Record Guinness: Crucea Caraiman, cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan

Publicat: 08 01. 2014, 16:11
Actualizat: 31 07. 2014, 14:25

Crucea Caraiman, un monument istoric construit între anii 1926 și 1928 și situat pe Vârful Caraiman, a fost desemnată cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan, potrivit site-ului Guinness World Record.

Crucea comemorativă a eroilor români din Primul Război Mondial, situată pe Vârful Caraiman din Munții Bucegi, este un monument istoric clasat în grupa A (de valoare națională și universală), potrivit Listei Monumentelor Istorice alcătuite de Ministerul Culturii.

Crucea Caraiman este situată la altitudinea de 2.291 metri, conform Guinness World Record. Monumentul are o înălțime de 39,5 metri și include un soclu din ciment de 8 metri.

Cunoscut și sub denumirea Crucea Eroilor, monumentul a fost ridicat pentru a cinsti memoria românilor care au murit în Primul Război Mondial.

Monumentul a fost verificat de către experții Guinness pe 14 august 2013, se mai spune pe site-ul Guinness.

Crucea comemorativă a eroilor români din Primul Război Mondial este situată în șaua masivului Caraiman, chiar pe marginea abruptului către Valea Seacă, la altitudinea de 2.291 de metri, fiind unică în Europa atât prin altitudinea amplasării, cât și prin dimensiuni, conform site-ului dedicat acestui monument.

Crucea este executată din profile de oțel, fiind montată pe un soclu din beton armat placat cu piatră, înalt de 8 metri. În interiorul acestuia se află o încăpere care a adăpostit inițial generatorul de energie electrică ce alimenta cele 120 de becuri de 500 W de pe conturul Crucii.

Monumentul a fost realizat prin grija Regelui Ferdinand și a Reginei Maria ai României, în perioada 1926 – 1928, „întru slava și memoria eroilor prahoveni căzuți în Primul Război Mondial, 1916-1918, pentru apărarea patriei”, așa cum stă scris pe placa comemorativă fixată pe partea nordică a soclului.

Potrivit documentelor de la vremea respectivă, realizatorii structurii metalice au fost Direcția de Poduri din cadrul Direcției Generale CFR și secțiile L1 și L5 Sinaia, proiectanții – inginerii români Teofil Revici și Alfred Pilder, iar dirigintele de șantier – Nicu Stănescu.

Proiectul ansamblului a fost realizat de arhitecții Constantin Procopiu și Georges Cristinel, iar monumentul a fost inaugurat și sfințit pe 14 septembrie 1928, de sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci.

Construcția monumentului a început în anul 1926 și s-a finalizat în august 1928. Regina Maria a urmărit îndeaproape execuția până la finalizarea ei.

Soclul monumentului a fost realizat în anul 1930 din beton armat îmbrăcat în piatră de calcar fasonată și îngrijit rostuită. Soclul a fost construit la doi ani după sfințirea Crucii, pentru o mai bună încastrare a ei, inițial aceasta fiind introdusă direct în stâncă.