DESPĂGUBIRI de peste 4.000.000 de lei pentru șoferii implicați în accidente cu animale pe drumuri fără indicatoare. Cine este de vină

Publicat: 26 05. 2025, 08:40
Sursa foto: Profimedia images

Șoferii și firmele de asigurări care au ajuns în instanță după accidente provocate de animale sălbatice pe șoselele din România au primit despăgubiri importante de la stat. În lipsa indicatoarelor de avertizare, instanțele au considerat că vina aparține administratorului drumurilor – CNAIR.

În ultimii cinci ani, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a fost nevoită să achite daune de peste 4 milioane de lei în urma unor procese intentate de șoferi și asiguratori, după ce vehiculele acestora au fost avariate în urma coliziunilor cu animale sălbatice. În toate cazurile, instanțele au constatat lipsa indicatoarelor rutiere care să avertizeze asupra pericolului.

Unul dintre cele mai recente cazuri a avut loc în județul Cluj, unde un șofer a fost despăgubit cu 4.500 de euro, după ce o căprioară i-a sărit în față pe drum, provocând un accident. Lipsa semnalizării a fost determinantă în decizia judecătorilor.

„S-a demonstrat că statul a fost singurul răspunzător de producerea accidentului. Clientul și-a primit banii pentru repararea mașinii și, mai mult decât atât, daune morale”, a explicat avocata Anca Tamaș.

În județul Cluj, un alt incident a fost surprins noaptea de o cameră de bord pe DN1C: o căprioară a apărut brusc din tufișuri și a încercat să traverseze șoseaua. Doar reacția rapidă a șoferului, care a claxonat, a evitat impactul.

„În decurs de 5-6 ani de zile s-au deteriorat mașini în urma impactului cu căprioare, porci mistreți de dimensiuni mai mari, dar nu sunt plăcuțe de avertizare pe drumul respectiv. De la Gherla înspre Cluj”, spune Florin Grosu, șofer, potrivit Știrileprotv.

CNAIR recunoaște că problema este reală

Despăgubirile au fost acordate doar după ce s-a dovedit în instanță că drumul nu era semnalizat corespunzător. Avocații au subliniat că, pe lângă lipsa indicatoarelor, ar fi fost necesare și garduri de protecție, obligatorii doar pe autostrăzi, nu și pe drumurile naționale.

„Sunt situații în care gardurile nu rezistă taliilor animalelor, și aici vorbim de urși, cerbi în perioada împerecherii și mistreți. Pur și simplu rup gardul. Noi încercăm, acolo unde evenimentele devin frecvente, să montăm semnalizarea rutieră. Important este ca și participantul la trafic să țină cont de aceste semne”, spune Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

În prezent, în România sunt instalate peste 4.000 de indicatoare rutiere care avertizează șoferii asupra posibilei prezențe a animalelor. Totuși, în zonele în care acestea lipsesc, statul poate fi tras la răspundere.

Despăgubiri plătite de CNAIR în ultimii 5 ani, pe regiuni (sursa: CNAIR):

  • DRDP București – 2.318.834 lei
  • DRDP Brașov – 630.586 lei
  • DRDP Cluj – 395.668 lei
  • DRDP Constanța – 259.749 lei
  • DRDP Timișoara – 244.949 lei
  • DRDP Iași – 198.074 lei
  • DRDP Craiova – 180.000 lei