Procurorii au început urmărirea penală pentru ucidere din culpă, în cazul accidentului din Apuseni. Vor fi audiați coordonatorii operațiunii de localizare și salvare

Publicat: 13 02. 2014, 16:45
Actualizat: 08 07. 2016, 03:22

Procurorii militari urmează să cheme la audieri persoanele cu atribuții atât în pregătirea și coordonarea zborului aeronavei YR-BNP, tip BN2, cât și în coordonarea operațiunilor de alarmare, localizare, căutare și salvare a victimelor catastrofei aviatice, a anunțat astăzi Ministerul Public.

Persoanele responsabile față de care se va începe urmărirea penală urmează să fie stabilite.

Procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia au încheiat o primă etapă a cercetărilor în cauza privind accidentul aviatic din Munții Apuseni. Până acum, susțin reprezentanții PICCJ, a fost făcută cercetarea locului producerii accidentului și au fost ridicate mijloace materiale de probă. De asemenea, au fost audiate persoanele vătămate în accident, persoanele care au participat, în diferite calități, la operațiunile de salvare, dar și medici de urgență.

Până în acest moment, procurorii au dispus și efectuarea unor rapoarte medico-legale, fiind solicitate și depuse documentele relevante de la instituțiile în cauză.

„Mijloacele materiale de probă ridicate de la locul producerii accidentului (aparatul GPS și stația ELT) au fost predate investigatorilor CIAS, urmând a fi trimise spre examinare la un laborator de specialitate”, potrivit Parchetului General.

În urma accidentului aviatic produs în 20 ianuarie în Munții Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la granița dintre județele Cluj și Alba, și-au pierdut viața pilotul Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion. În accident au fost răniți copilotul Răzvan Petrescu și medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” și Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuș, județul Bihor.

Echipa medicală din avion mergea de la București la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Epava avionului și victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore și la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, polițiști, salvamontiști, angajați ai Parcului Național Munții Apuseni și localnici.

În urma accidentului aviatic, secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper a fost demis, în timp ce directorul general și directorul de operațiuni ai ROMATSA au demisionat. De asemenea, Ion Burlui a demisionat de la conducerea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență.

Tot în urma accidentului aviatic a demisionat din funcție și fostul ministru liberal de Interne Radu Stroe, care declara că la MAI nu s-a organizat celulă de criză și că regretă că tragedia a avut loc în mandatul său.

Președintele Traian Băsescu a declarat în 2 februarie, după ședința CSAT, că în ultima perioadă „s-a instalat public, prin persistența unor minciuni”, că STS trebuia să facă localizarea exactă a locului accidentului, spunând că acest lucru e o minciună și că STS nu are nici echipament și nici dreptul legal.

Băsescu a mai spus că dacă cineva poate dovedi că STS are capabilități mai mari decât cele prezentate pentru cazul accidentului aviatic din Apuseni, atunci nu va sta pe gânduri în ceea ce privește cererea de demitere a directorului Serviciului.

Solicitarea de demitere a directorului STS a fost formulată de premierul Victor Ponta și discutată în ședința CSAT.
Și ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat că, din puntul său de vedere, cuprins și într-un raport al ministerului, este o „speculație” afirmația potrivit căreia STS a transmis coordonate eronate în cazul accidentului aviatic din Munții Apuseni.

Ea a precizat că nu s-a putut face localizarea prin sistemele ROMATSA, pentru că antena care emitea pe frecvența de 406 MHz și putea face localizarea prin sistemul de la Moscova a fost ruptă în momentul impactului, fapt care a îngreunat procedura de salvare.

Ramona Mănescu a arătat că mai există o investigație în curs a CIAS, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, care va stabili cauzele accidentului.