EXCLUSIV | Fostul ministru al Justiției Cristian Diaconescu, despre soluția intrării în Schengen: “Să nu ne ridicăm de la masa negocierilor până nu câștigăm ceea ce ni s-ar cuveni de drept“

Publicat: 14 12. 2021, 21:07
Actualizat: 14 12. 2021, 22:06
Liderul PMP, Cristian Diaconescu / Sursa FOTO: Facebook

Când nu vom mai avea MCV, când vom ieși de sub lupa aceasta impusă de atâția ani, în urma căreia există state membre UE care ne condiționează intrarea în spațiul Schengen de existența acestui Mecanism de Cooperare și Verificare, este aceasță condiționalitate nescrisă, dar practicată de ani buni un artificiu prin care România este ținută pe tușa Spațiului Schengen? Răspunsuri la aceste întrebări care frământă societatea românească vin din partea președintelui PMP, Cristian Diaconescu, fost ministru al Justiției, dar și al Afacerilor Externe, funcții prin prisma cărora cunoaște în profunzime acest subiect.

”MCV este condițional în ce privește acordarea intrării noastre în Spațiul Schengen. Chiar dacă baza juridică pentru cele două este total diferită, în anumite momente, sunt state din UE care leagă astfel de decizii în negocierea Memorandumului de înțelegere pentru cele 20 de miliarde care au intrat în România în perioada crizei datoriilor suverane, în negocierile cu FMI, Banca Mondială, Comisia Europeană. La un moment dat s-a solicitat includerea MCV în condiționalitățile încheierii acelui memorandum. Înțelegând situația, Bulgaria a negociat o înțelegere cu Comisia Europeană prin care ei nu mai sunt supuși evaluărilor periodice. De doi ani – am mai spus asta și o repet -, Sofia nu mai raportează Comisiei Europene” , a explicat pentru GÂNDUL Cristian Diaconescu.

Premierul Nicolae Ciucă nu poate da nici pentru 2022 garanții că România va intra în Spațiul Schengen. Întrebat, în cadrul unui interviu la Europa liberă, dacă anul viitor se poate ajunge la o decizie de intrare în spațiul Schengen, primul-ministru a răspuns evaziv:

”Voi face tot ce este necesar astfel încât România să îşi îndeplinească acest deziderat pentru a intra în Schengen şi vom întreprinde toate măsurile să clarificăm aceste linii pe care România le mai are de îndeplinit pentru a putea beneficia de acest statut. Pot să îmi propun o astfel de ţintă, dar nu pot garanta că ea se întâmplă, pentru că nu depinde doar de noi”.

“Va fi o rediscutare a acordului Schengen. Guvernul să spună clar ce strategie are!”

Președintele PMP, Cristian Diaconescu, consideră că actualul Guvern ar trebui să explice public ce plan sau strategie are pentru a putea atinge acest deziderat.

“În mod normal, ar trebui să ne spună ce plan sau ce strategie are actualul Guvern, cu atât mai mult cu cât pericolele la granița de est a României sunt din ce în ce mai acute. În al doilea rând, ar fi un moment prielnic, în acest nou an, pentru a reuși să facem un pas decisiv atât în ce privește MCV, cât și acordul Schengen.

După izbucnirea pandemiei și deciziile naționale ale altor state UE de a închide frontierele, în acest moment există o dezbatere privind viitorul acord Schengen și responsabilitățile statelor UE pe care acestea și le-ar asuma în noul context despre care vorbim. Practic, va fi o rediscutare a acordului Schengen la nivel european”, a punctat liderul PMP.

Soluție de compromis pe MCV, blocată în 2012

Conform celor susținute de Cristian Diaconescu, România a ratat, în 2012, o soluție de compromis prin care evaluarea putea fi făcută de experți români.

“În 2012, România a fost foarte aproape de a găsi o formulă de compromis privind MCV, și anume a generat o decizie informală la nivelul Comisiei Europene ca evaluarea funcționalității sistemului judiciar din România să se facă de către experți români. Dar evenimentele politice din vara anului 2012 au blocat această înțelegere”, a explicat Diaconescu.

Și totuși, când vom avea acces la Spațiul Schengen? În răspunsul dat pentru GÂNDUL, liderul PMP este cât se poate de tranșant:

“Utilitatea strategică a României este clară, în folosul tuturor statelor la nivel european. Modalitatea în care noi ne-am autoizolat, alimentând suspiciunile privind funcționarea statului de drept și expunând public mai degrabă răul decât binele din spectrul politico-economic, trebuie să dispară. Trebuie să avem un alt tip de abordare. România este un stat de încredere, atașat valorilor europene, cu un rol strategic esențial pe care mulți îl cunosc, dar îl folosesc în favoarea lor. E momentul să arătăm cine suntem de fapt și să nu ne ridicăm de la masa negocierilor până nu câștigăm ceea ce ni s-ar cuveni de drept!“