală sau realizarea unor extensii ale școlilor centrale în cartiere.

„Problema este mare la nivelul elevilor din ciclul primar, în condițiile în care părinții vin cu mașinile și își duc copiii la școală în centru și perturbă traficul. 40 de copii înseamnă zilnic 40 de mașini care vin în centru. Facem apel la părinți să își lase copiii să vină cu acest autobuz sau microbuz care îi lasă în fața școlii de unde vor fi preluați și duși în școală. Vrem să oferim soluții alternative la > de trafic în centrul Clujului între orele 7,30 – 8,30 când ajungem la blocaj”, a precizat edilul.

Șeful ISJ Cluj, Valentin Cuibus, a declarat la rândul său, că susține demersul Primăriei în condițiile în care vizele de flotant din centrul municipiului Cluj-Napoca creează probleme școlilor din zonă.

„Noi susținem un astfel de demers din mai multe motive. Școlile din centru nu mai au spații disponibile astfel încât elevii sunt nevoiți să învețe în două schimburi, de dimineață și după amiază. Părinții sunt nemulțumiți că nu mai există programul after school, deoarece spațiile nu pot fi utilizate după-amiază când sunt cursuri. De asemenea, la unele școli, elevii de clasa a III-a, copii mici, merg după amiază la cursuri. Noi stabilim un număr de clase la o școală, iar în momentul în care am planificat 4 clase și apoi le-am majorat la 8, a trebuit să scoatem posturi la concurs, cu suplinitori și detașați, dar aceștia nu pot rămâne pe întreaga perioadă de 5 ani, iar atunci nu va exista continuitate la clasă, ceea ce nu este benefic pentru educația copilului. Un alt aspect este și apariția unor clase cu un număr mai mare de elevi la școlile din centru, față de 25 cât este normal. Nu avem profesori, nu avem săli adecvate în unele școli pentru un număr mai mare de elevi”, a spus Cuibus.

Un studiu efectuat de ISJ Cluj pe cinci școli din zona centrală a municipiului Cluj-Napoca arată că 90% din persoanele cu vize de flotant locuiesc în cartiere sau chiar în comunele limitrofe și vin cu mașina pentru a-și aduce copiii la școală, astfel încât se blochează orașul.

„Noi am găsit o soluție prin care am mutat elevii din ciclul primar de la două școli în alte spații care nu sunt situate în zona centrală, un alt câștig al acestei variante fiind faptul că cei mici nu se mai intercalează cu cei din clasele mai mari”, a conchis șeful ISJ Cluj.