Patronatele din IT cer ore obligatorii de Tehnologia informației în licee. ANIS: Industria se confruntă cu un deficit de forţă de muncă

Publicat: 04 07. 2022, 14:47
Fotografie cu caracter ilustrativ. Sursa: Profimedia

Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) cere ca autoritățile să introducă ore obligatorii de Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC) pentru toți elevii de liceu, indiferent de profilul liceului.

Potrivit unui comunicat al Asociației, România are tot mai mare nevoie de specialiști în IT, dar și de cetățeni care să fie pregătiți pentru societatea digitală.

„Educația în domeniul tehnologiei informației reprezintă o prioritate pentru ANIS, prin care adresăm una dintre cele mai mari provocări ale industriei de IT din România – lipsa specialiștilor IT, care încetinește progresul tehnologic și digitalizarea societății. Menționăm că țara noastră se situează pe ultimul loc la nivelul UE în ceea ce privește gradul de digitalizare a societății, conform indicelui DESI, ce integrează și o componentă de educație. Un pas sigur pe care îl putem face astăzi spre acest deziderat constă în dezvoltarea competențelor digitale ale absolvenților de liceu și învățământ universitar, iar introducerea orelor de TIC în licee, indiferent de profilul absolvit, reprezintă o necesitate”, spune Mihai Matei, președintele ANIS.

ANIS cere ore obligatorii de TIC indiferent de profilul liceului

Astfel, asociația propune introducerea în trunchiul comun a unor ore obligatorii de TIC pentru toate tipurile de învățământ liceal (teoretic, vocațional, tehnologic, profesional și tehnic), indiferent de profilul clasei. Potrivit ANIS, competențele avansate de tehnologie a informației sunt esențiale oricui, iar IT-ul devine parte din toate industriile. Mai mult, Asociaţia consideră necesară actualizarea curriculei pentru cursurile de TIC, astfel încât să nu existe o suprapunere cu noţiunile din gimnaziu, ci să se asigure o completare a materiei predate.

Mai mult, ANIS atrage atenția că propunerea e asumată de România prin PNRR, componenta 15 pe Educație incluzând o reformă dedicată în acest sens.

Pentru implementarea acesteia, este necesară elaborarea unui document cadru ce vizează îmbunătăţirea competenţelor digitale ale elevilor din învăţământul primar, gimnazial şi liceal. Competenţele digitale trebuie formate permanent, prin intermediul unei abordări interdisciplinare, în paralel cu integrarea TIC în anumite discipline sau predarea TIC ca disciplină separată.

„Această iniţiativă reflectă poziţia unei industrii cu importanţă strategică în economia României şi este parte a obiectivului ANIS de dezvoltare a educaţiei digitale, prin care îşi propune să asigure atât necesarul de specialişti ceruţi de industrie, cât şi dezvoltarea competenţelor digitale necesare oricărui cetăţean într-o societate modernă”, susţine ANIS, potrivit Digi24.

În prezent, piaţa de IT, fără segmentul comunicaţii, înglobează un număr de aproximativ 135.000 de specialişti. Potrivit datelor Asociaţiei, industria se confruntă cu un deficit de forţă de muncă între 15.000 şi 20.000 de persoane anual, fără a lua în calcul nevoia de specialişti din alte industrii sau instituţii ale statului. Pe de altă parte, numărul absolvenţilor din facultăţile de profil se situează la 7.000 – 8.000 pe an.