Analfabetismul funcțional, PERICOL de securitate națională. Daniel David: „Oamenii cred că vindecăm cancerul cu coada şoricelului”

Publicat: 30 05. 2025, 14:32
Analfabetismul funcțional, PERICOL de securitate națională

Daniel David, ministrul Educaţiei şi Cercetării, afirmă că cea mai mare îngrijorare a sa în privinţa învăţământului preuniversitar este analfabetismul funcţional, din cauza căruia oamenii cred „lucruri bizare”, cum ar fi că se poate vindeca cancerul cu coada şoricelului sau că pământul este plat.

„Zona foarte mare de analfabetism funcţional, care ajunge în jur de 40% plus. Aste ne predispune la teorii conspiraţioniste, ne predispune la manipulări, iar oamenii ajung să creadă în lucruri bizare, că vindecăm cancerul cu coada şoricelului, că pământul este plat.

Încep să atace instituţiile statului şi ne mişcăm spre o societate în care anarhia începe să devină mai puternică, vocea celui care este mai agresiv, care strigă cel mai puternic, iar educaţia are o vină aici, în condiţiile în care nu reuşeşte să controleze acest analfabetism funcţional, care ne predispune la această pseudocunoaştere. Asta este o îngrijorare primordială”, a declarat Daniel David.

Daniel David a adăugat că este foarte posibil ca analfabetismul funcţional să fie şi mai ridicat decât o arată cifrele oficiale.

„Dacă vorbim de analfabetism funcţional, mai vreau să spun un lucru. Noi vorbim de aceste procente mari măsurându-i pe cei care sunt în şcoală. Dar, atenţie! Între 3 şi 18 ani, aproape 18% dintre copiii care ar trebui să fie la şcoală nu merg la cursuri, aşa că mă tem că zona de analfabetism funcţional este şi mai mare. Şi, atunci, trebuie să-i aducem la şcoală”, a subliniat ministrul.

„Avem nevoie de noi discipline, avem nevoie de noi conţinuturi, avem nevoie de noi metode de predare”

Ministrul Educației a fost ferm în declarații la lansarea raportului „Educaţie şi competenţe în România – evaluarea OCDE a politicilor naţionale în domeniul Educaţiei”, mărturisind că România se află, în zona de învăţământ liceal, „în ”Epoca de piatră, nici măcar în Evul Mediu”.

„Adevărul este că acolo lucrurile trebuie schimbate şi trebuie schimbate repede. Avem nevoie de noi discipline, avem nevoie de noi conţinuturi, avem nevoie de noi metode de predare, avem nevoie de noi manuale.

Unii insistăm foarte mult pe cunoştinţe declarative, uitând celelalte două componente, alţii mergem pe skills, uitând componenta teoretică din spate şi de ce e important să ştii acele abilităţi. Și atunci ne mirăm că nu reuşim să fim performanţi în testările internaţionale TIMSS sau PISA, care testează nu bucăţi din competenţe, testează competenţe fie legate de conţinut ca timp, fie aplicarea lor la viaţa de zi cu zi, ca PISA, de exemplu”, a afirmat Daniel David.

Ministrul Educației a publicat, pe 19 mai, Raportul de diagnostic al educației și cercetării (Raportul QX). Daniel David a evidențiat probleme grave în sistemul de învățământ preuniversitar din România, precum calitatea scăzută a competențelor absolvenților, abandonul școlar ridicat și nivelul alarmant de analfabetism funcțional.

Ministrul Educației, dorit de președintele Nicușor Dan în noul Guvern. Ce condiție pune Daniel David

Daniel David a prezentat pe 19 mai „Raportul de diagnostic al Educaţiei şi Cercetării din România. Realizările prezente şi implicaţii pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”. Ministrul Educației a vorbit, printre multe alte teme, și despre evaluarea profesorilor, dar și despre posibilitatea existenței unei metodologii-cadru, astfel încât evaluarea să nu fie făcută doar de profesori, ci să fie o evaluare complexă, în care să existe şi feedback-ul părinţilor și chiar al elevilor.

„Eu văd acest raport ca o încheiere a unei prime etape din mandatul de ministru. Dacă va fi o a doua etapă sau nu, nu știu. A doua etapă va depinde foarte mult de modul în care noul Guvern se va uita la acest raport, la măsurile pe care le-am propus și la susținerea lui, inclusiv financiar. Dacă nu există acest suport, n-am să mai fiu eu ministru, va fi altcineva.

Dar am spus că orice ministru vine, nu cred că poate ignora componenta de diagnostic, cred că poate să aibă alte idei, alte idei de măsuri de implementare, diagnostic în general, nu cred că o să poată să fie major răsturnat, poate nuanțat pe aici, pe acolo. Da, e drept, poate să aibă alte păreri în ceea ce privește politicile care trebuiesc implementate”, a spus Daniel David.

 

Sursă foto: Gândul

 

CITIȚI ȘI:

PLANURILE-CADRU, între scenarii, perspective și riscuri. Reversul medaliei în școala românească. Expert educație: „Schimbarea are nevoie de oameni”

Daniel David, ANUNȚ despre organizarea și desfășurarea bacalaureatului: „Nu trebuie să vină un ministru să schimbe mereu examenele”

Daniel David vrea să schimbe modul în care sunt EVALUAȚI profesorii. Cine ar putea analiza activitatea cadrelor didactice: „Să fie complexă”