De ce s-a închis dosarul accidentului în care a fost implicată mașina ministrului Lucian Bode. Patru fapte clasate după un an de anchetă

Publicat: 12 10. 2021, 16:06
Actualizat: 06 06. 2022, 03:15

Procurorii militari din Parchetul instanței supreme au clasat dosarul privind accidentul în care a fost implicată, în urmă cu mai bine de un an, mașina de serviciu cu care se întorcea ministrul Lucian Bode de la Zalău la București, condusă de un ofițer SPP.

Mașina în care se afla Lucian Bode, atunci ministru al Transporturilor, a lovit un alt autoturism cu care mergea o familie de polonezi, soț și soție. În urma impactului, ministrul Lucian Bode s-a rănit ușor la piramida nazală, șoferul Serviciului de Pază și Protecție (SPP) și-a fracturat o mână, iar cetățeanul polonez care se afla la volanul celuilalt autoturism a fost și el rănit.

Oficiali din Parchetul Înaltei Curți de Casație și Justiție au declarat, pentru Gândul, că dosarul deschis în urma accidentului din 30 august 2020, de pe DN7, din comuna Drăganu, județul Argeș, a fost clasat de procurorul de caz de la Secția Parchetelor Militare pe 27 septembrie 2021. La momentul accidentului, Lucian Bode era ministru al Transporturilor în Guvernul Orban, ulterior el fiind numit ministru de Interne în Guvernul Cîțu.

În cazul faptei de vătămare corporală din culpă, cercetate pentru că în accidentul rutier au fost răniți Lucian Bode, șoferul SPP și celălalt șofer implicat în accident, procurorul a stabilit că fapta anchetată ”nu este prevăzută de legea penală”.

Nici în cazul faptei de nerespectare a măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă, procurorul militar nu a decis punerea sub acuzare a vreunein persoane. În urma anchetei s-a stabilit că ”nu sunt au fost întrunite elementele de tipicitate ale infracțiunii” în cazul accidentului de circulație, urmat cu incapacitate temporară de muncă a ofițerului SPP care conducerea mașina în care se afla ministrul Lucian Bode.

Procurorul militar a clasat cauza și pentru faptele de omisiune a sesizări, pe motiv că ”nu sunt întrunite elementele de tipicitate”, și de încălcarea consemnului, ”întrucât nu au existat acțiuni sau inacțiuni dintre cele prevăzute în normele de incriminare a acestei infracțiuni”.

După accident, dosarul a fost deschis de procurorii din Piteşti, care l-au trimis apoi la Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti, de unde a fost preluat de Secţia Parchetelor Militare din Parchetul Înaltei Curți de Casație și justiție, din dispoziţia procurorului general Gabriela Scutea.

Conform imaginilor filmate de un motociclist aflat pe șosea, care se află la dosarul de la parchet, maşina în care se afla ministrul Lucian Bode avea semnalele acustice şi luminoase pornite, a călcat linia continuă și a intrat pe contrasens, depășind o coloană de maşini, deşi avea interzis.

Mașina în care se afla demnitarul a intrat într-un alt autoturism care circula regulamentar din sens opus şi s-a oprit într-un gard. Ocupanții autoturismului lovit pe contrasens de mașina în care se afla ministrul Bode sunt polonezi. Ei au fost duși atunci la spital pentru evaluare, dar nu s-a constatat vreo afecțiune care să necesite spitalizarea, iar în scurt timp au și părăsit țara.

La opt luni de la accident, soția cetățeanului polonez le-a trimis anchetatorilor mai multe documente medicale din care reieșea că, posttraumatic, aceasta ar avea afecțiuni ale coloanei cervicale din cauza accidentului. După primirea documentelor medicale din Polonia, procurorii au solicitat Institutului de Medicină Legală o nouă expertiză, pentru ca, înainte de a se da o soluție, aceasta să ajute la stabilirea clară a încadrării juridice a faptelor, spuneau atunci pentru Gândul surse judiciare.

După accident, ministrul Lucian Bode și-a cerut scuze de la cei care au avut de suferit în urma accidentului și a dat explicații într-o conferință de presă.

“Demnitarul nu are dreptul să-i spună șoferului să meargă mai tare sau mai încet, să folosească sau să nu folosească semnalele acustice și luminoase, dacă mașina e echipată. Demnitarul îi transmite șoferului destinația și ora la care dorește să ajungă. Șoferul SPP este singurul responsabil de traseul pe care îl va urma și de ducerea în siguranță la destinație a demnitarului. În astfel de deplasări nu există «ne grăbim», există doar «ajungem în siguranță la destinație»”, spunea Lucian Bode.

Demnitarul venea atunci de la Zalău la București, iar accidentul s-a petrecut cu 20 de kilometri înainte de intrarea din Pitești pe autostrada A1.

”Le-am comunicat celor de la SPP că destinația finală este sediul Guvernului, iar ora de sosire pe care o anticipez era 20.00. Nu aveam niciun motiv să ne grăbim. Absolut toate deplasările pe care le-am făcut am stat pe bancheta din spate, unde am posibilitatea să citesc, lucrez sau să mă odihnesc. Niciodată nu am fost preocupat cum conduce angajatul SPP în zecile mii de kilometri parcurși, pentru un motiv foarte simplu: până duminică au condus impecabil. În momentele premergătoare incidentului, mă odihneam. Călătoream de 4 ore și jumătate”, mai spunea Bode.

Citește și: 

Video cu automobilul în care se afla Lucian Bode, înainte de a se produce accidentul. Mașina a intrat în plin într-un autoturism