Prima pagină » Diverse » Puțini șoferi știu. Ce riscă cei care nu schimbă anvelopele de iarnă și circulă cu ele și pe timp de vară

Puțini șoferi știu. Ce riscă cei care nu schimbă anvelopele de iarnă și circulă cu ele și pe timp de vară

Puțini șoferi știu. Ce riscă cei care nu schimbă anvelopele de iarnă și circulă cu ele și pe timp de vară

Chiar dacă nu e stipulat în lege, există mai multe riscuri la care se expun cei care nu schimbă anvelopele de iarnă și circulă cu ele și pe timp de vară.

Specialiștii spun că folosirea anvelopelor de iarnă în alt sezon pune în pericol viață șoferilor și a celorlalți participanți la trafic.

FOTO – Caracter ilustrativ

La ce riscuri te expui atunci când folosești cauciucuri de iarnă pe timp vara?

Există câteva riscuri la care ne expunem atunci când folosim anvelopele de iarnă în timpul verii:

  • Uzură prematură a pneurilor. Compoziția cauciucului diferă la anvelopele de vara față de cele de iarnă. Cele de iarnă devin mult mai rigide la temperaturi ridicate și astfel uzura se instalează rapid. Mai mult decât atât, în următorul sezon de iarnă vei avea anvelope uzate și ineficiente, deoarece cu cât dimensiunea canelurilor (șanțurilor) de pe anvelopa scade, cu atât siguranță anvelopei este mai mică, iar distanță de frânare va crește.
  • Pneurile de iarnă sunt mai grele și acest dezavantaj îl vei simți la viteze mari, roțile fiind concepute pentru utilizare la o viteză mai redusă (iarnă se circulă mai temperat);
  • Anvelopele de iarnă cresc șansele de acvaplanare a autoturismului, deoarece profilul este gândit pentru gheață, nu pentru apă;
  • La cauciucurile de iarnă, riscul de explozie vara este foarte mare, pentru că se încălzesc foarte puternic de la căldură emanată la frecarea cu asfaltul, iar ele pur și simplu nu au fost concepute să reziste la temperaturi ridicate.

Poți sau nu conduce în România, iarna, cu cauciucuri all-season?

În România, șoferii sunt obligaţi să aibă maşinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Spre deosebire de cele de vară, care sunt confecționate dintr-un cauciuc „mai tare”, fapt ce-i permite autoturismului să ruleze pe asfalt în condiții optime la temperaturi ridicate, anvelopele de iarnă folosesc un alt principiul. Cauciucul din care sunt confecționate este unul moale și cu anumite striații special concepute pentru menține aderența pe suprafețe reci, umede sau acoperite cu zăpadă sau polei.

Mulți șoferi se află în dificultate atunci când trebuie să se gândească ce model ce anvelope de iarnă trebuie să își achiziționeze întrucât sunt doua variante care au numeroși adepți: Cei care preferă anvelopele de iarnă și cei care preferă anvelopele „all season”.

Anvelope de iarnă sau all-season?

Diferențele dintre cele două tipuri sunt clare. Anvelopa de iarnă este special concepută pentru sezonul rece, oferă o mai bună stabilitate autoturismului și se bucură de o flexibilitate și o aderență superioară atunci când rulează pe suprafețe cu zăpadă sau gheață și este contraindicat să mergi cu acest tip de anvelope pe timp de vară, întrucât efectul este invers – aderenta este scăzută și timpul de frânare este mult mai mare.

Anvelopa „all-season” cu marcajul (M+S) eprezintă o combinație între anvelopele de iarnă și cele de vară. Modul de rulare este asemănător cu cel al anvelopelor de iarnă, dar cu caracteristicile cauciucului de vară. Acest tip de anvelope prezintă simbolul 3PMSF, dar nu se pot compara cu anvelopele specifice sezonului rece. Spre exemplu, o anvelopă de iarnă prezintă 1500-2000 de striații, pe când cea all-season conține doar 500.

(Vezi unde sunt interzise cauciucurile all-season)

Recomandarea video

Mediafax
Marele pierzător al acestor alegeri
Digi24
George Simion: „Democrația a fost călcată în picioare”. Reacția liderului AUR după închiderea urnelor
Cancan.ro
Ce avere și datorii are Ciprian Ciucu, noul primar al Bucureștiului. A reușit să strângă și economii
Prosport.ro
FOTO. Parcă sunt surori! Cum arată mama Jaquelinei Cristian, jucătoarea română care a încasat peste 1 milion de dolari în 2025
Adevarul
Trucul românesc care reduce cheltuielile de iarnă. „Am 21 de grade în casă și nu am dat drumul la căldură”
Mediafax
EXIT-POLL Alegeri Primăria București 2025. CURS: Ciucu 32,7% Băluță 26,3% Alexandrescu 20,2% Drulă 12,8%. INSCOP: Ciucu: 31,7%, Băluță 26,1%, Alexandrescu 21,1%
Click
Roxana Călin, doctoriţa care a îngrozit România în anii ’90. Și-a ucis şi tranşat rivala în dragoste
Digi24
AUR a recunoscut că Anca Alexandrescu a pierdut alegerile. Ce a spus Simion despre relația cu Georgescu
Cancan.ro
Cine este Ciprian Ciucu, noul primar al Capitalei. Ce studii are, de fapt
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Cel mai bătrân STRĂMOȘ al RECHINILOR înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Istoria migrației umane, rescrisă cu o nouă descoperire