Profilul votanților. Cine a pus ștampila pe Iohannis și Dăncilă / Sondaj IRES

Publicat: 25 11. 2019, 12:25

În turul 2 al alegerilor prezidențiale, circa 2/3 dintre votanți luaseră decizia privind candidatul pe care pun ștampila încă dinainte de turul 1, în timp ce 10% au luat decizia chiar în ziua votului.

În cazul lui Iohannis a fost vorba de „calitățile candidatului” (62%), urmat de „partidul care îl susține” (24%) și de „altceva” (13%).

În cazul Vioricăi Dăncilă, a fost mai important partidul (46%) și mai puțin calitățile personale (44%).

Klaus Iohannis a fost votat în număr egal de femei și de bărbați, 50-50%, în timp ce votanții Vioricăi Dăncilă au fost mai mult femei (54%).

Pe segmente de vârstă, alegătorii lui Iohannis au fost echilibrați, aproape 50% având peste 45 de ani. La Dăncilă, 78% dintre votanți au avut vârsta peste 45 de ani.

În privința studiilor, cel mai mare procent vine în cazul ambilor candidați de la alegătorii cu studii medii 55%/56%.

În schimb, 34% dintre votanții lui Iohannis au studii superioare, față de doar jumătate (17%) în cazul Vioricăi Dăncilă.

În privința ocupației, doar o treime dintre votanții lui Iohannis s-au declarat pensionari sau casnici/șomeri, spre deosebire de alegătorii Vioricăi Dăncilă, unde au fost alte procente:  pensionar (50%), angajat (32%), casnic/fara ocupatie (11%), liber profesionist (4%), altceva (2%), elev/student (1%).

Din punct de vedere al mediului de rezidenta, cei mai multi votanti ai lui Klaus Iohannis au provenit din mediul urban (62%) si doar 38% din mediul rural, in timp ce in cazul Vioricai Dancila raportul este mult mai echilibrat (52%/48%).

Pe regiuni, electoratul lui Klaus Iohannis a provenit in cea mai mare masura din Sud+Bucuresti+Dobrogea (44%), apoi din Transilvania+Banat (37%) si doar 19% din Moldova. Ordinea este aceeasi si in cazul Vioricai Dancila: 53%/25%/22%.

Sondajul IRES a fost realizat in turul doi al alegerilor prezidentiale, la iesirea de la urne, pe 24.671 de subiecti de la 352 sectii de vot, avand o eroare teoretica de esantionare de 2%.