Ungureanu despre contractul cu Bechtel: Ori a dispărut, ori e o minciună ce acoperă neregularitățile

Publicat: 22 08. 2013, 15:54
Actualizat: 28 07. 2014, 18:56

Fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu, președinte al Forței Civice, spune că nu își poate închipui că nu mai există contractul original cu Bechtel, spunând că variantele posibile sunt fie dispariția în forma fizică, fie „o cumplită minciună făcută să acopere toate neregularitățile acestui contract”

Fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu, senator de Arad, a fost întrebat, joi, într-o conferință de presă susținută la Forța Civică Arad, despre contractul cu Bechtel, dacă l-a solicitat cât a fost premier, și despre posibilitatea dispariției acestuia, transmite corespondentul MEDIAFAX.

„Nici nu îmi pot imagina că acel contract nu se află la ministerul de resort. Sunt surprins, pentru că în mod normal contractul nu are de ce să dispară. Nu se pot întâmpla decât două lucruri: a dispărut fizic, iar atunci cineva trebuie să plătească și există funcționari din minister care au opis cu toate hârtiile aflate în fișetele lor, sau contractul există și totul este, de fapt, o cumplită minciună făcută să acopere toate neregularitățile acestui contract, care este de departe un campion al costurilor per kilometru de autostradă din toată Europa”, a spus senatorul.

În varianta că documentul original a dispărut, „cineva ori a fost neglijent, ori a făcut-o intenționat”, a afirmat Ungureanu.

Fostul premier s-a referit și la situația blocajului existent pe Autostrada Nădlac-Arad, afirmând că „de șapte-opt luni nu a fost luată nicio măsură pentru a se continua lucrările”.

„Mi se pare incredibilă atitudinea ministrului Șova (…) Cu un tupeu nemăsurat încearcă să spună că are intenții bune, dar care nu pot fi aplicate pe seama moștenirii. M-am uitat în dosarul acestei autostrăzi, iar fără să fii specialist îți sare în ochi faptul că de la sfârșitul anului trecut încoace nu a mai existat nicio soluție pentru continuarea construcțiilor, deși întreg șantierul e grevat de datorii enorme către furnizori și s-au pierdut sute de locuri de muncă”, a spus fostul premier.

El a adăugat că „nu se poate spune că nu există bani, finanțarea fiind asigurată 85 la sută din fonduri de coeziune, bani europeni”.

Ungureanu a spus că, în opinia sa, procesul de reorganizare a CNADNR va bloca șantierul până în 2014.

„Câtă vreme CNADNR e în reorganizare, până în 2014 nu se va întâmpla nimic. Doar o dezordine absolută. Statistic, ritmul de construire de autostrăzi e de trei ori mai mic decât anul trecut”, a mai spus Ungureanu.

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine a depus la DNA, marți, o plângere penală pentru neglijență în serviciu privind protecția informațiilor clasificate, ca urmare a lipsei exemplarului original al contractului cu Bechtel pentru autostrada Brașov-Borș.

„Plângerea penală (…) cere, de asemenea, ca în situația în care se va dovedi că faptele care au condus la lipsa/refuzul de punere la dispoziție a acestui document îmbracă forma altei infracțiuni să se dispună atragerea răspunderii penale, după caz, pentru infracțiunea de distrugere, furt sau abuz în serviciu contra intereselor publice. (…) Aceasta a fost făcută «in rem» și nu e îndreptată împotriva unei persoane anume, Direcția Națională Anticorupție fiind în măsură să cerceteze cine se face vinovat pentru lipsa exemplarului original al contractului”, arăta într-un comunicat departamentul condus de ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Național și Investiții Străine, Dan Șova.

Potrivit sursei citate, plângerea a fost depusă la DNA fiind vorba de o infracțiune de serviciu care poate aduce statului pagube importante, mai mari decât echivalentul a un milion de euro, ținând cont de valoarea contractului cu Bechtel.

Prim-vicepreședintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, anunța, în 7 august, că a depus plângere penală la Parchetul ICCJ împotriva ministrului Dan Șova, acuzându-l că ascunde contractul original Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003 pentru a-l apăra pe fostul premier.

Anterior, Șova susținea că desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit, la Ministerul Transporturilor, varianta originală. În replică, Boagiu susținea că documentul se află la etajul 2, camera 58.

Între timp, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine a publicat unele documente declasificate referitoare la contract.

Proiectul autostrăzii Brașov-Borș, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 și început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.

Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro și datorii de 50 milioane de euro.

Pe fondul disputelor politice inițiate de partidele care s-au succedat la guvernare și fără bani alocați de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executați doar 52 de kilometri.